صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیچرا پوستمان آسیب می‌بیند؟

چرا پوستمان آسیب می‌بیند؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 3002

سلامت عمومی

چرا پوستمان آسیب می‌بیند؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

30 بهمن 1399

پوست (Skin) یکی از مهم ترین اندام های بدن است و مراقبت از آن به طور مستقیم بر سلامت آن موثر است. پوست به عنوان یک محافظ عمل می‌کند و در برابر عناصر خارجی آسیب پذیر بوده و بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش، سموم شیمیایی ناشی از توتون و تنباکو، قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظ در برابر آفتاب، عدم استراحت کافی، عدم مصرف مایعات کافی و تغذیه نامناسب از جمله عوامل مضر برای پوست هستند. اما جالب است بدانید که با تغییر ساده در برخی از عادات و روشهای انجام کارهای روزمره می‌توان به درست و سالم نگه داشتن پوست کمک کرد.

1- نشستن صورت قبل از خواب

با وجود اینکه شستن صورت بعد از یک روز کاری پرمشغله و طولانی سخت به نظر می‌رسد، اما اگر بدانید پوستتان در طول یک روز چقدر آلوده و کثیف می‌شود،‌ حتما تمایل تان برای تمیز کردن پوست بیشتر می‌شود. در واقع کثیفی، چربی و آلودگی بر روی می‌توانند باعث التهاب و شکنندگی پوست شوند.
استفاده از پاک کننده‌های ملایم حاوی مرطوب کننده یا روغنهای گیاهی تا حد زیادی به از بین بردن آلودگی و تمیز شدن پوست کمک می‌کند.

2- سیگار کشیدن

نیکوتین، جریان خون در پوست را کاهش می‌دهد و پوست اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کند. در واقع مواد شیمیایی موجود در تنباکو به پروتئین های کلاژن و الاستین در ساختار پوست آسیب می‌رساند و پوست یک فرد سیگاری نازک، چروکیده و با قابلیت ترمیم کنندگی کمتر است.

علاوه بر این، سیگار کشیدن ممکن است باعث عمیق تر شدن خطوط و ایجاد چین و چروک بیشتر در پوست شود. مصرف آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامینهای A و C می تواند بخشی از این آسیب ها را کاهش دهد، اما تنها راه حل مطمئن ترک سیگار است.

3- عدم استفاده از کرم ضد آفتاب

اشعه آفتاب حتی در هوای ابری هم به پوست آسیب می‌رساند و نور ماوراء بنفش باعث پیری زودرس و سرطان پوست می‌شود. استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 به محافظت پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک کرده و در صورتی که به صورت درست (هر دو ساعت یکبار تجدید شود.) و به مقدار مناسب (یک قاشق چایخوری برای کل صورت) استفاده شود از آسیب پوست در معرض آفتاب جلوگیری می‌کند.

4- مصرف زیاد قند و مصرف کم میوه و سبزیجات

برخی مطالعات نشان می‌دهد که رژیم های غذایی حاوی قند می‌تواند روند پیری را تسریع کنند. خوراکی‌های شیرین مانند آب نبات چوبی، بستنی، کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی به دلیل داشتن نشاسته از جمله این مواد غذایی هستند. در مقابل استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه، غلات و همچنین خوراکی‌های حاوی آنتی اکسیدان از آسیب های منجر به پیری پوست جلوگیری می‌کند.

5- ترکاندن جوشها

حساسیت نشان دادن به جوشهای پوستی و فشار وارد کردن برای ترکاندن و تخلیه آنها منجر به زخم و عفونت پوست می‌شود. پراکسید بنزوئیل و اسید سالیسیلیک دو درمان رایج و موثر برای جوش هستند. البته این داروها بهتر است با غلظت مناسب مورد استفاده قرار گیرند، زیرا غلظت زیاد دارو منجر به تحریک پوست، به خصوص پوستهای حساس می‌شود. معمولا بنزوئیل پراکسید با غلظت 2/5 درصد و سالیسیلیک اسید با غلظت 2 درصد برای اکثر افراد مناسب است.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - چرا پوستمان آسیب می‌بیند؟


6- لایه برداری پوستهای پوسته پوسته شده

پوسته پوسته شدن اولین نشانه خشکی پوست است و لایه برداری اگرچه پوستهای آسیب دیده سطحی را از بین می‌برد، ولی باعث از بین بردن تعادل در رطوبت پوست می‌شود. استفاده از لوسیون ها و کرم های بدون عطر و یا مرطوب کننده هایی مانند گلیسیرین، دی متیکون و پترولاتوم بدون چرب کردن پوست، رطوبت آن را تعدیل می‌کنند.

7- آلوده بودن تلفن همراه

تلفن های همراه که همیشه با پوست ما در تماسند محل پرورش باکتری ها هستند و می‌توانند منجر به ایجاد جوش در صورت، اطراف چانه و خط فک شوند. تمیز کردن منظم تلفن همراه و با استفاده از یک دستمال ضد باکتری به برطرف کردن این مشکل کمک می‌کند.

8- فرچه و برس های آرایشی آلوده

مانند تلفن های همراه، برس ها، پدها و فرچه های آرایشی پوست هم نیز در صورتی که به صورت مناسب تمیز نشوند، منشا باکتری های ایجاد کننده آکنه هستند. استفاده از پاک کننده های ملایم می‌تواند در از بین بردن کثیفی و میکروب های این ابزار آرایشی موثر باشد.

9- خواب کافی

کمبود خواب باعث استرس و تشدید بیماریهای پوستی از جمله آکنه، اگزما و پسوریازیس (در اینجا بیشتر بخوانیم) می‌شود. علاوه بر این، در زمان خواب، بدن آسیب های وارد شده به پوست در طول روز را ترمیم کرده و نخوابیدن در کوتاه مدت، با به هم زدن جریان خون در پوست، باعث کند شدن روند ترمیم و بازسازی سلولهای پوست و آسیب به آن می‌شود.

منابع:
healthline.com, webmd.com, skincare.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191