وارفارین (Warfarin)

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1099

دارو

وارفارین (Warfarin)

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

18 بهمن 1399

وارفارین (Warfarin) ضد انعقاد یا رقیق کننده خون است که احتمال تشکیل لخته خون و خطر سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. این دارو با کاهش مقدار برخی از پروتئین های لخته کننده در خون، به جریان روان خون در بدن کمک می‌کند.

دوز و موارد مصرف وارفارین

وارفارین معمولا به صورت قرص و با دوزهای مختلف 1 تا 10 میلی گرم در درمان بیماری هایی مانند ترومبوز وریدی و ترومبوآمبولی،‌ سکته مغزی و قلبی (در اینجا بیشتر بخوانیم)، روماتیسم قلبی (در اینجا بیشتر بخوانیم)، اختلال عملکرد سیستولیک (یک عارضه شایع و جدی سکته قلبی که منجر به افزایش خطر نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی می‌شود.)، سندرم آنتی فسفولیپید (عملکرد نادرست سیستم ایمنی بدن باعث تولید آنتی بادی و افزایش احتمال لخته شدن خون به خصوص در پاها، کلیه ها، ریه ها و مغز می‌شود.) و پس از تعویض دریچه قلب مورد مصرف قرار می‌گیرد.

تداخلات دارویی وارفارین

مصرف همزمان این دارو با داروهای آپیکسابان،‌ دفیبروتید و میفپریستون توصیه نمی‌شود. این دارو با داروهایی مانند ابسیکسیمب، آلوپورینول، آمیودارون، آموباربیتال و … تداخل شدیدی دارد و بهتر است پس از مشورت با پزشک از داروهای جایگزین استفاده شود.

عوارض جانبی وارفارین

مصرف وارفارین با بروز عوارضی مانند سندرم کلسترول آمبولی (یک بیماری خود التهابی که علائم بالینی متفاوتی دارد.)،‌ خونریزی داخل چشمی،‌ درد و نفخ شکم، آلوپسی (ریزش تمام یا بخشی از مو در نقاطی از بدن)، راش، خارش، اختلال چشایی، نکروز بافت (نوعی مرگ زودرس بافت)، سردرد، بی حالی،‌ سرگیجه، هماچوری (وجود خون در ادرار)، کم خونی،‌ هپاتیت،‌ خونریزی دستگاه تنفسی، حساسیت بیش از حد، دیسکرازی خون (نوعی بیماری خونی)، تب، سندرم "انگشت پا بنفش"(به دلیل انسداد رگ‌های خونی و نرسیدن اکسیژن و مواد غذایی کافی به بافت پا و انگشتان ایجاد می‌شود.)، افزایش خطر شکستگی با استفاده طولانی مدت از دارو،‌ کلسیفیلاکسی (ایجاد کلسیم در رگهای خونی و پوست)،‌ آسیب حاد کلیه، ایسکمی اندام (به دلیل عدم رسیدن خون کافی به اندام مورد نظر، اکسیژن و مواد غذایی آن به درستی تامین نمی‌شود.) همراه است.

موارد منع مصرف

  • در زمان بارداری ( فقط مادرانی با دریچه های مکانیکی قلب مجاز به استفاده از آن هستند.)
  • پس از عمل جراحی به خصوص جراحی های وسیع و جراحی چشم
  • در صورت وجود خطر سقط جنین، پره اکلامپسی ( بالا رفتن فشار خون و وجود پروتئین در ادرار به ویژه در دوران بارداری) و اکلامپسی (نوع پیشرفته و شدید پره اکلامپسی)
  • بدون نظارت پزشک در بیمارانی که مستعد زوال عقل، اعتیاد به الکل و روان پریشی هستند.
  • در صورت آسیب نخاعی و یا سایر ناراحتی هایی که با خونریزی شدید همراه هستند.
  • بیهوشی نخاعی یا کامل
  • فشار خون شدید

هشدارها

  • سدیم وارفارین می‌تواند باعث خونریزی شدید یا کشنده شود که این حالت بیشتر در زمان شروع مصرف و یا استفاده از دوزهای بالاتر اتفاق می‌افتد.
  • در افراد مسن، بیماران ناتوان، افراد با مشکل سوء تغذیه (در اینجا بیشتر بخوانیم) و مبتلا به بیماری کبدی ممکن است از دوزهای پایین تر استفاده شود.
  • انجام آزمایش ژنتیک برای هر فرد و تعیین بهترین دوز می‌تواند موثر باشد.
  • پزشک و کادر درمان حتما باید از مصرف این دارو توسط بیمار مطلع باشند.
  • بیماران مبتلا به عفونت حاد باید در مصرف آن احتیاط کنند، زیرا آنتی بیوتیک ها و تب ممکن است پاسخ بدن به وارفارین را تغییر دهند.
  • مصرف این دارو در بیماران با کمبود طولانی مدت ویتامین K باید با احتیاط صورت گیرد.
  • بیماری تیروئید ممکن است پاسخ بدن به وارفارین را افزایش دهد.
  • مصرف این دارو ممکن است در بیماران با کاهش توانایی کبد، تولید عوامل انعقادی را مختل کرده و باعث افزایش حساسیت به وارفارین شود.
  • مصرف آن در زمان شیردهی باید با مشورت پزشک انجام شود.
  • در غذاهای خود به میزان کافی ویتامین K قرار دهید، زیرا مصرف زیاد ویتامین K ممکن است اثر وارفارین را کاهش دهد.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این دارو ممکن است با ایجاد ناهنجاریهای شدید مادرزادی (در اینجا بیشتر بخوانیم)، خونریزی شدید که منجر به سقط جنین می‌شود و خطر سقط خود به خودی جنین همراه باشد. بهتر است قبل از شروع درمان با وارفارین، وضعیت زنان از نظر توانایی تولید مثل تأیید شده و سپس در حین درمان و حداقل یک ماه پس از دوز نهایی وارفارین از روشهای موثر برای جلوگیری از بارداری استفاده شود.

طبق مطالعات انجام شده وارفارین وارد شیر مادر نمی‌شود ولی ممکن است با بروز واکنشهای جانبی جدی از جمله خونریزی در نوزاد همراه باشد. بنابراین بهتر است پس از مشورت با پزشک و با در نظر گرفتن شرایط مادر و نوزاد در دوران شیردهی مورد استفاده قرار گیرد.

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191