صفحه اصلیمجله سلامتداروقرص آزیترومایسین (Azithromycin) 250و 500، موارد مصرف و عوارض آن

قرص آزیترومایسین (Azithromycin) 250و 500، موارد مصرف و عوارض آن

ارسال نظر

تعداد بازدید: 43814

دارو

قرص آزیترومایسین (Azithromycin) 250و 500، موارد مصرف و عوارض آن

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

04 بهمن 1401

آزیترومایسین (Azithromycin) یک آنتی بیوتیک در مقابله با باکتریها است که برای درمان انواع مختلفی از عفونتهای ناشی از باکتری مانند عفونتهای تنفسی، عفونتهای پوستی، عفونت چشم، گوش و بیماریهای مقاربتی استفاده می‌شود. آزیترومایسین برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونتهای ویروسی موثر نیست و استفاده از آن در صورت عدم نیاز، خطر ابتلا به عفونت مقاوم در برابر آنتی بیوتیک را افزایش می‌دهد.

دوز و موارد مصرف آزیترومایسین

این دارو به صورت پودر (قابل تزریق پس از حل شدن) و با دوز 500 میلی گرم در ویال، قرص با دوزهای 250 و 500 میلی گرم،‌ محلول سوسپانسیون خوراکی با دوزهای 100 و 200 میلی گرم در 5 میلی لیتر وجود دارد. آزیترومایسین در درمان فارنژیت یا التهاب لوزه،‌ برخی عفونتهای پوستی،‌ بیماری انسدادی مزمن ریوی (در حالت شدید باکتریایی)، سینوزیت حاد باکتریایی، بیماری زخم دستگاه تناسلی (Chancroid) در مردان، اورتریت (تورم مجاری ادرار)، سرویسیتیس (التهاب دهانه رحم)،‌ بیماری التهابی لگن (عفونت رحم، لوله های رحمی و سایر اعضاء تولید مثل که سبب درد مزمن در قسمت تحتانی شکم می‌شود)، بیماری کرونا (البته با توجه به اطلاعات محدود موجود)،‌ بیماری خراش گربه (یک بیماری‌ باکتریایی که از حیوانات به انسان منتقل می شود)،‌ سیاه سرفه و آندوکاردیت (نوعی عفونت باکتریایی) کاربرد دارد.

آزیترومایسین برای معالجه عفونتهای ناشی از باکتریهای حساس و به منظور کاهش رشد باکتریهای مقاوم به دارو استفاده می‌شود. مصرف این دارو در نوزادان زیر شش ماه و در درمان اوتیت میانی حاد (نوعی التهاب گوش میانی) و همچنین التهاب لوزه در کودکان زیر دو سال کاربرد دارد. استفاده از این دارو در بیماران مبتلا به ذات الریه که درمان خوراکی به دلیل موارد زیر برای آنها نامناسب است، توصیه نمی‌شود:

  • بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک (یک اختلال ژنتیکی که باعث اختلال در تغلیظ و چسبندگی ترشحات ریه، پانکراس، کبد، روده، غدد بزاقی و سیستم تناسلی می‌شود.)
  • بیماران مبتلا به عفونت بیمارستانی ( در نتیجه عفونت یا سمی که در یک مکان خاص مانند بیمارستان وجود دارد ایجاد می‌شود.)
  • بیمارانی که باکتریمی (وجود باکتری در خون)‌ شناخته شده یا مشکوک دارند.
  • بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.
  • بیماران مسن یا ناتوان
  • بیمارانی با مشکلات اساسی مانند نقص ایمنی، زیرا ممکن است توانایی آنها در مقابله با بیماری را از بین ببرد.

مقدار مصرف شربت آزیترومایسین 200 برای کودکان

معمولا شربت آزیترومایسین 200 را به مدت 5 روز و روزی 2 سی سی تجویز می‌کنند که این دوز می‌تواند متفاوت و متناسب با سن و شرایط کودک باشد.

بهترین راه درمان عفونت رحم با آزیترومایسین 

برای درمان بیماری‌های عفونی دستگاه تناسلی از آزیترومایسین استفاده می شود، که معمولا برای درمان عفونت لگن مصرف 2 دوز  آزیترومایسین توصیه می‌شود، در صورت عدم دسترسی به این دارو با 14 روز مصرف داکسی سیکلین 100 یا مترونیدازول 500 در طی 14 روز بیماری خود را درمان کنید، پیشنهاد می‌شود برای درمان و نتیجه مطلوب حتما با پزشک متخصص موضوع را مطرح کنید. درصورت عدم درمان بیماری امکان نازایی می باشد.

آیا با مصرف آزیترومایسین کرونا درمان می‌ شود؟

با توجه به شیوع کرونا و تجویز پزشک ها، آزیترومایسین به عنوان دارویی برای رفع مشکل های عفونی کوید-19 پیشنهاد شده، اما مصرف این دارو عوارض جانبی دارد که مصرف آن حتما باید تحت‌نظر پزشک متخصص بوده و قبل از اقدام به خرید دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.


