صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیآیا نوع خال های بدن خود را میشناسید؟

آیا نوع خال های بدن خود را میشناسید؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1664

سلامت عمومی

آیا نوع خال های بدن خود را میشناسید؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

06 مهر 1399

همه ما روی صورت و بدنمان چندین خال داریم. که خیلی از این خالها طبیعی هستند.
خال های نرمال معمولا قهوه ای یا مشکی، گرد یا بیضی هستند و بیشتر اوقات در بزرگترین حالت ممکن عرض آنها به طور تقریبی 6 میلیمتر می باشد. می توانند از بدو تولد وجود داشته باشند یا بعدا بوجود بیایند که در همه‌ی این موارد (به شرطی که تعداد آنها به صورت ناگهانی زیاد نشود) می توانیم بگوییم که مشکلی وجود ندارد و عادی هستند.
اما در یه سری از موارد خاص می توانیم خال ها را علائم نوعی سرطان پوست، با نام پزشکی ملانوما بدانیم. و در این بین باید به چه چیزهایی دقت کنیم؟

تصویر بلاگ

خال های طبیعی

خال معمولی معمولاً یک لکه قهوه ای، برنزه و یا سیاه بر روی پوست است که می‌تواند به صورت تخت و یا برجسته، گرد یا بیضی شکل باشد. عرض خال‌ها در مورد خال‌های معمولی به طور کلی کمتر از 6 میلی‌متر (تقریباً به اندازه عرض پاک کن) است. برخی از خال‌ها می‌توانند از بدو تولد وجود داشته باشند، اما بیشتر آنها در دوران کودکی یا بزرگسالی ظاهر می‌شوند.
وقتی یک خال ایجاد شد، معمولاً برای سالها در همان اندازه، شکل و رنگ باقی می‌ماند. بعضی از خال‌ها ممکن است در نهایت کم رنگ شوند.
بیشتر افراد خال دارند و تقریباً همه خال‌ها بی ضرر هستند. اما تشخیص تغییرات در خال مهم است، مانند اندازه، شکل، رنگ و یا بافت که می‌تواند احتمال ایجاد ملانوم باشد. خال های جدیدی که در اواخر زندگی ظاهر می‌شوند باید توسط پزشک بررسی شوند.

ملانوم چیست؟

علائم و نشانه های احتمالی ملانوم

مهمترین علامت هشدار‌دهنده ملانوم لکه جدیدی در پوست و یا لکه‌ای است که از نظر اندازه، شکل و یا رنگ تغییر می‌کند و نسبت به سایر نقاط روی پوست شما متفاوت است.
پزشک‌بوک مراجعه به یک پزشک متخصص در صورت داشتن یکی از این علائم هشدار دهنده را، توصیه می‌کند.
قانون ABCDE راهنمای دیگری برای تشخیص علائم معمول ملانوم است. مراقب این علائم باشید و در موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  • - A برای عدم تقارن است: یک نیمه از خال یا علائم تولد با نیمه دیگر مطابقت ندارد.
  • - B برای Border است: لبه ها نامنظم، تار و یا دارای بریدگی هستند.
  • - C برای رنگ است: رنگ در کل یکسان نیست و ممکن است سایه‌های مختلفی از قهوه‌ای یا سیاه و یا گاهی با تکه های صورتی، قرمز، سفید و یا آبی را شامل شود.
  • - D برای قطر است: عرض این لکه بزرگتر از 6 میلی‌متر است (حدود ¼ اینچ)، اگرچه ملانوم‌ها گاهی اوقات می‌توانند کوچکتر از این باشند.
  • - E برای تکامل است: خال در اندازه، شکل و یا رنگ در حال تغییر است.
  •  

برخی از ملانوماها با این قوانین سازگار نیستند. مهم است که با پزشک خود در مورد هر‌گونه تغییر یا لکه های جدید روی پوست و یا رشد متفاوت از بقیه خال‌های خود صحبت کنید.
علائم هشدار دهنده دیگر عبارتند از:

  • - زخمی که خوب نمی شود
  • - پخش رنگدانه از مرز یک نقطه به پوست اطراف
  • - قرمزی یا تورم جدید در مرز خال
  • - تغییر در احساس، مانند خارش، حساسیت و یا درد
  • - تغییر در سطح خال - پوسته پوسته شدن، چکه کردن، خونریزی، ظاهر توده و یا برجستگی

حتماً مناطق مشکوک پوست خود را به پزشک نشان دهید زیرا گاهی تشخیص تفاوت بین ملانوم و خال معمولی حتی برای پزشکان نیز دشوار است.
به یاد داشته باشید که قسمت کوچکی از ملانوماها در مناطقی غیر از پوست، مانند زیر ناخن (دست یا پا)، داخل دهان و یا حتی در قسمت رنگی چشم (عنبیه) شروع می‌شود، بنابراین نشان دادن هرگونه علامت جدید و یا در حال تغییر به پزشک مهم است.

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191