صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیوزوز گوش؛ آیا گوشتان سوت می‌کشد؟

وزوز گوش؛ آیا گوشتان سوت می‌کشد؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 3597

سلامت عمومی

وزوز گوش؛ آیا گوشتان سوت می‌کشد؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

11 آبان 1399

وزوز گوش اصطلاح پزشکی برای صدای زنگ یا سوت کشیدن گوش است که عموما آن را با عنوان "سوت کشیدن" مطرح می‌کنند. با این حال، ممکن است چیزی غیر از زنگ زدن نیز بشنوید. اگر وزوز گوش دارید، ممکن است صدای غر زدن، وزوز، سوت زدن و یا هیس کردن بشنوید. با توجه به اینکه برای صداهایی که در گوش خود می‌شنوید، هیچ منبع صوتی خارجی (چیزی نزدیک به سر که این صداها را ایجاد کند) وجود ندارد، گاهی اوقات صداهای وزوز گوش به اصوات فانتوم معروف می‌شوند.

تصویر بلاگ
 

وزوز گوش گاهی اوقات می تواند در شنیدن صداهای واقعی اطراف تداخل ایجاد کنند و علاوه بر این ممکن است با افسردگی، اضطراب و استرس همراه باشد.

وزوز گوش می‌تواند در یک و یا هر دو گوش احساس شود. افراد در هر سنی ممکن است دچار وزوز گوش شوند، اما این بیماری در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود.

وزوز گوش می‌تواند عینی یا ذهنی باشد. وزوز گوش عینی به این معنی است که علاوه بر شما، افراد دیگر هم می‌توانند صداهای خاص گوشتان را بشنوند، که این امر معمولاً به دلیل وجود رگهای خونی غیرطبیعی در گوش و اطراف آن است.

وزوز گوش عینی نادر بوده اما وزوز گوش ذهنی بسیار شایع‌تر است. در این حالت فقط شما می توانید صدای زنگ گوش خود را بشنوید.

چه چیزی باعث سوت کشیدن گوش می شود؟

آسیب به گوش میانی یا داخلی دلیل شایع سوت کشیدن گوش است. هدایت امواج صوتی توسط گوش میانی باعث می‌شود که گوش داخلی شما تکانه‌های الکتریکی را به مغز منتقل کند. اما تنها پس از اینکه مغز این سیگنال‌ها را دریافت و آنها را به صدا تبدیل کرد، می‌توانید آنها را بشنوید. گاهی اوقات، گوش داخلی شما آسیب دیده و نحوه پردازش صدا در مغز را تغییر می‌دهد.

آسیب به لاله گوش یا استخوانهای ریز گوش میانی نیز می‌تواند در هدایت صحیح صدا اختلال ایجاد کند.

تومورهای گوش یا عصب شنوایی نیز ممکن است باعث زنگ زدن در گوش شوند.

قرار گرفتن مداوم در معرض صداهای بسیار بلند می‌تواند در برخی افراد وزوز گوش ایجاد کند.

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون و یا در یک کنسرت نیز ممکن است علائم موقت وزوز گوش را ایجاد کند.

استفاده از دارو نیز می‌تواند در بعضی افراد باعث وزوز گوش و آسیب شنوایی شود که سمیت اتوتوت نامیده می‌شود. داروهایی که ممکن است باعث وزوز گوش شوند عبارتند از: دوزهای بسیار زیاد آسپرین، مانند بیش از 12 دوز روزانه برای یک دوره طولانی، داروهای ضد مالاریا، مانند کلروکین، آنتی‌بیوتیک‌های خاصی مانند اریترومایسین و جنتامایسین، برخی از داروهای ضد سرطان، مانند وین کریستین

تصویر بلاگ
 

سایر مشکلاتی که می‌توانند در گوش صدای زنگ ایجاد کنند عبارتند از:

  • کاهش شنوایی مربوط به سن
  • اسپاسم عضلانی در گوش میانی
  • بیماری گوش داخلی که بر شنوایی و تعادل تأثیر می‌گذارد.
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • صدمات سر و گردن
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، که باعث درد مزمن در فک و سر می‌شود.
  • تجمع بیش از حد موم گوش

وزوز گوش چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک گوشها را معاینه کرده و آزمایش شنوایی انجام می‌دهد. پزشک ممکن است بتواند علت وزوز گوش را با مقایسه آنچه می‌شنوید و آنچه با توجه به سن و جنسیت شما باید شنیده شود، تشخیص دهد. پزشک همچنین ممکن است از آزمایشات تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی نیز استفاده کند.

درمان وزوز گوش چیست؟

قاعدتاً با مراجعه به پزشک هرگونه بیماری زمینه‌ای پزشکی که باعث وزوز گوش می‌شود را درمان کرده و هرگونه ناهنجاری عروق خونی را برطرف می‌کند.

دارو درمانی (استفاده از دارو برای درمان وزوز گوش)

دارو درمانی می‌تواند صداهایی را که در گوش می‌شنوید کاهش دهد. داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب، از جمله زاناکس، آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین، در برخی موارد می‌توانند صدای گوش را کاهش دهند. با این حال، همه به دارو درمانی پاسخ نمی‌دهند و عوارض جانبی آن می‌تواند آزاردهنده باشد.

عوارض جانبی داروهایی که برای درمان وزوز گوش استفاده می‌شود ممکن است شامل حالت تهوع، خستگی، یبوست، تاری دید و در موارد نادر، ایجاد مشکلات قلبی باشد.

درمان خانگی وزوز گوش

استفاده از دستگاههای کاهش ‌دهنده صدا با ایجاد صداهای آرامش بخش می‌تواند برای کاهش و یا درمان وزوز گوش کمک‌کننده باشد.

تغییر سبک زندگی برای کاهش وزوز گوش

استرس، وزوز گوش ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند آن را بدتر کند. پس می‌توانید با کاهش استرس، گام‌هایی برای کاهش وزوز گوش خود بردارید.

تصویر بلاگ
 
یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191