صفحه اصلیمجله سلامتاخبار حوزه سلامتشیردهی توسط مادران مبتلا به کرونا

شیردهی توسط مادران مبتلا به کرونا

ارسال نظر

تعداد بازدید: 718

اخبار حوزه سلامت

شیردهی توسط مادران مبتلا به کرونا

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

30 شهریور 1399

بزرگترین دغدغه این روزها برای مادرانی که نوزاد شیرخوار دارند شیردهی در صورت ابتلا به کرونا می باشد. پزشک‌بوک در این پست به بررسی امکان انتقال ویروس کرونا از مادر مبتلا به COVID-19 به نوزاد و یا کودک خردسالش از طریق شیردهی توسط مادر پرداخته است.

تصویر بلاگ

شیردهی فقط با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر اساس تغذیه، رشد و بقای نوزاد است. سازمان بهداشت جهانی شیردهی انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی، و به دنبال آن ادامه شیردهی با غذاهای کمکی مناسب تا 2 سال و بیشتر از آن را توصیه می کند.

با این حال، نگرانی هایی در مورد انتقال ویروس کرونا (COVID-19) از مادر مبتلا به نوزاد و یا کودک خردسال از طریق شیردهی در جامعه مطرح شده است که با توجه به تمام توصیه ها و فوایدی که در ارتباط با تماس پوستی مادر و نوزاد و همچنین شیردهی با شیر مادر شده است، اما می بایست دوباره بررسی کاملی بر اساس خطرات احتمالی عفونت ناشی از COVID-19 و همچنین خطرات بیماری و مرگ و میر مرتبط با عدم شیردهی، استفاده نامناسب از شیر خشک ها و همچنین اثرات محافظتی تماس پوست با پوست (به عنوان یکی از مزایای تغذیه با شیر مادر) صورت پذیرد.

اما با توجه به همه این موارد سازمان بهداشت جهانی کماکان به مادران مشکوک و یا مبتلا به ویروس کرونا(بیماری COVID-19) ادامه روند شیردهی را با در نظر گرفتن فواید قابل توجه شیردهی نسبت به خطرات احتمالی آن توصیه می کند.

نتیجه بررسی شیردهی مادران مبتلا به ویروس کرونا

در این راستا آزمایشاتی بر روی 46 مادر، نوزاد و نمونه شیر مادران انجام شده است. در این آزمایش تمام مادران مبتلا به ویروس کرونا بودند و تنها 13 نوزاد از این مادران COVID-19 مثبت داشتند. اما نمونه های شیر 43 مادر از نظر ویروس COVID-19 منفی بود و تنها نمونه های بررسی شده از 3 مادر از نظر ذرات دیگر ویروس ها مثبت بودند. در میان 3 نوزادی که شیر مادران آنها تنها از نظر ذرات RNA ویروسی مثبت بوده، و نه ویروس زنده، یک نوزاد آزمایش COVID-19 مثبت را نشان داد که البته نحوه و شرایط تغذیه نوزاد گزارش نشده بود. آزمایش دو نوزاد دیگر از نظر COVID-19 منفی بود. این در حالی بود که یکی از آنها با شیر مادر تغذیه شده و نوزاد دیگر پس از اینکه ذرات RNA ویروسی دیگر شناسایی نشد، با شیر مادر تغذیه شد. در تنها کودک مبتلا به COVID-19 در این آزمایشات، مسیر و یا منبع آلودگی (از طریق شیر مادر و یا آلودگی از طریق ترشحات مادر آلوده در نتیجه تماس نزدیک با نوزاد) مشخص نشد.

"به نظر می رسد که COVID-19 در نوزادان و کودکان تهدیدی جدی برای سلامتی محسوب نمی شود. اما با توجه به اختلالات و محدودیتهای ایجاد شده در وضعیت بهداشت و سایر خدمات جامعه در شرایط کنونی رعایت اقدامات پیشگیرانه و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال ویروس از طریق تماس بین مادران مشکوک و یا مبتلا به COVID-19 و نوزادان آنها امری ضروری است."

توصیه‌ی پزشک‌بوک همچنان ادامه‌ی تغذیه با شیر مادر

با توجه به بررسی های انجام شده، در حال حاضر داده ها برای نتیجه گیری انتقال COVID-19 از طریق شیردهی کافی نمی باشند. ولی با این حال در نوزادان، خطر عفونت COVID-19 کم بوده و عفونت معمولاً خفیف و یا بدون علامت است، در حالی که عواقب عدم شیردهی و جدایی بین مادر و کودک می تواند قابل توجه باشد.

در این مرحله به نظر می رسد که COVID-19 در نوزادان و کودکان نسبت به سایر عفونت هایی که شیردهی در برابر آنها محافظت می کند تهدیدی جدی برای بقا و سلامتی محسوب نمی شود. اما با توجه به اختلالات و محدودیتهای ایجاد شده در وضعیت بهداشت و سایر خدمات جامعه در شرایط کنونی رعایت اقدامات پیشگیرانه و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال تماس بین مادران مشکوک و یا تایید شده به COVID-19 و نوزادان آنها امری ضروری است.

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191