صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیچگونه آلزایمر نگیریم؟

چگونه آلزایمر نگیریم؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 554

سلامت عمومی

چگونه آلزایمر نگیریم؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

24 آبان 1399

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل پیشرونده است، که در زیرمجموعه دمانس ( مشکلات ناشی از آسیب‌های مغزی یا بیماری‌هایی که بر حافظه، تفکر و رفتار تأثیر منفی می‌گذارند) قرار می‌گیرد. 60 تا 80 درصد موارد ابتلا به «زوال عقل» را مبتلایان بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهند و در واقع بیماری آلزایمر نوعی «زوال عقل» محسوب می‌شود. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری پس از سن 65 سالگی تشخیص داده می‌شوند و اگر قبل از آن تشخیص داده شوند، به عنوان بیماری آلزایمر زودرس شناخته می‌شود. هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، اما روش‌های درمانی موجود می‌توانند پیشرفت بیماری را کند کنند.

تصویر بلاگ
 

بیماری آلزایمر یک بیماری همیشگی است

علائم این بیماری به تدریج بروز کرده و اثرات مخرب آن به مرور بر روی مغز ظاهر می‌شود. هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد اما تا حدودی می‌توان به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کرده و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. هر کسی می‌تواند به بیماری آلزایمر مبتلا شود، اما اشخاصی مانند افراد بالای 65 سال و افراد با سابقه خانوادگی این بیماری، بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. برخی از مبتلایان به آلزایمر به مدت طولانی با علائم خفیف زندگی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر علائم و پیشرفت بیماری را با سرعت بیشتری تجربه می‌کنند.

علل و عوامل خطر بیماری آلزایمر

متخصصان عوامل خطر خاصی را شناسایی کرده اند:

  • - سن: بیشتر افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند، سن بالای 65 سال دارند.
  • - سابقه خانوادگی: احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که یکی از خویشاوندان درجه یک آنها به این بیماری مبتلا شده اند، بیشتر است.
  • - ژنتیک: ژن‌های خاصی در میزان ابتلا به بیماری آلزایمر نقش دارند.

داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر به معنای ابتلا به بیماری آلزایمر نیست، اما احتمال خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

علائم بیماری آلزایمر

همه افراد گاهی فراموشی را تجربه می‌کنند، اما افراد مبتلا به بیماری آلزایمر برخی از رفتارها و علائم همیشگی را نشان می‌دهند که با گذشت زمان بدتر می‌شوند. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن حافظه که بر فعالیت‌های روزمره تأثیر می‌گذارد. (مانند فراموش کردن ساعت قرار ملاقات)
  • عدم توانایی در انجام کارهای روزمره مانند استفاده از مایکروویو
  • عدم توانایی حل مسئله
  • مشکل در تکلم یا نوشتن
  • گم شدن در زمان و مکان ( فراموشی در مورد زمان و مکانی که در آن حضور دارند.)
  • کم توجهی به بهداشت فردی
  • تغییر روحیه و شخصیت
  • کناره گیری از دوستان، خانواده و جامعه

البته این علائم با توجه به مرحله بیماری تغییر می‌کند.

تصویر بلاگ
 

مراحل آلزایمر

 

آلزایمر یک بیماری پیشرونده است، به این معنی که علائم با گذشت زمان و به تدریج بدتر می‌شوند. آلزایمر به هفت مرحله تقسیم می‌شود:

- مرحله اول آلزایمر: در این مرحله هیچ علامتی وجود ندارد اما ممکن است یک تشخیص زودهنگام بر اساس سابقه خانوادگی صورت گیرد.

- مرحله دوم آلزایمر: علائمی مانند فراموشی ظاهر می‌شود.

 

٬٬ اگر فکر می‌کنید شما و یا یکی از عزیزانتان ممکن است مبتلا به آلزایمر شده باشید، اولین قدم این است که با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید، او می‌تواند در تشخیص بیماری شما را یاری نماید. ،،

- مرحله سوم آلزایمر: اختلالات جسمی و روانی خفیف مانند کاهش حافظه و تمرکز ظاهر می‌شود که این موارد ممکن است فقط توسط شخص بسیار نزدیک به فرد قابل مشاهده باشد.

- مرحله چهارم آلزایمر: آلزایمر اغلب در این مرحله تشخیص داده می‌شود، اما همچنان خفیف است. از دست دادن حافظه و عدم توانایی در انجام کارهای روزمره در این مرحله مشهود است.

- مرحله پنجم آلزایمر: علائم متوسط ​​تا شدید ایجاد می‌شود و فرد در این مرحله نیاز به کمک یک مراقب دارد.

- مرحله ششم آلزایمر: در این مرحله، یک فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است در انجام کارهای اساسی، مانند غذا خوردن و لباس پوشیدن، به کمک نیاز داشته باشد.

- مرحله هفتم آلزایمر: این مرحله شدیدترین و آخرین مرحله آلزایمر بوده و فرد ممکن است قدرت گفتار خود را از دست بدهد.

درمان آلزایمر

هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر شناخته نشده است. با این حال، پزشک می‌تواند داروها و سایر روش‌های درمانی را برای کاهش علائم و به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری تا حد ممکن توصیه کند. علاوه بر این پزشک ممکن است برای کمک به درمان علائم مربوط به آلزایمر، داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب و یا داروهای ضد روان پریشی را تجویز نماید.

علاوه بر دارو، تغییر سبک زندگی نیز می‌تواند در مدیریت بیماری کمک کند. به عنوان مثال، پزشک ممکن است برای کمک به شما استراتژی‌هایی را توصیه کند:

  • تمرکز بر وظایف
  • استراحت کافی
  • آرامش داشتن

برخی از افراد بر این باورند که مصرف ویتامین E می‌تواند از کاهش توانایی‌های ذهنی جلوگیری کند، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. قبل از مصرف ویتامین E و یا سایر مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ویتامین E ممکن است در برخی از داروهایی که برای درمان بیماری آلزایمر استفاده می‌شود تداخل ایجاد کند.

پیشگیری از آلزایمر

همانطور که هیچ درمان شناخته شده‌ای برای آلزایمر وجود ندارد، اقدامات پیشگیرانه‌ای دقیقی نیز وجود ندارد. با این حال، محققان بر روی عادات کلی سبک زندگی سالم به عنوان روش‌های جلوگیری تمرکز کرده‌اند. اقدامات زیر ممکن است کمک کننده باشند:

  • ترک سیگار
  • ورزش منظم
  • استفاده از رژیم غذایی گیاهی
  • مصرف بیشتر آنتی اکسیدان
  • داشتن یک زندگی اجتماعی فعال
تصویر بلاگ
 

اگر فکر می‌کنید شما و یا یکی از عزیزانتان ممکن است مبتلا به آلزایمر شده باشید، اولین قدم این است که با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید، او می‌تواند در تشخیص بیماری شما را یاری نماید.

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191