صفحه اصلیمجله سلامتاخبار حوزه سلامتجدیدترین علائم کرونا با شیوع سویه های جدید BQ1 و XBB

جدیدترین علائم کرونا با شیوع سویه های جدید BQ1 و XBB

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1613

اخبار حوزه سلامت

جدیدترین علائم کرونا با شیوع سویه های جدید BQ1 و XBB

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

18 بهمن 1401

امیکرون نام سویه جدید از ویروس کرونا است که برای اولین‌ بار در آفریقای جنوبی کشف شد و به‌ سرعت در سراسر جهان گسترش پیدا کرد. اصلی‌ترین علائم کرونا امیکرون عبارت‌اند از بدن‌درد، سردرد، عطسه، آبریزش بینی، خارش گلو و خستگی. نکته مهم در مورد امیکرون، مدت زمانی است که این ویروس فرد را درگیر می‌کند. این مدت‌زمان بستگی به سیستم ایمنی بیمار دارد. در برخی افراد این ویروس ایجاد بیماری نمی‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود اگر در مراکز پرخطر تردد داشته یا نگران ابتلا به این ویروس هستید، حتما در خانه بمانید و از امکانات تست کرونا در منزل استفاده کنید.

سویه‌های S2WXZ جدید امیکرون با نام‌های BQ1 و XBB

XBB ترکیبی از رده‌های فرعی BA.2.10.1 و BA.2.75 است. به این معنی که این زیر سویه دارای بخش‌هایی از دو ویروس مختلف است. بر اساس مطالعاتی که توسط متخصصان حوزه بهداشت صورت‌گرفته، XBB یک‌سویه پیشرفت کرده امیکرون است. به‌طورکلی، خطر بستری‌شدن در بیمارستان برای زیر سویه‌‌های جدید XBB و BQ.1 در مقایسه با نوع دلتا کمتر است. این در حالی است که تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از ویروس کرونا در این زیر سویه در بسیاری از کشورها مشاهده شده است. به همین دلیل با استفاده از تست کرونا در منزل می‌توانید از ابتلای خود به سویه‌های جدید امیکرون اطمینان پیدا کنید.

شایع‌ترین علائم احتمالی ابتلا به زیر سویه جدید XBB و BQ.1 عبارت‌اند از:

  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • ضعف و بی‌حالی متوسط یا شدید
  • تهوع و استفراغ
  • معده درد
  • عطسه
  • گلودرد شدید

pezeshkbook.com - سویه‌های S2WXZ جدید امیکرون با نام‌های BQ1 و XBB


سویه‌های جدید امیکرون چقدر در بدن می‌ماند؟

به‌طورکلی، علائم اصلی کرونا امیکرون 3 تا 5 روز طول می‌کشد و تا 10 روز هم می‌تواند ادامه داشته باشد. همان‌طور که گفته شد متناسب با سیستم ایمنی بدن افراد، این زمان می‌تواند طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شود. از ویژگی‌های سیستم ایمنی بدن آن است که پادتن‌ها یا آنتی‌بادی‌ها به مولکول‌های سطحی بیگانه متصل شده و موجب ازبین‌رفتن ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌شوند. در کرونا امیکرون، به دلیل جهش‌هایی که ایجاد می‌شود، تغییراتی در مولکول‌های سطحی آنها رخ می‌دهد. تغییر مولکول‌های سطحی، قدرت تشخیص عوامل بیگانه را برای سیستم ایمنی غیرممکن می‌کند. به همین دلیل ویروس به‌راحتی در بدن نفوذ کرده و فرد را دچار بیماری می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ویروس کرونا با آنفولانزا

