صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیکدام سوختگی در خانه قابل درمان است؟

کدام سوختگی در خانه قابل درمان است؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 2568

سلامت عمومی

کدام سوختگی در خانه قابل درمان است؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

29 دی 1399

سوختگی (Burning) در واقع آسیب بافت پس از تماس با گرماست. متاسفانه سوختگی یکی از آسیبهای شایع در خانه است و چهار نوع اصلی دارد. سوختگی‌های درجه یک یا سوختگی‌های سطحی در مقایسه با سایر سوختگیها خفیف هستند و باعث ایجاد درد و قرمزی در اپیدرم (لایه بیرونی پوست) می‌شوند. سوختگی‌های درجه دو یا سوختگی با ضخامت کم، بر روی اپیدرم و درم (لایه های عمیق پوست) تأثیر می‌گذارد و باعث درد، قرمزی، تورم و تاول می‌شوند. سوختگی‌های درجه سه یا سوختگی با عمق زیاد از درم عبور کرده و همه لایه‌های پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند،‌ این سوختگی منجر به ایجاد پوستی سفید یا سیاه شده و با بی‌حسی همراه است. سوختگی‌های درجه چهار از سوختگی‌های درجه سه عمیق‌تر هستند و عضلات، استخوانها و اعصاب را تحت تأثیر قرار می‌دهند و در محل سوختگی هیچ حسی وجود ندارد. سوختگی‌های درجه سه و چهار نیاز به مراقبت پزشکی دارند، اما بیشتر سوختگی‌های درجه یک و دو در خانه قابل درمان هستند. سوختگی‌های درجه یک و دو معمولاً به خودی خود و با انجام درمانهای خانگی بهتر می‌شوند، البته سوختگی درجه دو گاهی عمیق بوده و ممکن است در خانه درمان نشود.

چطور سوختگی را در خانه درمان کنیم؟

قبل از هرگونه اقدامی بهتر است فرد را از محل سوختگی دور کرده و هر چیزی مانند جواهرات یا کمربند را که ممکن است مانع از حرکت آزادانه شود از او جدا کنید. اگر می‌توانید ناحیه سوخته را بالاتر از سطح قلب قرار دهید و علائم شوک مانند غش یا سرگیجه، رنگ پریدگی پوست و تنفس کم عمق را کنترل کنید. سپس با توجه به شرایط از هر یک از درمانهای زیر استفاده کنید.

1- آب خنک

اولین اقدام در سوختگی‌‌های درجه یک و دو خنک نمودن محل سوختگی با استفاده از آب خنک (نه سرد) به مدت حدود 20 دقیقه بر محل سوختگی است. این روش درد را کم می‌کند و از بدتر شدن سوختگی و آسیب به لایه های عمیق تر پوست جلوگیری می‌کند. بعد از این مرحله برای جلوگیری از بروز عفونت، محل سوختگی را با آب و صابون ملایم شستشو دهید. استفاده از این روش در سوختگی‌های جدی توصیه نمی‌شود،‌ زیرا ممکن است باعث هیپوترمی (کاهش ناگهانی دمای بدن) شود.

2- کمپرس خنک

کمپرس خنک و یا پارچه مرطوب تمیز به تسکین درد و تورم کمک می‌کند. بهتر است کمپرس را در فواصل 5 تا 15 دقیقه بر روی محل سوختگی قرار داده و از کمپرس خیلی سرد استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث سوختگی بیشتر شود.

3- پمادهای آنتی بیوتیک

پماد و کرم‌های آنتی بیوتیک به جلوگیری از عفونت کمک می‌کنند. می‌توانید از یک پماد ضد باکتری مانند باسیتراسین یا نئوسپورین روی محل سوختگی استفاده کرده و روی آن را با یک پارچه یا گاز استریل به آرامی ببندید.

