صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیپوست چرب و هرآنچه که باید برای مراقبت از آن بدانیم

پوست چرب و هرآنچه که باید برای مراقبت از آن بدانیم

ارسال نظر

تعداد بازدید: 735

سلامت عمومی

پوست چرب و هرآنچه که باید برای مراقبت از آن بدانیم

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

30 دی 1399

در پوست همه ما غدد چربی وجود دارد که در زیر سطح پوست قرار گرفته‌اند. این غدد ماده‌ای موم مانند و روغنی به نام سبوم (چربی پوست) تولید می‌کنند که به محافظت و مرطوب‌سازی پوست کمک کرده و موهای ما را سالم و براق نگه می‌دارد. زمانی که این غدد به هر دلیلی از جمله ژنتیک، تغییرات هورمونی یا استرس چربی زیادی تولید کنند،‌ این چربی در منافذ پوست باقی مانده و آنها را مسدود می‌کند. هر چه منافذ پوست بزرگتر باشند،‌ تجمع چربی در پوست و ایجاد پوست چرب (Oily skin) سریعتر اتفاق می‌افتد. چربی برای سلامت پوست بسیار مهم است اما در صورتی که زیاد شود، منجر به مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می‌شود. شاید نتوانید اندازه منافذ پوست خود را تغییر دهید اما می‏توانید کاری کنید که پوستتان بهتر و با چربی کمتر به نظر برسد.

1- شستشوی صورت

اگر پوست چربی دارید بهتر است صورت خود را دو بار در روز بشویید اما در انجام این کار زیاده روی نکنید و به جای استفاده از صابون‌های یا شوینده های محرک از صابونهای ملایمی مانند صابون گلیسیرین استفاده کنید.

2- عسل

عسل ماده‌ای ضد باکتری و ضد عفونی کننده بوده و برای پوستهای چرب مناسب است. علاوه بر این، عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که به مرطوب نگه داشتن پوست کمک کرده و آن را چرب نمی‌کند. برای استفاده از عسل، یک لایه نازک از آن را بر روی پوست خود قرار داده و بگذارید حدود 10 دقیقه باقی بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید.

3- خاک رس

برخی از انواع خاک رس (در اینجا بیشتر بخوانیم)‌ به عنوان ماسک صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. خاک رس سبز فرانسوی با خاصیت جذب بالای چربی یک روش درمانی محبوب برای پوست چرب و آکنه است. برای تهیه ماسک خاک رس سبز فرانسوی آب تصفیه شده یا گلاب را به حدود یک قاشق چای خوری خاک اضافه کنید و بر روی پوست خود قرار دهید تا خشک شود. سپس صورت را با آب گرم شسته و خشک کنید.

4- بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر در کاهش التهاب و جذب چربی اضافی پوست موثر است و به عنوان ماسک و لایه بردار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلغور جو دوسر معمولاً آسیاب شده و به صورت ترکیب با ماست، عسل یا میوه له شده مانند موز یا سیب استفاده می‌شود. می‌توانید 1/2 فنجان جو دوسر آسیاب شده را با آب داغ مخلوط کرده و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. این مخلوط را به مدت حدود سه دقیقه بر روی صورت ماساژ داده و با آب گرم شستشو دهید.
استفاده از این مخلوط به مدت 15-10 دقیقه بر روی پوست و بدون ماساژ دادن نیز به همین اندازه موثر است.

5- کاغذهای بلاتینگ

کاغذهای نازک و کوچکی هستند که مانع از تولید بیش از حد چربی شده و چربی اضافی صورت را جذب می‌کنند تا پوست براق و چرب به نظر نرسد. این کاغذها ارزان و در دسترس هستند و در صورت نیاز می‌توانید در طول روز از آنها استفاده کنید.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - با پوست چرب چه کنیم؟!


6- سفیده تخم مرغ و لیمو

مخلوط سفیده تخم مرغ و لیمو منافذ پوست را سفت می‌کند. لیمو دارای خواص ضد باکتری است و اسید موجود در آن به جذب چربی کمک کند. برای تهیه ماسک سفیده تخم مرغ و لیمو یک عدد سفیده تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری آب لیمو تازه مخلوط کرده و آن را بر روی صورت خود قرار دهید و بگذارید تا خشک شود. سپس آن را با آب گرم شستشو دهید.

