صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیآلرژی چه علائمی دارد و چگونه انواع آلرژی را درمان کنیم؟

آلرژی چه علائمی دارد و چگونه انواع آلرژی را درمان کنیم؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1335

سلامت عمومی

آلرژی چه علائمی دارد و چگونه انواع آلرژی را درمان کنیم؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

08 آذر 1399

آلرژی چیست؟

هرگاه سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی مانند برخی از غذاها، گرده گلها و یا موادی که باعث تحریک پوست می‌شوند حساسیت و واکنش نشان دهد، آلرژی (Allergy) ایجاد می‌شود. این مواد خارجی که آلرژن نامیده می‌شوند، معمولا برای بدن مضر نیستند اما سیستم ایمنی بدن آلرژن را به عنوان یک مهاجم خارجی شناسایی کرده و به آن حمله می‌کند. در آلرژی (Allergy) بدن شروع به تولید پروتئینی به نام IgE در برابر ماده حساسیت زا کرده و در نتیجه آن هیستامین و مواد شیمیایی دیگری در خون آزاد می‌شوند. مجموع این واکنشها باعث بروز علائمی می‌شود که با توجه به نوع آلرژن به صورت التهاب، عطسه و یا علائم دیگری ظاهر می‌شوند.

علائم آلرژی

علائم آلرژی (Allergy) تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نوع و شدت آلرژی و چگونگی مواجه شدن با آن ظاهر می‌شوند و مصرف دارو قبل از شروع واکنش آلرژیک، می‌تواند علائم را کاهش دهد.

- آلرژی‌های غذایی

آلرژی (Allergy) غذایی باعث تورم، کهیر، حالت تهوع و خستگی می‌شود. این آلرژی معمولا بلافاصله پس از مصرف غذا بروز نمی‌کند و فرد ممکن است پس از مدتی متوجه آن شود. با این حال، هرگاه پس از خوردن یک غذا دچار واکنش جدی شدید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید.

- آلرژی‌های فصلی

علائم این آلرژی شامل احتقان (گرفتگی بینی)، آبریزش بینی و تورم چشم بوده و شباهت زیادی به علائم سرماخوردگی دارد. این نوع آلرژی بیشتر اوقات در خانه و با استفاده از درمانهای خانگی قابل کنترل است.

- آلرژی شدید

آلرژی شدید یک وضعیت اضطراری است که می‌تواند باعث آنافیلاکسی شود. در این حالت فرد علائمی مانند مشکلات تنفسی، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری را تجربه می‌کند.

آلرژیهای پوستی

آلرژی‌های پوستی ممکن است بر اثر یک آلرژی دیگر و یا مستقیما و در نتیجه قرار گرفتن در معرض یک ماده حساسیت زا ایجاد شوند. انواع آلرژی های پوستی عبارتند از:

- بثورات پوستی: پوست تحریک شده، قرمز رنگ یا متورم که با درد یا خارش همراه بوده و از رایج ترین علائم حساسیت پوستی محسوب می‌شوند.

- اگزما: لکه‌های پوستی ملتهب شده که ممکن است با خارش و خونریزی همراه باشد.

- درماتیت تماسی: این حالت تقریباً بلافاصله پس از تماس با ماده حساسیت زا ایجاد شده و به صورت لکه‌های قرمز و همراه با خارش ظاهر می‌شود.

- گلو درد: حلق یا گلو تحریک یا ملتهب می‌شود.

- کهیر: قرمزی، خارش و تاول که در اندازه‌ها و اشکال مختلف در سطح پوست ظاهر می‌شود.

- تورم چشم‌ها: چشم‌ها دچار آبریزش یا خارش شده و پف کرده به نظر می‌رسند.

- خارش: به دلیل تحریک یا التهاب پوست ایجاد می‌شود.

- سوزش: التهاب پوست منجر به ناراحتی و احساس سوزش پوست می‌شود.