سویه‌های مرتبط با BA.2, BA.4 و BA.5

ویروس کرونا در هر زمانی خود را به شکلی نشان می‌دهد و به طور دائم در حال جهش یا تغییر شکل است. نسخه‌های ژنتیکی جدیدی که از عامل بیماری به طور دائم ظاهر می‌شوند واریانت نامیده می‌شوند. کرونا چندین واریانت اصلی دارد؛ مانند آلفا و دلتا. این دو عامل زمینه بروز موج جدیدی از بیماری عفونی را در جهان ایجاد کردند. سویه‌های جدید کرونا با نام‌های BA.2،BA.4 و BA.5 دارای جهش‌های منحصربه‌فردی هستند که از ویژگی‌های اصلی آنها مانند سایر موارد ویروس کرونا، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن فرد است. سویه‌های جدید BA.2،BA.4 و BA.5 ارتباط بسیار نزدیکی به واریانت امیکرون دارند. با این تفاوت که میزان نفوذ و شدت بیماری آنها شدیدتر از کرونا امیکرون است. البته با استفاده از تست کرونا در منزل و همچنین مشاوره آنلاین مربوط به آن به‌راحتی می‌توانید از ابتلای خود به کرونا مطلع شوید. به‌طورکلی، در امیکرون علائمی مانند سرماخوردگی را شاهد هستیم که در زمان کوتاهی بیمار بهبود پیدا می‌کند. درحالی‌که شدت سرماخوردگی در BA4 و BA5 شدیدتر است. در این سویه‌ها شدت تب در بیمار بیشتر بوده و گلودرد و اختلال در حس بویایی و چشایی هم دیده می‌شود. علاوه بر اینکه BA.2،BA.4 و BA.5 ، به‌مراتب قدرت تهاجمی شدیدتری نسبت به امیکرون دارند و می‌توانند افراد بیشتری را دچار بیماری کنند.

علائم ویروس کرونا در مقایسه با کرونا امیکرون

یکی از سوالات رایج در زمینه کرونا امیکرون، در ارتباط با علائم و نشانه‌های این دو بیماری است. به‌طورکلی، خستگی، بدن ‌درد، سردرد، خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه از مهم‌ترین علائمی هستند که افراد گزارش کرده‌اند. برای جلوگیری از آسیب این بیماری بهتر است با مشاهده هریک از علائم، با استفاده از تست کرونا در منزل، سریع‌تر نسبت به درمان خود اقدام کنید. در ادامه این مقاله به طور مختصر برخی از علائم ابتلا به ویروس کرونا و علائم کرونا امیکرون را بررسی می‌کنیم:

علائم کرونا امیکرون

  • خستگی
  • این علامت اصولا در حدود پنج‌ تا هشت روز فرد را درگیر می‌کند. در برخی از افراد متناسب باقدرت سیستم ایمنی، احساس خستگی می‌تواند تا چند هفته پس از عفونت در فرد وجود داشته باشد.

  • بدن ‌درد

    یکی دیگر از علائم امیکرون کرونا داشتن بدن درد در فرد است. مانند سویه اصلی کرونا، بیماران مبتلا به ویروس کرونا امیکرون بدن ‌درد را گزارش کرده‌اند. این علامت معمولا چند روز با علائم دیگر ادامه دارد. درصورتی‌که این نشانه را در خود حس کردید بهتر است در خانه بمانید و از تست کرونا در منزل استفاده کنید.

  • سردرد
  • یکی از نشانه‌های امیکرون کرونا، سردرد است که در بسیاری از موارد توسط مبتلایان به بیماری گزارش شده است. طبق بررسی‌های انجام شده افراد مبتلا به ویروس کرونا سردردهای متوسط تا شدید یا احساس دردهای ضربان‌دار یا کوبنده دارند.

  • خارش گلو
  • احساس خارش گلو از دیگر نشانه‌های ویروس کروناست. این در حالی است که فرد مبتلا ممکن است سرفه نداشته باشد. طبق بررسی‌های انجام شده، این علامت کمی با سویه‌های قبلی متفاوت است. برای رفع حس خارش به مبتلایان پیشنهاد می‌شود که بیشتر از مایعات استفاده کنند. البته جهت اطمینان بهتر است از تست کرونا در منزل استفاده کنید.

  • آبریزش بینی
  • آبریزش بینی یکی از علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا است. این علامت در کرونا امیکرون هم دیده می‌شود. با این تفاوت که در عفونت ویروسی کرونا و امیکرون بینی مخاط بیشتری تولید می‌کند تا ذرات ویروسی را به دام انداخته و از بین ببرد.