4- آلوئه ورا

آلوئه ورا که به عنوان گیاه ضد سوختگی شناخته می‌شود، در بهبود سوختگی‌های درجه یک و دو موثر است. این گیاه یک ضد التهاب است که گردش خون را تقویت کرده و از رشد باکتریها جلوگیری می‌کند.
بهتر است از درصد خلوص ژل آلوئه ورا مطمئن شده و یک لایه از آن را مستقیماً بر منطقه آسیب دیده قرار دهید و از محصولات ناخالص و با افزودنی‌هایی مثل رنگ و عطر استفاده نکنید.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - کدام سوختگی در خانه قابل درمان است؟


5- عسل

عسل یک ماده ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ است و استفاده از آن بر روی باند و قرار دادن روی محل سوختگی به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. این ماده در ترمیم پوست سوخته و تسکین درد هم موثر است.

6- دوری از آفتاب

پوست سوخته بسیار حساس هست و بهتر است آن را با لباس پوشانده و در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

7- بانداژ تاول ها

ترکیدن تاول می‌تواند منجر به عفونت (در اینجا بیشتر بخوانیم) شود. تاول باز حتی در سوختگی جزئی درجه یک یا دو باید بانداژ شده و پوشانده شود، زیرا آلودگی به راحتی از تاول باز وارد پوست شده و باعث ایجاد عفونت می‌شود.

8- داروی مسکن

اگر در محل سوختگی احساس درد دارید، می‌توانید از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن (Motrin ، Advil) و یا ناپروکسن (Aleve) استفاده کنید.

کدام درمانهای خانگی مضر هستند؟

1- استفاده از کره در درمان سوختگی

از کره بر روی سوختگی استفاده نکنید. کره گرما را در خود نگه داشته و با حفظ باکتری‌های مضر، باعث آلودگی محل سوختگی می‌شود. بنابراین استفاده از کره ممکن است سوختگی شما را بدتر کند.

2- روغنها

برخلاف تصور عموم، روغن نارگیل همه چیز را درمان نمی‌کند. استفاده از روغن‌هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن‌های پخت و پز در درمان سوختگی توصیه نمی‌شوند زیرا آنها هم مانند کره گرما را در خود نگه داشته و باعث سوختن بیشتر پوست می‌شوند.
با وجود اینکه برخی مطالعات تاثیر روغن اسطوخودوس در بهبود سوختگی را نشان می‌دهد، اما شواهد کمی برای اثبات این ادعا وجود دارد.

3- سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ خام به شدت در معرض عفونت باکتریایی (در اینجا بیشتر بخوانیم) قرار دارد و نباید بر روی سوختگی استفاده شود. علاوه بر این تخم مرغ ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک بر روی پوست شود.

4- خمیر دندان

هرگز خمیر دندان را روی محل سوختگی قرار ندهید. این ماده که از سالها پیش به عنوان یکی از درمانهای سریع سوختگی مطرح می‌شود،‌ به هیچ وجه مورد تایید نیست. زیرا خمیر دندان استریل نیست و با تحریک سوختگی،‌ محیط مساعدی برای بروز عفونت ایجاد می‌کند.

5- یخ

استفاده از یخ و آب بسیار سرد باعث تحریک بیشتر ناحیه سوختگی شده و حتی ممکن است در صورت استفاده نادرست باعث سوختگی ناشی از سرما شود.

درمانهای خانگی برای سوختگی‌های درجه یک و دو و اغلب برای رفع درد و التهابات اولیه کاربرد دارند. سوختگی درجه یک طی 10-7 روز و سوختگی درجه دو معمولاً پس از 3-2 هفته بهبود می‌یابد.

سوختگی های درجه یک ممکن است پس از چند ساعت به سوختگی های درجه دو تبدیل شوند. به همین دلیل فرد باید سوختگی را از نظر علائم و مراقبتهای پزشکی کنترل کند و در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارد حتما به پزشک مراجعه کند:

  • سوختگی با عمق بیشتر از 3 اینچ (حدود 7/5 سانتیمتر)
  • سوختگی در اطراف مفاصل، مانند زانوها و آرنج ها
  • سوختگی در صورت، کشاله ران، پاها، دستها یا باسن

منابع:
healthline.com, www.medicalnewstoday.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191