صفحه اصلیمجله سلامتداروآسپرین را چگونه مصرف کنیم؟

آسپرین را چگونه مصرف کنیم؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 8351

دارو

آسپرین را چگونه مصرف کنیم؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

02 بهمن 1399

آسپرین (استیل‌سالیسیلیک اسید) یا به اختصار آ. اس. آ (ASA)، یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) است که با نامهای تجاری Aspir 81 ،Aspir-Low ،Bayer Plus ،Bufferin ،Durlaza ،Ecotrin ،Ecpirin ،Miniprin، Aspi-Cor و … در بازار موجود می باشد. این دارو ( آسپرین) یک علامت تجاری متعلق به شرکت دارویی بایر (Bayer) آلمان و اصطلاح عمومی آن، استیل سالیسیلیک اسید یا آ.اس.آ (A.S.A) است. آسپرین یک سالیسیلات،‌ ترکیب موجود در گیاهانی مانند درخت بید و گل مینا است که باعث کاهش درد، تب و التهاب می‌شود. آسپرین یک علامت تجاری متعلق به شرکت دارویی بایر (Bayer) آلمان است و اصطلاح عمومی آسپرین، استیل سالیسیلیک اسید است.

از این دارو برای درمان یا جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی (در اینجا بیشتر بخوانیم) و تسکین درد و تورم در سرماخوردگی یا آنفولانزا،‌ پیچ خوردگی و کشیدگی، گرفتگی‌های قاعدگی (در اینجا بیشتر بخوانیم)،‌ درد قفسه سینه (آنژین)، سردرد و دردهای مزمن مانند آرتروز (در اینجا بیشتر بخوانیم)(در اینجا بیشتر بخوانیم) و میگرن استفاده می‌شود. مصرف آسپرین در بیماریهای قلبی عروقی باید زیر نظر پزشک انجام شود و افراد مبتلا به اختلالات خونریزی مانند هموفیلی، خونریزی معده یا روده و یا حساس به داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند Motrin ،Aleve ،Orudis و Advil نباید از آسپرین استفاده کنند. مصرف این دارو برای کودکان زیر 18 سال و با علائم تب، آنفولانزا و آبله مرغان توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث ابتلا به سندرم ری (Reye)، یک بیماری جدی و کشنده در کودکان شود.

قبل از مصرف این دارو به چه مواردی توجه کنیم؟

برای اطمینان از بی خطر بودن دارو، در صورت ابتلا به هر یک مشکلات زیر حتما پزشک را در جریان قرار دهید:

علاوه بر این، مصرف آسپرین در اواخر بارداری ممکن است باعث خونریزی مادر و یا کودک در هنگام زایمان شود، پس اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. آسپرین قابل انتقال به شیر مادر است و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند،‌ بنابراین شیردهی در هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی‌شود.

چگونه باید آسپرین مصرف کنم؟

  • آسپرین را دقیقاً همانطور که روی برچسب آن نوشته شده و یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. استفاده از مقادیر بیشتر یا کمتر از آن مجاز نیست و اگر آسپرین معده شما را ناراحت می‌کند، همراه غذا مصرف کنید.
  • به دستورالعمل های مربوط به مصرف آسپرین در کودکان بر روی برچسب دارو نیز توجه کنید.
  • در صورتی که قرص آسپرین جویدنی است، قبل از بلع حتما آن را بجوید، اما قرصهایی که نیاز به باز شدن در روده و یا تاخیر در جذب دارند نباید خرد، جویده یا شکسته شوند و باید به صورت کامل بلعیده شوند.
  • قبل از انجام هرگونه جراحی حتما پزشک را از مصرف این دارو مطلع کنید زیرا ممکن است لازم باشد برای مدت کوتاهی استفاده از آن را متوقف کنید.
  • در صورت استشمام بوی بد سرکه از بطری آسپرین از آن استفاده نکنید،‌ زیرا دارو ممکن است دیگر موثر نباشد.
  • دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید.

چه اتفاقی می‌افتد اگر یک دوز را فراموش کنیم؟

مصرف آسپرین معمولا برنامه زمانی مشخصی ندارد و در صورت لزوم استفاده می‌شود،‌ اما اگر طبق دستور پزشک و برنامه مشخصی آن را مصرف می‌کنید، بهتر است به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اما اگر به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک باشد، از مصرف آن خودداری کنید و برای جبران دوز فراموش شده از داروی اضافی استفاده نکنید.

اگر بیش از حد آسپرین مصرف کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

حتما به پزشک مراجعه کنید،‌ علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل درد معده، استفراغ، اسهال، مشکلات بینایی یا شنوایی، تنفس سریع یا کند و یا گیجی باشد.

هنگام مصرف آسپرین از چه چیزهایی باید خودداری کنیم؟

در هنگام مصرف آسپرین از نوشیدن الکل خودداری کنید. نوشیدن زیاد الکل می‌تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد. اگر این دارو را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی مصرف می‌کنید، از مصرف همزمان ایبوپروفن (Advil و Motrin) خودداری کنید زیرا ممکن است میزان اثر دارو را کاهش دهد. در صورت نیاز به استفاده از هر دو دارو، با پزشک خود در مورد دوز مصرف آنها مشورت کنید.

قبل از استفاده از هرگونه داروی سرماخوردگی، آلرژی یا درد حتما از پزشک یا داروساز در مورد میزان احتمالی آسپرین موجود در آنها سوال کنید. با توجه به اینکه بسیاری از داروهای بدون نسخه حاوی آسپرین یا NSAID هستند، استفاده از آنها ممکن است در افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند خطرناک باشد.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک -آسپرین را چگونه مصرف کنیم؟


عوارض جانبی آسپرین

عوارض جانبی رایج آسپرین ممکن است شامل ناراحتی یا سوزش معده،‌ خواب آلودگی و سردرد خفیف باشد. در صورت بروز علائم آلرژیک به آسپرین، مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو به اورژانس مراجعه کنید. اما در صورت مشاهده علائمی مانند شنیدن صدای زنگ در گوش، احساس گیجی و توهم، تنفس سریع، تشنج، حالت تهوع، استفراغ یا درد معده، مدفوع خونی یا قیر مانند، سرفه کردن همراه با خون، استفراغ شبیه به قهوه، تب مداوم و بیش از 3 روز و تورم یا درد بیش از 10 روز سریعا استفاده از دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.

مصرف آسپرین با چه داروهایی تداخل دارد؟

اگر داروی ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، اس سیتالوپرام، فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین (زولوفت)، ترازودون یا ویلازودون مصرف می‌کنید، حتما قبل از استفاده از آسپرین با پزشک خود صحبت کنید. مصرف هر یک از این داروها با دارویی مانند آسپرین ممکن است باعث ایجاد کبودی یا خونریزی شود.

آسپرین که به صورت همزمان با متوترکسات در درمان سرطان و برخی بیماری‌های خود ایمنی استفاده می شود، مانع از دفع دارو از بدن و ایجاد مسمومیت متوترکسات می‌شود.

مصرف همزمان داروهای زیر با آسپرین بهتر است تحت نظارت پزشک انجام شود:

داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین، ​​ژانتوون و سایر داروهایی که برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود.

داروهای دیگری از گروه سالیسیلات‌ها مانند Nuprin Backache Caplet ،Kaopectate ،KneeRelief ،Pepto-Bismol Tricosal ،Trilisate و Pamprin Cramp Formula

منابع:
drugs.com, medicalnewstoday.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191