علل آلرژی چیست؟

اینکه چرا سیستم ایمنی بدن در مقابل یک ماده خارجی بی خطر واکنش آلرژیک نشان می دهد، به درستی مشخص نیست. اما آلرژی‌ها یک ریشه ژنتیکی دارند یعنی از والدین به فرزندان قابل انتقال هستند که البته این موضوع در مورد آلرژی‌های خاص صدق نمی‌کند. به عنوان مثال، اگر مادر شما به یک ماده غذایی خاص حساسیت دارد، لزوما به معنی حساسیت شما به این ماده نمی باشد، اما احتمال بروز حساسیت به برخی مواد غذایی در شما بیشتر است.

انواع متداول آلرژن‌ها عبارتند از:

  • حیوانات خانگی
  • داروها (مانند پنی سیلین)
  • برخی خوراکی‌ها (مانند گندم، آجیل، شیر، صدف و تخم مرغ)
  • نیش حشرات (مانند پشه و زنبور)
  • گرده گیاهان و درختان و همچنین صمغ گیاهانی مانند پیچک و بلوط سمی
  • لاتکس (در دستکش‌ها و کاندوم‌های لاتکس)
  • فلزاتی مانند نیکل

آلرژیهای فصلی یا تب یونجه از جمله آلرژی‌های رایج بوده و از طریق گرده‌های آزاد شده توسط گیاهان ایجاد می‌شوند. این آلرژی با علائمی چون خارش چشم، اشک، آبریزش بینی و سرفه تشخیص داده می‌شود.

آلرژی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ابتدا پزشک معاینات فیزیکی انجام داده و درباره نشانه‌ها و همچنین مصرف هر غذای غیرمعمول و یا تماس با هر ماده‌ غیرعادی از بیمار سوال می‌کند و در نهایت با استفاده از آزمایش خون و پوست، آلرژن‌هایی که به آن‌ها مشکوک است را شناسایی و تایید می‌کند.

تشخیص آلرژی با آزمایش خون

در این آزمایش، خون از نظر وجود آنتی بادی‌های آلرژی زا به نام ایمونوگلوبولین IgE بررسی می شود. ایمونوگلوبولین‌ها سلولهایی هستند که به مواد حساسیت زا واکنش نشان می‌دهند و پزشک در صورت نگرانی از احتمال واکنش شدید آلرژیک، از آزمایش خون برای تأیید تشخیص استفاده می‌کند.

تشخیص آلرژی با آزمایش پوست

آزمایش پوست نوعی آزمایش متداول برای آلرژی است و توسط متخصص آلرژی انجام می‌شود. در طی این آزمایش، پوست با سوزن‌های کوچک حاوی مواد حساسیت زای احتمالی خراشیده شده و در صورت داشتن حساسیت به یک ماده خاص، پوست قرمز و ملتهب می‌شود.

چگونه آلرژی را درمان کنیم؟

مسلما بهترین راه برای جلوگیری از آلرژی، دوری از عامل حساسیت زا است، اما در صورت عدم امکان، گزینه‌های درمانی نیز در دسترس است.

پزشک‌بوک - آلرژی
 

- درمان آلرژی با دارودرمانی

درمان آلرژی اغلب شامل داروهایی مانند آنتی هیستامین‌ها برای کنترل علائم است و دارو با توجه به شدت آلرژی تجویز می‌‌شود:

  • آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین
  • کورتیکواستروئیدها
  • ستیریزین
  • لوراتادین
  • کرومولین سدیم
  • داروهای ضد احتقان
  • اصلاح کننده‌های لکوترین

- درمان آلرژی با ایمونوتراپی

در این روش با انجام چند تزریق در طی یک دوره چند ساله از بازگشت علائم آلرژی جلوگیری شده و آلرژی بهبود می‌یابد.

- درمان آلرژی با اپی نفرین برای موارد اورژانسی

معمولا زمانی از این روش استفاده می‌شود که آلرژی شدید است و شدت علائم در حدی است که می‌بایست تا رسیدن پزشک تعدیل شوند.

درمان های طبیعی برای آلرژی ها

بسیاری از داروهای طبیعی به عنوان یک روش درمانی و حتی برای جلوگیری از آلرژی در بازار وجود دارند. اما بهتر است قبل از استفاده، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید، زیرا برخی از درمانهای طبیعی ممکن است حاوی مواد حساسیت زای دیگری بوده و علائم را تشدید کنند.

منابع: healthline - webmd

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191