صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیبا موهای چرب چه کنیم؟

با موهای چرب چه کنیم؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 742

سلامت عمومی

با موهای چرب چه کنیم؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

23 آذر 1399

موهای سالم برای آبرسانی به پوست سر و محافظت از موها، مقدار مشخصی سبوم یا چربی تولید می‌کنند که میزان تولید این چربی به نوع مو، عادات بهداشتی و سایر عوامل زندگی فرد بستگی دارد. گاهی اوقات این چربی طبیعی به خصوص وقتی با عرق و خاک مخلوط شود، روی موها از جمله ریشه مو تجمع کرده و باعث کثیف شدن آنها می شود.

نوع پوست نیز می‌تواند بر نوع مو تأثیرگذار باشد. معمولا افراد با پوست خشک، موهای خشک و افراد با پوست چرب (oily scalp)، موهای چرب (Oily hair) دارند.
امروزه محصولات زیادی در بازار برای رفع چربی مو وجود دارد اما با توجه به اینکه مصرف هیچ کدام از آنها بدون عوارض نیست، در ادامه به برخی از درمانهای خانگی و راه حل های ساده برای برطرف کردن موهای چرب اشاره می کنیم.

1- تعداد دفعات شستشو

طبق بررسیهای انجام شده افرادی که موهای بسیار چرب دارند، می‌بایست حداکثر یک بار در روز از شامپو استفاده کنند، زیرا با وجود اینکه شامپو به از بین بردن روغن اضافی و مواد آلوده‌ کننده مو کمک می‌کند ولی شستشوی بیش از حد نیز می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین برده و باعث تولید چربی بیشتری برای آبرسانی شود. اگر موهای چرب و پوست خشکی دارید، شستشو هایتان را طوری تنظیم کنید که به متعادل شدن چربی پوست سر کمک کند.

2- نحوه استفاده صحیح از شامپو

برای شستشوی مناسب موها، از مقدار کمی شامپو بر روی ریشه‌ موها و پوست سر خود استفاده کرده و سعی کنید که شامپو در تماس مستقیم با انتهای موها قرار نگیرد. پس از گذشت یک تا دو دقیقه موها را آبکشی کرده و اجازه دهید شامپو تا انتهای موها جریان داشته باشد. از استفاده از ناخن‌ها یا ایجاد اصطکاک روی موها خودداری کنید زیرا در این حالت پوست سر تحریک شده و باعث تولید چربی بیشتری می‌شود. توجه داشته باشید که نیازی به استفاده مجدد از شامپو در یک نوبت استحمام نیست و یک بار شستشو کافی است.

3- عدم استفاده از نرم کننده

معمولا نرم کننده موها را چرب نشان داده و باعث تجمع سریعتر چربی میشوند، پس بهتر است فقط در قسمت انتهایی مو استفاده شده و سپس کاملاً آبکشی شود.

4- خشک کردن موها

استفاده از اتوی مو و سشوار باعث چرب شدن سریعتر موها می‌شود. پس در صورت امکان اجازه دهید که موهایتان خود به خود خشک شده و از گرما آسیب نبینند.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - با موهای چرب چه کنیم؟
 

5- شامپوی مناسب

در صورتی که موی چربی دارید بهتر است از محصولات فرموله شده برای موهای چرب استفاده کنید، اما در صورتی که تمایل به شستشوی روزانه دارید، استفاده از شامپوی ملایم کودک توصیه می‌شود.

6- برس و شانه خود را تمیز کنید.

برس کثیف می‌تواند موهای تمیز شما را به راحتی کثیف کند. پس از هر بار استفاده از برس، موهای آن را جدا کرده و برس را با کمی شامپو تمیز نمایید تا از تجمع چربی و کثیفی جلوگیری شود.

7- استفاده از ژل آلوئه ورا

این درمان خانگی چربی اضافی مو را از بین برده، پوست سر را تسکین داده و از رشته‌های مو محافظت می‌کند.

8- از محصولات دارای سیلیکون اجتناب کنید.

بسیاری از محصولات از جمله شامپوها، نرم کننده‌ها و کرم‌ها از سیلیکون ساخته می‌شوند تا به صاف و براق شدن موها کمک کنند. سیلیکون‌ها مانند سیکلومتیکون، آمو دایمتیکون و دایمتیکون باعث تجمع چربی و کثیفی روی موها می‌شود. سیلیکون‌ها همچنین از رسیدن رطوبت به ساقه‌های مو جلوگیری می‌کنند.

9- با موهای خود بازی نکنید.

هرچه بیشتر با موهای خود بازی کنید، غدد چربی بیشتر تحریک شده و روغن بیشتری را به رشته موها منتقل می‌کنند. علاوه بر این چربی و کثیفی می‌تواند از دست آلوده به موها منتقل شود.

10- شامپوی خشک را امتحان کنید.

با وجود اینکه شامپوی خشک نمی‌تواند به طور کلی جایگزین شامپوهای مرطوب شود، اما می‌تواند به کم شدن چربی مو کمک کرده و ظاهر تمیزتری به موها بدهد.
اما چون این شامپوها باعث خشکی موها می‌شوند، بهتر است گاهی اوقات استفاده شده و روز بعد کاملاً شسته شوند تا از تحریک و آسیب جلوگیری شود. در صورت عدم دسترسی به شامپوی خشک، نشاسته ذرت، پودر بچه و یا پودر کاکائو جایگزین مناسبی هستند.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - با موهای چرب چه کنیم؟
 

11- استفاده از مرطوب کننده

افرادی که موهای چربی دارند معمولاً به محصولات مرطوب کننده نیازی ندارند. زیرا روغن موجود در موهایشان مانند یک مرطوب کننده طبیعی عمل کرده و رطوبت مورد نیاز مو را تامین می‌کند.

12- استفاده از روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل یک بار در هفته و یک ساعت قبل از شستشو باعث کاهش چربی مو شده و به دلیل داشتن ویژگی حفظ رطوبت، آبرسانی مورد نیاز برای مو را فراهم می کند.

13- استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب در صورتی که به درستی رقیق شده و مورد استفاده قرار گیرد (بعد از شستشوی مو با شامپو، محلول سرکه سیب را به مدت چند دقیقه بر روی موها ریخته و سپس با آب بشویید) باعث از بین رفتن چربی مو و تعادل pH پوست سر می‌شود.

14- شامپوی روغن درخت چای

روغن درخت چای خاصیت ضد باکتری داشته و باعث بهبود شوره سر، کاهش خارش و کم شدن چربی مو می شود. پس استفاده از شامپوهای دارای این روغن می‌تواند مفید باشد.

15- استفاده از کلاه یا روسری

کلاه و روسری به دلیل نگه داشتن گرما در سر باعث پخش شدن چربی مو می‌شوند. بهتر است در صورت استفاده، آنها را به خوبی شستشو دهید.

16- عصاره چای سبز

استفاده از عصاره چای سبز باعث کاهش تولید سبوم و تغذیه موضعی پوست می‌شود. بنابراین مصرف شامپوهای حاوی این عصاره در کاهش چربی مو موثر است.

17- عسل درمانی

ماسک عسل به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی به تسکین پوست سر کمک کرده و از ایجاد شوره سر نیز جلوگیری می‌کند. مخلوط ساده‌ای از 90 درصد عسل خام و 10 درصد آب باعث کاهش خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن سر و تولید بیش از حد چربی می شود.

منابع: healthline.com , webmd.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191