صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیآب استخر، دشمنی که دوست به نظر می آید

آب استخر، دشمنی که دوست به نظر می آید

ارسال نظر

تعداد بازدید: 3578

سلامت عمومی

آب استخر، دشمنی که دوست به نظر می آید

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

08 مهر 1399

با در نظر گرفتن این موضوع که امروزه شنا کردن و استفاده از استخرها به یکی از تفریحات سالم تبدیل شده است، بهتر است درباره این تفریح بیشتر بدانیم. زیرا به همان اندازه که شنا کردن می‌تواند مفید باشد، رعایت نکردن برخی نکات ساده در این مورد می‌تواند عواقب ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.
عفونت گوش، عفونت‌های ادراری، تحریکات پوستی و مشکلات تنفسی از جمله مشکلات شایعی است که می‌تواند در اثر شناکردن ایجاد شود.

تصویر بلاگ

عفونت گوش

گوش شناگر نوعی عفونت در مجرای گوش خارجی است که از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند و زمانی ایجاد می‌شود که آب به مدت طولانی در مجرای گوش بماند و باعث رشد باکتری‌ها و ایجاد مشکل شود.

اگر شما یا فرزندتان مستعد ابتلا به گوش شناگر هستید، از محافظ گوش شنا استفاده کنید. استفاده از قطره گوش نیز می‌تواند از گوش شناگر جلوگیری کند. پس از شنا آب را از مجرای گوش تخلیه کرده و گوش‌ها را با حوله خشک نمایید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید آب را از گوش خود خارج کنید با پزشک خود تماس بگیرید. گوش شناگر معمولاً با استفاده از قطره آنتی بیوتیک گوش درمان می‌شود.

تحریک پوست

بثورات جکوزی یا فولیکولیت که معمولاً پس از حضور در وان آب گرم ظاهر می‌شود، می‌تواند پس از شنا در استخری که کمی آب آن گرم شده است نیز ظاهر شود. میکروب سودوموناس آئروژینوزا باعث ایجاد بثورات می‌شود و اغلب روی پوست پوشیده شده از لباس شما ظاهر می‌شود. بنابراین، ساعت‌ها نشستن با لباس شنای مرطوب می تواند وضعیت را بسیار بدتر کند.
در صورت بروز این بیماری به پزشک خود مراجعه کنید، او ممکن است کرم ضد خارش و ضد باکتری تجویز کند.

عفونت ادراری

عفونت ادراری زمانی اتفاق می‌افتد که باکتریها از مجرای ادرار عبور کرده و از طریق ادرار به داخل مثانه منتقل شوند. باکتری‌ها می‌توانند از طریق استخر آلوده، دوش نگرفتن بعد از شنا و یا نشستن با لباس شنای مرطوب ایجاد شوند.
با پزشک خود صحبت کنید تا با تجویز یک آنتی بیوتیک و یا یک داروی ضد قارچ بهبود یابید.

مشکلات تنفسی

بیماری لژیونر نوعی ذات‌الریه است که توسط باکتری‌های لژیونلا ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند از استخرها یا استشمام بخار وان‌های آب گرم در غبار ایجاد شده و حتی از دو روز تا دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض باکتری نیز ایجاد گردد. ابتلا به این بیماری در افراد بالای 50 سال، افراد سیگاری و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند بیشتر دیده می‌شود.
اگر پس از قرار گرفتن در استخر دچار مشکلات تنفسی شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

با وجود احتمال ابتلای به این بیماری‌ها چگونه از شنای خود لذت ببریم؟

روش هایی برای محافظت خود در برابر باکتری‌های استخر وجود دارد:

1- قبل از قرار گرفتن در استخر حداقل 60 ثانیه دوش بگیرید و بعد از آن اسکراب کنید.

فقط یک شناگر می‌تواند میلیاردها منبع میکروبی، از جمله ذرات مدفوع را به داخل آب وارد کند. خبر خوب این است که برای پاک کردن بسیاری از میکروب‌ها، یک دقیقه شستشو کافی است و صابون کشیدن بعد از شنا می‌تواند به از بین بردن مواد چربی موجود در پوست از استخر کثیف کمک کند.

2- اگر در دو هفته گذشته اسهال داشته‌اید از شنا صرف نظر کنید.

با توجه به اینکه ذرات مدفوع در بدن می‌توانند وارد آب شوند، میکروب‌هایی مانند Cryptosporidium که از طریق مدفوع آلوده منتشر می‌شوند، می‌توانند وارد آب شوند. انگل کریپتو مزاحم می‌تواند تا 10 روز در استخرهایی با سطح کلر کافی زندگی کند.

3-آب را قورت ندهید.

حتی اگر عمداً آب را قورت ندهید، احتمالاً هنوز بیش از آنچه فکر می‌کنید می‌بلعید. فقط در طی 45 دقیقه شنا، یک بزرگسال به طور متوسط یک قاشق غذاخوری آب استخر مصرف می‌کند و بچه‌ها بیش از دو برابر این مقدار را مصرف می‌نمایند. پس آنچه را که می‌توانید انجام دهید تا آبی که به دهانتان وارد می‌شود را به حداقل برسانید. همچنین به کودکان بیاموزید که آب استخر قابل نوشیدن نیست و هنگام زیر آب رفتن باید دهان و بینی خود را ببندند.

4-یک نوار تست قابل حمل به همراه داشته باشید.

اگر میزان کلر یا pH استخر بررسی نشود احتمال گسترش میکروب وجود دارد. اگر از تمیز بودن استخر مطمئن نیستید، خود آن را بررسی کنید. پزشک‌بوک توصیه می‌کند از نوارهای تست قابل حمل برای بررسی میزان مناسب بودن استخر قبل از غوطه ور شدن استفاده نمایید.

5- استخر نباید زیاد بوی استخر بدهد.

برخلاف تصور عموم، این بوی شدید کلر نیست که نشان‌دهنده استخر نسبتاً تمیز است. وقتی میکروب‌ها، آلودگی‌ها و سلول‌های بدن با کلر موجود در استخرها ترکیب می‌شوند، نتیجه آن کلرامین‌های تند است که می‌تواند به هوا نیز وارد شده و بوی شیمیایی ایجاد کند. بسیاری از مردم این بو را با بوی یک استخر با میزان کلر مناسب اشتباه می‌گیرند.
بنابراین، اگر در استخری که قصد ورود به آن را دارید بوی شیمیایی غالب است و یا باعث تحریک چشمان شما می‌شود، ممکن است به معنی کثیف بودن بیش از حد آن باشد. سعی کنید از آن اجتناب کنید.

در چه استخری شنا کنیم؟

بهتر است قبل از رفتن به محل شنای خود، یک بررسی سریع برای درجه سلامت استخر انجام دهید تا خود و عزیزانتان را از عوارض آن دور نگه دارید. همیشه می‌توانید از کیت‌های آزمایشی خود برای اندازه‌گیری میزان کلر و pH استخر استفاده کنید.

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191