7- بادام

بادام زمینی نه تنها برای لایه برداری از پوست مناسب است، بلکه به از بین بردن چربی و ناخالصیهای اضافی پوست هم کمک می‌کند. برای استفاده از آن، 3 قاشق چای خوری از بادام خام ریز شده را با 2 قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط کرده و به آرامی و با حرکات دورانی بر روی صورت خود ماساژ دهید. سپس پوست را با آب گرم شسته و به آرامی خشک کنید.
البته می توانید بادام را به تنهایی آسیاب کرده و آن را به صورت خمیری نرم درآورید. استفاده از این ماسک به مدت 15-10 بر روی پوست بسیار موثر است.

8-آلوئه ورا

آلوئه ورا در درمان پوست چرب کاربرد دارد. می توانید قبل از خواب یک لایه نازک از ژل آلوئه ورا را بر روی صورت قرار داده و بگذارید تا صبح بماند. با توجه به اینکه آلوئه ورا ممکن است باعث واکنش آلرژیک روی پوست حساس شود، بهتر است قبل از استفاده کمی از آن را بر روی بازوی خود تست کنید و اگر طی 24 تا 48 ساعت حساسیتی ظاهر نشد، از آن استفاده کنید.

9- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک و یک درمان خانگی برای آکنه است. اسیدهای موجود در گوجه فرنگی به جذب چربیهای اضافی پوست و باز کردن منافذ آن کمک می‌کنند. برای تهیه ماسک لایه بردار گوجه فرنگی، یک قاشق چایخوری شکر را با پوره گوجه فرنگی مخلوط کرده و با حرکت دورانی روی پوست خود قرار دهید. این ماسک را پس مدت 5 دقیقه با آب گرم شسته و خشک کنید. علاوه بر این می‌توانید از تفاله گوجه فرنگی و یا برش های آن به عنوان ماسک بر روی پوست استفاده کنید.

10- روغن جوجوبا

اگرچه ممکن است استفاده از روغن در درمان پوست چرب عجیب به نظر برسد، روغن جوجوبا در درمان پوست چرب و آکنه موثر است. مصرف جوجوبا بر روی پوست باعث تولید چربی کمتری توسط غدد چربی شده و به تعادل سطح چربی پوست کمک می‌کند. استفاده از ماسک خاک رس و روغن جوجوبا دو تا سه بار در هفته به بهبود ضایعات پوستی و آکنه خفیف کمک می‌کند.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - با پوست چرب چه کنیم؟!


11- محدود کردن مصرف الکل

مصرف زیاد الکل می‌تواند باعث بزرگ شدن رگهای خونی، غدد چربی و افزایش منافذ پوست شود. پس بهتر است مصرف روزانه الکل را محدود کنید.

12- محصولات چای سبز

آنتی اکسیدان موجود در چای سبز می‌تواند به درمان بیماریهای مختلف پوستی از جمله پوست چرب کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی اکسیدانها احتمالا ترشح چربی پوست را کاهش می‌دهند، بنابراین استفاده از مرطوب کننده‌ها و یا محلولهای شستشوی حاوی چای سبز می‌تواند موثر باشد.

13- کاهش استرس

استرس می‌تواند باعث ترشح هورمونهایی شود که تولید چربی پوست را افزایش می‌دهند. می‌توانید با استفاده از تکنیکهای زیر استرس خود را کاهش دهید:

  • یوگا
  • مراقبه
  • عدم مصرف نیکوتین یا الکل
  • خوب خوابیدن
  • ورزش منظم
  • نوشیدن مایعات زیاد

14- استفاده درست از مواد آرایشی

استفاده از محصولات آرایشی فاقد چربی و بر پایه آب و یا مواد معدنی باعث می‌شود که منافذ پوست کمتر مسدود شوند. علاوه بر این،‌ افراد با پوست چرب بهتر است قبل از خواب آرایش صورت را با استفاده از پاک کننده‌های ملایم (با pH مناسب پوست) پاک کنند تا منافذ پوست باز شده و پوست تحریک نشود و به جای مالش دادن، صورت را با پارچه‌ای تمیز و به آرامی خشک کنند.

15- استفاده از برسهای شستشوی برقی

استفاده از برسهای برقی چندین سال است که مورد توجه قرار گرفته و با وجود اینکه عده‌ای استفاده از آن را در مراقبت از پوست موثر نمی‌دانند، این برسها با استفاده از یک روش ملایم سطح عمیق تری از پوست را پاکسازی و لایه برداری می‌کنند و به کاهش چربی اضافی پوست کمک می‌کنند.

منابع:
medicalnewstoday.com, healthline.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191