صفحه اصلیمجله سلامتسلامت جنسیبواسیر (هموروئید)؛ علت، علائم، پیشگیری و راههای درمان بواسیر

بواسیر (هموروئید)؛ علت، علائم، پیشگیری و راههای درمان بواسیر

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1021

سلامت جنسی

بواسیر (هموروئید)؛ علت، علائم، پیشگیری و راههای درمان بواسیر

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

05 آذر 1399

بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoid) چیست؟

بواسیر به رگهای متورمی گفته می‌شود که در اطراف مقعد یا در راست روده قرار دارند. حدود 50 درصد بزرگسالان علائم بواسیر را تا سن 50 سالگی تجربه می‌کنند. بواسیر خارجی (در خارج از مقعد) نسبت به نوع داخلی آن (در مقعد یا راست روده ) شایع‌تر بوده و با درد بیشتری همراه است. بواسیر باعث درد، خارش شدید و مشکل در نشستن می‌شود، اما قابل درمان است. اگرچه بواسیر دردناک است اما خطرناک نیست و اغلب خود به خود و بدون درمان از بین می‌رود. افراد مبتلا به این مشکل، ممکن است علائم کم خونی (در اینجا بیشتر بخوانیم ) مانند ضعف و رنگ پریدگی پوست (به دلیل از دست دادن خون) را نشان دهند که البته نادر است.

علائم بواسیر چیست؟

بواسیر می‌تواند با علائم زیر بروز کند:

  • خارش شدید در اطراف مقعد
  • تحریک و درد در اطراف مقعد
  • وجود توده یا تورمی دردناک نزدیک مقعد که با خارش همراه است.
  • نشت مدفوع
  • حرکات روده‌ای دردناک
  • مشاهده خون بعد از دفع مدفوع
پزشک‌بوک - بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoid)
 

چه عواملی باعث بواسیر می‌شوند؟

عواملی که باعث بواسیر می‌شوند به درستی مشخص نیستند اما عوامل احتمالی عبارتند از:

عوامل تاثیرگذار در ایجاد بواسیر

به صورت ژنتیکی بواسیر از والدین به کودک قابل انتقال است، بنابراین اگر والدین شما بواسیر داشته باشند، به احتمال زیاد شما نیز به این بیماری مبتلا می‌شوید. بلند کردن اجسام سنگین، داشتن وزن بالا و یا وارد شدن فشارهای دائمی دیگر بر روی بدن در افزایش خطر ابتلا به بواسیر موثر است.

ایستادن طولانی و بدون وقفه، رابطه جنسی مقعدی و اسهال مداوم نیز می‌توانند خطر ابتلا به بواسیر (Hemorrhoid) را افزایش دهند. در افراد باردار وقتی رحم بزرگ می‌شود، فشار روی ورید روده بزرگ بیشتر شده و باعث ایجاد هموروئید (Hemorrhoid) می‌شود.

بواسیر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معمولا بواسیر با معاینه چشمی مقعد تشخیص داده می‌شود اما برای تأیید تشخیص، پزشک ممکن است معاینه متفاوتی را برای بررسی ناهنجاری‌های داخل مقعد انجام دهد. در طی این معاینه، پزشک یک انگشت ( با دستکش و چرب شده با روغن) را به راست روده وارد می‌کند و در صورت احساس هر مورد غیر طبیعی، آزمایش سیگموئیدوسکوپی را تجویز می‌کند.

در سیگموئیدوسکوپی پزشک از یک دوربین فیبر نوری که در یک لوله کوچک قرار گرفته و به راست روده وارد می‌شود، برای تشخیص بواسیر داخلی استفاده می‌کند.

٬٬ با پیروی از دستورات پزشک، رعایت رژیم غذایی، انجام ورزش و پرهیز از نشستن به مدت طولانی، می‌توانید علائم بواسیر را کاهش دهید. ،،

گزینه‌های درمان بواسیر چیست؟

- روش های تسکین درد بواسیر

نشستن در وان آب گرم به مدت حداقل 10 دقیقه در روز به کاهش درد بواسیر کمک می‌کند. برای تسکین بواسیر خارجی حتی می‌توانید روی یک بطری آب گرم بنشینید. اما اگر درد غیر قابل تحمل باشد از شیاف، پماد و یا کرم‌های دارویی برای تسکین سوزش و خارش استفاده کنید.

- مکمل های فیبردار برای بهبود بواسیر

اگر یبوست علت بواسیر باشد، استفاده از مکمل‌های فیبردار که باعث نرم شدن مدفوع می‌شوند به بهبود بواسیر کمک می‌کنند. دو مکمل رایج پسیلیوم و متیل سلولز هستند.

- درمانهای خانگی بواسیر

درمان‌های موضعی، مانند هیدروکورتیزون یا کرم بواسیر نیز می‌توانند درد و ناراحتی ناشی از بواسیر را تسکین دهند. با توجه به اینکه استفاده از صابون بواسیر را تشدید می‌کند، برای نظافت مقعد از صابون استفاده نکنید و هنگام خشک کردن مقعد نیز از دستمال توالت لطیف استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد روی مقعد نیز به کاهش تورم بواسیر کمک می‌کند. مسکن‌هایی مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین نیز می‌توانند درد یا ناراحتی را تسکین دهند.

درمانهای پزشکی بواسیر (Hemorrhoid)

اگر درمان‌های خانگی به درمان بواسیر کمک نکند، ممکن است پزشک استفاده از بند لاستیکی را توصیه کند. در این روش پزشک با قرار دادن یک نوار لاستیکی در اطراف مقعد باعث قطع گردش خون در بواسیر و کوچک شدن آن می‌شود. البته این روش می‌بایست فقط توسط یک پزشک متخصص انجام گیرد و اگر بستن نوار لاستیکی روش مناسبی برای فرد نباشد، پزشک ممکن است تزریق درمانی یا اسکلروتراپی را انجام دهد. در این روش پزشک با تزریق یک ماده شیمیایی باعث کاهش اندازه بواسیر می‌شود.

پزشک‌بوک - بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoid)
 

راههای پیشگیری از هموروئید (Hemorrhoid)

برای پیشگیری و یا جلوگیری از بدتر شدن بواسیر، از فشار آوردن در حین دفع اجتناب کرده و میزان مصرف آب خود را افزایش دهید، زیرا نوشیدن آب کافی باعث نرم شدن مدفوع می‌شود. به محض احساس دفع از سرویس بهداشتی استفاده کنید تا از ایجاد بواسیر جلوگیری کنید. برای جلوگیری از یبوست مرتباً ورزش کرده و از نشستن طولانی مدت روی سطوح سخت مانند بتن یا کاشی پرهیز کنید. مصرف غذاهایی با فیبر بالا می تواند احتمال ابتلا به بواسیر را کاهش دهد. منابع خوب فیبر غذایی شامل گندم، برنج قهوه‌ای، بلغور جو دوسر، گلابی، هویج و سبوس هستند که باعث نرم شدن مدفوع و دفع راحت آن می‌شود.

عوارض بواسیر چیست؟

عوارض ناشی از بواسیر به ندرت اتفاق می‌افتد اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لخته شدن خون در ورید متورم
  • خون ریزی
  • کم خونی فقر آهن به دلیل از دست دادن خون

با پیروی از دستورات پزشک، رعایت رژیم غذایی، انجام ورزش و پرهیز از نشستن به مدت طولانی، می‌توانید علائم بواسیر را کاهش دهید.

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191