صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیجوان بمانیم؛ رفع و درمان چین و چروک

جوان بمانیم؛ رفع و درمان چین و چروک

ارسال نظر

تعداد بازدید: 829

سلامت عمومی

جوان بمانیم؛ رفع و درمان چین و چروک

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

25 دی 1399

با افزایش سن،‌ پوست به تدریج رطوبت و ضخامت خود را از دست می‌دهد و معمولا در سنین 40 تا 50 سالگی چین و چروک (Wrinkles) بر روی پوست به خصوص قسمتهایی از بدن مانند صورت، گردن، دست ها و بازوها که بیشتر در معرض آفتاب هستند،‌ ظاهر می‌شود. ایجاد چین و چروک در پوست روند طبیعی پیری در همه افراد است که ژنتیک در آن نقش زیادی دارد. قرار گرفتن در معرض آفتاب، به ویژه برای افرادی با پوست روشن، از مهم‌ترین دلایل چین و چروک پوست است. سیگار کشیدن و داشتن رژیم غذایی نامناسب هم در ایجاد چین و چروک ها بی تاثیر نیستند.

کرم‌های حاوی ویتامین A، آنتی اکسیدان‌ها و پروتئینی به نام کلاژن می‌توانند چین و چروک‌های ظریف را کاهش داده و بافت و رنگ پوست را یکنواخت کنند. البته می‌توانید قبل از صرف هزینه‌های زیاد برای درمان و استفاده از کرم‌های گران قیمت،‌ درمانهای خانگی را امتحان کنید. تاثیر برخی از این روشها در بهبود چین و چروک‌ها از نظر علمی به اثبات رسیده است.

استفاده از آلوئه ورا در رفع چین و چروک پوست

آلوئه ورا دارای خواص درمانی زیادی است و تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که استفاده از ژل آلوئه ورا به صورت روزانه و به مدت 90 روز باعث کاهش چین و چروک پوست می‌شود. این گیاه در واقع با افزایش کلاژن و رطوبت پوست چین و چروک را از بین می‌برد.

استفاده از ماسک موز

موز حاوی روغن و ویتامینهای طبیعی است که باعث تقویت و سلامت پوست می‌شود. استفاده از خمیر موز بر روی پوست یک ماسک بسیار موثر است. یک چهارم موز را له کرده و آن را به یک خمیر صاف تبدیل کنید. یک لایه نازک از خمیر را بر روی پوست خود قرار داده و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب گرم شستشو دهید.

رژیم غذایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد با رژیم غذایی سالم‌تر و مصرف میوه و سبزی بیشتر نسبت به کسانی که گوشت بیشتری مصرف می کنند، پوست سالم‌تری دارند. از جمله غذاهایی که به سلامت بدن و کاهش چین و چروک پوست کمک می‌کنند، به شرح زیر هستند:

  • کنگر فرنگی
  • آووکادو
  • دانه های چیا
  • دارچین
  • سفیده تخم مرغ
  • زنجبیل
  • بلغور جو دوسر
  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • گوجه فرنگی
  • گردو
  • حبوبات (عدس و لوبیا)
  • کلم بروکلی

جالب است بدانید که غشای نازکی که سفیده را از پوسته جدا می‌کند نسبت به سفیده که باعث بهبود جزئی در ظاهر پوست می‌شود، در تقویت پوست موثرتر است. استفاده از کرم تهیه شده از غشای تخم مرغ، با افزایش تولید کلاژن باعث صاف شدن، کشیدگی پوست و کاهش قابل توجهی در عمق چین و چروک آن می‌شود. البته افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند بهتر است از استفاده از آن خودداری کنند.

روغن

استفاده از روغن‌هایی مانند روغن آرگان، بذر هویج، کندر، شمعدانی، دانه انگور،‌ گل گاوزبان، جوجوبا، اسطوخودوس، انار،‌ گل سرخ‌ و رزماری بر روی چین و چروک‌ها می‌تواند به کاهش آنها کمک کند. این روغنها معمولا فرار ( با سرعت تبخیر بالا) بوده و بهتر است که به صورت ترکیب با روغنهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، برخی از این روغنها به دلیل غلظت بالا و حساسیتی که ایجاد می کنند معمولا قبل از استفاده تست شده و یا به صورت ترکیب با روغن دیگری مصرف می شوند. برای انجام تست کافی است مقدار کمی از روغن را بر روی قسمت داخلی مچ دست خود قرار داده و 24 ساعت صبر کنید. در صورت عدم مشاهده قرمزی یا سوزش می توانید از آن استفاده کنید.

ماساژ

بسیاری از افراد برای کاهش چین و چروک پوست و حتی جلوگیری از آن از ماساژ استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از دستگاه دستی ماساژ صورت با افزایش پروتئین‌هایی که پوست را صاف نگه می‌دارند از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند. به عقیده متخصصان ماساژ صورت با انگشتان و به مدت سه تا پنج دقیقه در روز می‌تواند همان تاثیر را بر پوست بگذارد. می‌توانید با فشار محکم انگشتان به هر دو طرف صورت و با ضربات دورانی صورت خود را ماساژ داده و علاوه بر کاهش استرس از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنید.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - با چین و چروک صورتمان چه کنیم؟!