تداخلات دارویی آزیترومایسین

مصرف همزمان این دارو با داروی پیموزاید توصیه نمی‌شود. این دارو با داروهایی مانند آنتی ترومبین آلفا،‌ آنتی ترومبین 3، آرگاتروبان، آرسنیک تری اکسید،‌ بیوالیرودین و … تداخل شدیدی دارد و بهتر است پس از مشورت با پزشک از داروهای جایگزین استفاده شود. علاوه بر این، مصرف نلفیناویر (دارویی برای درمان HIV) با دوز خوراکی آزیترومایسین منجر به افزایش غلظت سرمی آزیترومایسین می‌شود. تجویز آزیترومایسین ممکن است اثرات ضد انعقادی خوراکی وارفارین را تقویت کند و مصرف همزمان این دارو به همراه داروهای دیگوکسین، کلشی سین یا فنی توئین باید تحت نظارت پزشک انجام شود. در صورتی که هنوز توسط پزشک ویزیت نشده اید، می توانید از پزشکان متخصص عفونی مشاوره  بگیرید.

عوارض جانبی آزیترومایسین

مصرف آزیترومایسین با بروز عوارضی مانند اسهال، حالت تهوع، درد شکم، مدفوع شل، افزایش بیلی روبین (یک آنزیم کبدی)، ذات الریه، درد در محل تزریق، التهاب موضعی، استفراغ، بیماری التهابی لگن، واژینیت (در اینجا بیشتر بخوانیم)، بی اشتهایی، بثورات و خارش و در موارد کمتر با سوء هاضمه، نفخ شکم، ورم مخاط، ورم معده، سردرد، خواب آلودگی، اسپاسم برونش (یک بیماری تنفسی)، لکوپنی (کاهش تعداد نوعی از گلبولهای سفید خون)، نوتروپنی ( کاهش تعداد نوعی از گلبولهای سفید خون) و کاهش تعداد پلاکت همراه است. علاوه بر این موارد، عوارضی مانند آلرژی، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات دستگاه گوارش (مانند بی اشتهایی و یبوست)‌، خستگی، بی حالی،‌ مشکلاتی در دستگاه ادراری، کبد، سیستم عصبی، پوست و اختلالاتی در سیستم شنوایی نیز پس از مصرف این دارو در بیماران گزارش شده است.

موارد منع مصرف

در صورت حساسیت بیش از حد به آزیترومایسین و اریترومایسین و همچنین سابقه زردی کلستاتیک (نوعی زردی) و اختلال عملکرد کبدی با مصرف آزیترومایسین نباید مورد استفاده قرار گیرد.

هشدارها

  • با توجه به اینکه مصرف این دارو با عملکرد غیر طبیعی کبد، هپاتیت، زردی کلستاتیک ، نکروز (تحلیل بافت) و نارسایی کبدی گاهی حتی منجر به مرگ شده است، در صورت بروز علائم و نشانه های هپاتیت، بلافاصله درمان را قطع کنید.
  • مصرف این دارو ممکن است با ایجاد واکنش های موضعی محل تزریق با آزیترومایسین همراه باشد.
  • در صورت عدم وجود عفونت باکتریایی، تجویز آزیترومایسین به نفع بیمار نیست و با خطر ایجاد باکتری های مقاوم به دارو همراه است.
  • آزیترومایسین می‌تواند با واکنشهای آلرژیک جدی، از جمله آنژیوادم (ورم پوست و بافت زیرین آن)، آنافیلاکسی (واکنشی آلرژیک که با انسداد راه‌های هوایی همراه است)‌ و واکنشهای پوستی همراه باشد.
  • خطر ابتلا به اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل (CDAD) (نوعی کولیت در اثر مصرف آنتی بیوتیک که با اسهال، گرفتگی شکم، تب و افزایش تعداد گلبول های سفید ظاهر می‌شود.) با مصرف این دارو وجود دارد.
  • مصرف این دارو ممکن است با بروز سندرم QT طولانی ( شارژ مجدد بین ضربان های قلب بیش از حد معمول طول می‌کشد.) همراه باشد.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

داده های موجود در مورد استفاده از آزیترومایسین در زنان باردار هیچ خطری در رابطه با نقص هنگام تولد، سقط جنین و یا پیامدهای نامطلوب برای مادر و جنین را مشخص نکرده است. با وجود این برخی مطالعات حیوانی بر روی موشها تاثیر منفی این دارو در تاخیر رشد و حتی احتمال مرگ در فرزندان را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، مصرف آزیترومایسین در دوران شیردهی با بروز برخی عوارض جانبی خفیف در نوزادان گزارش شده و بهتر است این نوزادان از نظر شیوع اسهال، استفراغ و یا بثورات پوستی تحت کنترل پزشک باشند. اما هیچ اطلاعاتی در مورد اثرات آزیترومایسین بر تولید شیر مادر در دسترس نیست.

منابع:
reference.medscape.com, medlineplus.gov, drugs.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191