چرا ناخن می‌جویم؟!

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1724

سلامت عمومی

چرا ناخن می‌جویم؟!

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

10 دی 1399

جویدن ناخن یا اونیکوفاژی مزمن (Nail biting)، یک عادت رایج و تسکین دهنده استرس است. بعضی افراد وقتی عصبی هستند یا حوصله شان سر رفته ناخن‌های خود را می‌جوند، این عادت معمولا به طور ناخودآگاه و بدون فکر انجام می‌شود. از عادات دیگر مشابه مکیدن انگشت شست، پیچیدن مو به دور انگشت و ساییدن دندان است. افراد ممکن است به دلیل بی حوصلگی، گرسنگی یا احساس ناامنی ناخن‌های خود را بجوند.

ناخن جویدن معمولا از سن 4 سالگی شروع می‌شود و بسیاری از موارد در سنین 4 تا 6 سالگی اتفاق می‌افتد اما در بسیاری از مردم، این عادت تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. این موضوع در پسران بیشتر از دختران دیده می‌شود.

جویدن ناخن احتمالا منشا ژنتیکی دارد و والدینی که ناخن‌های خود را می‌جوند، حتی اگر قبل از تولد فرزندشان این عادت را ترک کرده باشند، ممکن است کودکانی با عادت ناخن جویدن داشته باشند.

جویدن ناخن ممکن است خیلی مهم به نظر نرسد، اما از نظر متخصصان پوست جویدن مزمن ناخن در برخی مواقع می‌تواند مشکلات جدی مانند درد یا عفونت در داخل و اطراف پوست ناخن‌ها،‌ آسیب به بافت اطراف ناخن‌ها، تغییر در ظاهر ناخن و رشد غیر طبیعی آن، آسیب به دندان در اثر جویدن ناخن،‌ مشکلات فک و ابتلا به سرماخوردگی‌های مکرر و بیماری‌های دیگر به دلیل قرار دادن انگشتان کثیف در دهان ایجاد کند.

چه کنیم تا ناخن هایمان را نجویم؟

روشهای مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد. این بار قبل از این که بخواهید ناخن‌های خود را گاز بگیرید، مدتی به دلیل این کار فکر کنید و زمانی که ناخن خود را می‌جوید به شرایط خود، خستگی، استرس و یا گرسنگی بیشتر دقت کرده و سعی کنید که به یک الگوی رفتاری برسید. در این صورت راحت تر می‌توانید راه حل مناسب برای درمان این اختلال را پیدا کنید.

1- ناخن‌هایتان را کوتاه کنید.

یک راه ساده برای جلوگیری از جویدن ناخن‌ها کوتاه بودن آنها است. در این حالت چون ناخن‌ها کوتاه هستند شخص به طور طبیعی تمایل کمتری به جویدن ناخن‌ها دارد.

2- ناخن‌هایتان مانیکور کنید.

شاید انجام این کار و زیبا به نظر رسیدن ناخن‌ها مانع از جویدن آنها شود. وقتی ناخن‌های شما زیبا به نظر می‌رسند، احتمالا تمایل کمتری به جویدن آنها دارید.

3- ناخن های خود را لاک بزنید.

استفاده از یک لاک با طعم تلخ کمک می‌کند تا عادت خود را کنار بگذارید.

4- از گردنبند جویدنی استفاده کنید.

اخیرا گردنبندهای سیلیکونی خاصی برای جلوگیری از این کار تولید شده و در بازار موجود است که البته برای سنین 5 سال به بالا استفاده می‌شود. این گردنبندها با توجه به نیاز هر شخص ساختاری نرم یا سفت دارند و فرد به جای جویدن ناخن از این وسیله استفاده کرده و به تمرکز یا آرامش خود کمک می‌کند.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - چرا ناخن می‌جویم؟!


5- هر بار بر روی یک انگشت تمرکز کنید.

با توجه به اینکه ترک این عادت سخت است، بهتر است به صورت تدریجی و هر بار با تمرکز بر یک انگشت انجام شود. مثلا می‌توانید با انگشت شست شروع کنید و بعد از یک هفته به سراغ انگشت دیگر بروید.

6- از ترک این عادت خسته نشوید.

با توجه به تحقیقات انجام شده ترک هر عادت ممکن است تا 21 روز طول بکشد،‌ ترک این عادت نیز یک شبه اتفاق نمی‌افتد اما با کمی وقت و تلاش می‌توانید عادت ناخن جویدن را ترک کنید.

7- از دستکش استفاده کنید.

استفاده از دستکش به دلیل عدم دسترسی راحت به ناخن‌ها می‌تواند در ترک این عادت موثر باشد.

8- دست یا دهان خود را مشغول کنید.

چرخاندن توپ مخصوص استرس با دست و یا جویدن آدامس، استرس را کم کرده و با پرت کردن حواس مانع از جویدن ناخن می‌شود.

اثرات طولانی مدت جویدن ناخن چیست؟

با وجود اینکه ناخن جویدن معمولاً آسیب طولانی مدت ایجاد نمی‌کند، ولی عادتی غیر بهداشتی است که باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند عفونت ناخن یا پوست می‌شود.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - چرا ناخن می‌جویم؟!


برای مراقبت از ناخن‌ها چه کنیم؟

- ناخن‌های خود را همیشه خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت با تجمع باکتری‌ها در زیر ناخن باعث ایجاد عفونت و گاهی ایجاد شکاف در ناخن‌ها می‌شود.

- بهتر است برای شستن ظرفها و یا استفاده از مواد شیمیایی از دستکش های لاستیکی با آستر پنبه استفاده کنید.

- ناخن‌های خود را طوری کوتاه کنید که با ایجاد یک برش منحنی از گیر کردن نوک تیز آنها در چیزهای مختلف جلوگیری کنید.

- دست و ناخن‌های خود را با لوسیون مرطوب کنید.

- برای تقویت ناخن‌ها از محلول سفت کننده ناخن استفاده کنید.

- لاک زدن ناخن‌ها را محدود کرده و برای پاک کردن لاک از محلولهای بدون استون استفاده کنید.

منابع:
healthline.com , webmd.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191