روغن زیتون

روغن زیتون و همینطور ساقه و برگ درخت زیتون حاوی ترکیباتی هستند که سطح کلاژن پوست را افزایش داده و از پوست در برابر چین و چروک بیشتر محافظت می‌کنند. در مطالعات انجام گرفته مشخص شده که افرادی با رژیم غذایی غنی از روغن زیتون کمتر از افرادی با رژیم غذایی حاوی گوشت، لبنیات و کره دچار چین و چروک پوست می‌شوند.

ویتامین C موضعی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به ایجاد کلاژن در پوست کمک می‌کند. این ماده به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مانند گل محمدی، فلفل چیلی و کلم پیچ وجود دارد. استفاده از ژل موضعی ویتامین C با آبرسانی به پوست، افزایش تولید کلاژن و کاهش التهاب به بهبود چین و چروک پوست کمک می‌کند.

مواد معدنی

مواد معدنی نیز مانند ویتامین ها در غذاهایی که می‌خورید وجود دارد. مواد معدنی با فیلتر کردن نور خورشید، از آسیب به پوست پیشگیری می‌کنند.

روی و سلنیوم دو ماده معدنی مهم در سلامت پوست هستند. استفاده از کرم موضعی حاوی روی و سلنیوم با ایجاد سدی در مقابل اشعه ماورا بنفش، به محافظت از پوست در برابر آفتاب و جلوگیری از ایجاد چین و چروک کمک می‌کند. غذاها و مکمل‌های غذایی حاوی روی و سلنیوم می‌توانند به سلامت پوست کمک کنند. غذاهای سرشار از روی شامل صدف خوراکی،‌ لوبیا، بادام، بلغور جو دوسر،‌ نخود فرنگی و پنیر و غذاهای غنی از سلنیوم دانه‌های آفتابگردان،‌ ماست،‌ اسفناج،‌ بلغور جو دوسر و موز هستند.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد روی و سلنیوم ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند، بنابراین بهتر است قبل از افزودن مکمل به رژیم غذایی خود حتما با پزشک صحبت کنید.

پروبیوتیک

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم پروبیوتیک ها باعث کاهش چین و چروک و تقویت پوست می‌شود. در یک مطالعه حیوانی، موش‌هایی که با ماست پروبیوتیک تغذیه شده بودند نسبت به موشهای دیگر پوست و خز سالم تری داشتند. در واقع استفاده از پروبیوتیک باعث تقویت پوست در برابر عوامل استرس زا و نور خورشید می‌شود.

روبالشی های ابریشم یا اکسید مس

شاید عجیب باشد ولی استفاده از روبالشی مناسب می‌تواند به پیشگیری و حتی کاهش چین و چروک پوست کمک کند. ابریشم ضد حساسیت و حاوی پروتئین بوده و استفاده از آن برای پوست بسیار مناسب است. علاوه بر این استفاده از روبالشی‌های اکسید مس هم در از بین بردن خطوط ریز پوست موثر هستند.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - با چین و چروک صورتمان چه کنیم؟!


مراقبت روزانه از پوست

مرطوب کردن منظم پوست از خشکی آن جلوگیری کرده و احتمال ایجاد چین و چروک را کاهش می دهد. اما استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی به ویژه محصولات ضد پیری می‌تواند نتیجه عکس داشته و باعث تحریک بیشتر پوست شود.

خواب

وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید،‌ در بدن کورتیزول اضافی، هورمونی که سلولهای پوست را تجزیه می کند، تولید می‌شود. در مقابل در زمان استراحت، هورمون رشد بیشتری تولید می‌شود که به حفظ ضخامت و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که شرایط خواب هم می‌تواند در میزان چین و چروک صورت نقش داشته باشد. استفاده از روش‌هایی مانند خوابیدن به پشت و یا استفاده از بالش مخصوص که تغییر شکل صورت را در هنگام خواب کاهش می‌دهد، احتمال ایجاد چین و چروک در زمان خواب را به حداقل می رساند.

شستشوی صورت

شستشوی پوست با آب لوله کشی باعث از بین رفتن چربی طبیعی و رطوبت پوست می‌شود. بنابراین بهتر است از شستشوی بیش از حد پوست خودداری کرده و در صورت نیاز از صابون‌های حاوی مرطوب کننده استفاده کنید.

اگرچه این درمانها در کاهش چین و چروک پوست موثر هستند، اما بهترین راه برای جلوگیری از چین و چروک محافظت از پوست در برابر آفتاب است. بهتر است مدت زمان حضور خود در معرض آفتاب را محدود کنید و از لباسهای محافظ مانند کلاه و لباس آستین بلند استفاده کنید. سبک زندگی بر ظاهر پوست شما تاثیر می‌گذارد. استفاده مرتب از مرطوب کننده بر روی پوست، عدم استعمال دخانیات و رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه روند پیر شدن پوست را به تاخیر می‌اندازد.

منابع:
healthline.com, medicalnewstoday.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191