  • عطسه
  • عطسه هم یکی دیگر از علائم امیکرون کرونا است که به‌راحتی با نشانه‌ی سرماخوردگی یا آنفولانزا قابل تشخیص نیست. در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت کرونا امیکرون باشد. برای اطمینان از اینکه عطسه‌های مکرر شما نشان سرماخوردگی یا امیکرون است بهتر است برای آزمایش در منزل اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت نسخه و تست کرونا

تست کرونا فوری در منزل با پاسخگویی زیر 12 ساعت

تست PCR (polymerase chain reaction) کرونا یک آزمایش دقیق برای تشخیص ابتلای فرد به بیماری کرونا است. به‌طورکلی، جواب‌دهی تست PCR کرونا 24 ساعت زمان نیاز دارد. درحالی‌که، جواب تست فوری آن برای افرادی که عازم سفرهای مختلف هستند می‌تواند در مدت چند ساعت آماده شود. نمونه‌گیری برای تست کرونا در منزل با استفاده از یک سواب انجام می‌شود. این آزمایش در منزل و از طریق نمونه‌برداری از مخاط حلق و بینی صورت می‌گیرد. سواب وسیله‌ای شبیه به گوش‌پاک‌کن است که مخاط موجود در بینی و حلق را جمع‌آوری می‌کند. پس از جمع‌آوری نمونه، سواب در یک لایز قرار داده شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود. متناسب با نوع دستگاه‌ها و ابزارهایی که وجود دارد زمان جواب این تست از چند ساعت تا چند روز می‌تواند متغیر باشد.

در پایان، آیا تست کرونا در منزل قابل انجام است؟

به دلایل مختلف نیاز است که در کوتاه‌ترین زمان فرد مشکوک به کرونا امیکرون شناسایی شود. به همین دلیل با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توان در منزل این تست را انجام داد. برای این منظور مراکزی دایر شده‌اند که با استفاده از امکاناتی خاص مدت‌زمان جواب‌دهی تست ویروس کرونا را به 12 ساعت کاهش داده است و امکان آزمایش مربوط به کرونا را در منزل فراهم کرده‌اند. به‌طورکلی، انجام تست کرونا در منزل بیشتر مناسب افرادی است که زمان زیادی برای حضور در آزمایشگاه ندارند، یا افرادی که به دلیل ضعف زیاد ناشی از این بیماری توانایی حضور در مراکز درمانی را ندارند. به همین دلیل بهتر است برای بهبود سریع‌تر خود و کمترشدن خطر ابتلای دیگران به این بیماری از امکانات تست ویروس کرونا در منزل استفاده کنید. علاوه بر اینکه می‌توانید از مشاوره آنلاین هم در این زمینه استفاده کنید.

سوالات متداول

نوع امیکرون ویروس کرونا، چند نوع سویه دارد؟

ویروس کرونا شامل سویه های متعدد است. یکی از بزرگترین خانواده های زیرمجموعه کرونا، امیکرون است. امیکرون سویه های زیادی همچون BA.1، BA.2، BA.3، BA.4 و BA.5 دارد. سویه های جدید تر آن با نام های XBB و BQ1 شناخته می شوند.

علائم امیکرون و به خصوص سویه های جدید آن چه هستند؟

علائم ویروس کرونا تقریبا در همه سویه های مشترک است. در سویه های جدید، میزان نمایش علائم در بدن افراد بیشتر است. این علائم شامل آبریزش بینی، سردرد، ضعف و بی‌حالی ،تهوع و استفراغ، معده درد، عطسه و گلودرد شدید هستند.

آیا انجام تست کرونا در منزل ممکن است؟

بله، در سال های اخیر امکانات بسیار مناسبی برای دریافت تست سریع کرونا در منزل ایجاد شده است. شما می توانید از خدمات آزمایش در منزل و مشاوره آنلاین پزشک بوک استفاده کنید.

منابع:
mdanderson.org, cdc.gov, nbcnews.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191