صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیفست فود با بدن ما چه می‌کند؟

فست فود با بدن ما چه می‌کند؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 2111

سلامت عمومی

فست فود با بدن ما چه می‌کند؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

16 دی 1399

فست فود (Fast food) یا غذای فوری به غذاهای آماده یا با قابلیت پخت و طبخ سریع مانند انواع ساندویچ ها و پیتزا گفته میشود که گاها ارزش غذایی بسیار پایینی دارند. اما متاسفانه این روزها مردم به دلیل مشغله‌های زندگی توجه زیادی به نوع غذای خود ندارند و به تنها موضوعی که توجه می کنند سرعت آماده شدن غذاهاست. فست فود به دلیل طعم لذت بخش و سرعت آماده شدن آن نسبت به سایر غذاها بیشتر مورد توجه است. فست فودها معمولا سرخ شده هستند و در آنها از سبزیجات و مواد غذایی سالم کمتری استفاده‌ شده است. فست فودها سرشار از ادویه هستند و به همین دلیل کسانی که زیاد فست فود مصرف می‌کنند بیشتر در معرض بیماری‌هایی مانند نفخ، سوءهاضمه، رفلاکس و از همه مهم‌تر سرطان معده و روده بزرگ قرار دارند. در غذاهای فست فودی نمک فراوانی وجود دارد که این موضوع باعث بالا رفتن فشارخون شده و خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف این غذاها در دراز مدت مشکلاتی را برای دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن به وجود آورده و سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد. آگاهی از تاثیر خوردن فست فودها بر بدن کمک می‌کند تا در انتخاب غذا و رژیم غذایی خود بیشتر دقت کنیم.

تاثیر فست فود بر روی سیستم قلبی عروقی

میزان قند مصرفی روزانه 100 تا 150 کالری و معادل شش تا نه قاشق چایخوری است. فست فودها که معمولا به همراه نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌شوند،‌ سرشار از قند و کربوهیدرات هستند. قند موجود در این نوشیدنی‌ها به تنهایی معادل میزان مصرف روزانه است. علاوه بر این، با تجزیه کربوهیدرات در سیستم گوارشی، گلوکز (قند) در جریان خون آزاد شده و قند خون افزایش می‌یابد. پانکراس با ترشح انسولین، گلوکز را برای تامین انرژی به سراسر بدن منتقل می کند و قند خون به حالت طبیعی برمی‌گردد.

اما در صورت مصرف مقادیر زیاد قند و کربوهیدرات و یا آسیب به اندامهای تنظیم کننده قند خون، خطر ابتلا به مقاومت به انسولین، یعنی دیابت نوع دو و به دنبال آن چاقی افزایش می‌یابد.

تاثیر فست فود بر روی فشار خون و کلیه

وجود مقدار زیادی سدیم (نمک) فست فودها را خوشمزه تر می‌کند، اما رژیم‌های غذایی با سدیم بالا برای افرادی که دچار مشکلات فشار خون هستند خطرناک است. میزان سدیم مصرفی روزانه در بزرگسالان حدود 2300 میلی گرم است و با اینکه مقدار سدیم موجود در وعده های غذایی فست فود زیاد به نظر نمی‌رسد، اما یک وعده فست فود نیمی از نیاز روزانه یک فرد را برطرف می‌کند. سدیم با افزایش فشار خون، باعث فشار بر قلب و سیستم قلبی عروقی شده و با گذشت زمان خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی (در اینجا بیشتر بخوانیم) را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، میزان بالای نمک در فست فودها باعث ابتلا به بیماریهای کلیوی نیز می‌شود.

تاثیر فست فود بر سیستم تنفسی

فست فودها به دلیل میزان بالای قند و چربی دارای کالری بسیار زیادی هستند که باعث افزایش وزن و در نهایت چاقی می‌شود. چاقی خطر ابتلا به مشکلات تنفسی از جمله آسم (در اینجا بیشتر بخوانیم) و تنگی نفس را افزایش می‌دهد و این موضوع حتی ممکن است هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و یا ورزش احساس شود. در کودکان خطر مشکلات تنفسی به مراتب بیشتر است و کودکانی که حداقل سه بار در هفته فست فود می‌خورند در معرض ابتلا به آسم قرار دارند.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - فست فود با بدن ما چه می‌کند؟


تاثیر فست فود بر سیستم تولید مثل

مواد تشکیل دهنده فست فودها معمولا فاقد ارزش غذایی هستند و ممکن است بر قدرت باروری تاثیر بگذارند. تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار بالایی فتالات هستند، فتالات ماده‌ای شیمیایی است که می‌تواند در عملکرد هورمون‌ها در بدن اختلال ایجاد کند. افزایش میزان بالای مواد شیمیایی در بدن باعث ایجاد مشکلات تولید مثل، از جمله نقایص مادرزادی می‌شود.

تأثیر فست فود بر پوست ، مو و ناخن

نوع غذاهایی که می‌خورید بر پوست شما تاثیر می‌گذارند. غذاهای غنی از کربوهیدرات با افزایش قند ناگهانی خون باعث ایجاد آکنه می‌شود. علاوه بر این،‌ کودکان و نوجوانانی که حداقل سه بار در هفته فست فود می‌خورند بیشتر دچار اگزما می‌شوند. اگزما نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های ملتهب بر روی پوست می‌شود و معمولا با خارش همراه است.

تاثیر فست فود بر سیستم اسکلتی (استخوان ها)

کربوهیدرات‌ و شکر فراوان موجود در فست فود و غذاهای فرآوری شده اسید دهان را افزایش داده و باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شوند. با از بین رفتن مینای دندان، باکتریها باعث ایجاد حفره در دندانها و پوسیدگی آنها می‌شوند. علاوه بر این، چاقی باعث ایجاد اختلال در تراکم استخوان و توده عضلانی شده و افراد چاق بیشتر در معرض خطر افتادن و شکستن استخوانها قرار دارند.

علاوه بر موارد گفته شده،‌ فست فودها به دلیل داشتن مقدار بالای مواد افزودنی و نگهدارنده می توانند باعث آسیب به سلولها و منجر به انواع خاصی از سرطان شوند. همچنین براساس مطالعات انجام شده افرادی که فست فود و غذاهای فرآوری شده می‌خورند 51 درصد بیشتر دچار افسردگی می‌شوند.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - فست فود با بدن ما چه می‌کند؟


فست فود ممکن است سریع ترین راه برای رفع گرسنگی شما باشد، اما به هیچ وجه سالمترین نیست. پس بهتر است مصرف فست فود را محدود کرده و قبل از سفارش فست فود به عواقب خوردن آن بیشتر فکر کنید.

منابع:
healthline.com , josiefield.co.za

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191