ناپروکسن (Naproxen)

ارسال نظر

تعداد بازدید: 2541

دارو

ناپروکسن (Naproxen)

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

12 بهمن 1399

ناپروکسن (Naproxen) برای تسکین درد در بیماری های مختلف مانند سردرد، دردهای عضلانی، درد دندان و گرفتگی های قاعدگی استفاده می‌شود. این دارو به کاهش درد، تورم و سفتی مفصل ناشی از آرتروز و حملات نقرس نیز کمک می‌کند و به عنوان یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) شناخته می‌شود. دو نوع ناپروکسن، ناپروکسن معمولی و ناپروکسن سدیم وجود دارد. مصرف ناپروکسن به مدت طولانی و یا با دوز بالا می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. اگر سابقه واکنش آلرژیک به آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را دارید، نباید از ناپروکسن استفاده کنید.

دوزهای مصرفی ناپروکسن

- قرص خوراکی معمولی؛ با دوز 220 میلی گرم (این دوز بدون نسخه پزشک قابل فروش است)،‌ 250 میلی گرم، 275 میلی گرم،‌ 375 میلی گرم، 500 میلی گرم، 550 میلی گرم
- قرص با شروع تاثیر دیر هنگام؛ با دوز 375 میلی گرم و 500 میلی گرم
- قرص با تاثیر کند؛ با دوزهای 375 میلی گرم،‌500 میلی گرم و 750 میلی گرم
- کپسول؛ با دوز 220 میلی گرم
- سوسپانسیون (محلول)‌خوراکی؛ با دوز 25 میلی گرم در میلی لیتر

بسته به نوع و شدت بیماری و با تجویز پزشک از دوز مورد نظر استفاده می‌شود، اما به طور کلی میزان ناپروکسن مصرفی در روز اول نباید بیشتر از 1250 میلی گرم و در روزهای بعدی نیز نباید بیشتر از 1000 میلی گرم باشد. علاوه بر این، استفاده از قرص با شروع تاثیر دیر هنگام در درمان دردهای حاد توصیه نمی‌شود.

موارد مصرف

ناپروکسن در درمان درد، آرتروز، دردهای قاعدگی، نقرس حاد و میگرن استفاده می‌شود. این دارو در کودکان بالای دو سال برای درمان دردهای سرطانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تداخلات دارویی ناپروکسن

مصرف این دارو ممکن است با داروهای زیادی مانند ایبوپروفن، کتورولاک، متوترکسات و ... تداخل داشته باشد و بهتر است در صورت مصرف همزمان داروهای دیگر حتما با پزشک مشورت شود.

عوارض جانبی ناپروکسن

از عوارض جانبی معمول این دارو، درد شکم، یبوست، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، سوزش معده، تنگی نفس، حالت تهوع و ادم ( تجمع بیش از حد مایع در فضای بین بافتی بدن) و در موارد کمتر خونریزی و زخم دستگاه گوارش، اسهال و اختلالات شنوایی است.

احتیاط در مصرف دارو

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن ممکن است خطر مشکلات قلبی عروقی مانند سکته قلبی و مغزی ( در اینجا بیشتر بخوانیم) را افزایش دهند،‌ بنابراین افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی در معرض خطر بیشتری هستند.

مصرف این دارو می‌تواند با ایجاد مشکلاتی مانند خونریزی و زخم معده یا روده در دستگاه گوارش همراه باشد، این عوارض جانبی ممکن است در هر زمان از استفاده دارو و بدون علائم هشدار دهنده اتفاق بیفتد.

موارد منع مصرف ناپروکسن

مصرف ناپروکسن می‌تواند با ایجاد مشکلاتی مانند خونریزی و زخم معده یا روده در دستگاه گوارش همراه باشد و این عوارض جانبی ممکن است در هر زمان از استفاده دارو و بدون علائم هشدار دهنده اتفاق بیفتد.

هشدارها

  • در صورت ابتلا به نارسایی احتقانی قلب ( یک بیماری مزمن پیشرونده که بر قدرت پمپاژ عضلات قلب تأثیر می گذارد.) فشار خون بالا، اختلالات کلیوی و کبدی و یا آسم (در صورت استفاده از آسپرین)، باید در مصرف آن احتیاط شود.
  • تجویز طولانی مدت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) ممکن است به آسیب های کلیوی منجر شود. افراد مسن، افرادی با اختلال در عملکرد کلیه، کبد، نارسایی قلبی و کسانی که از داروهای ادرار آور استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
  • مصرف این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی، سرگیجه، تاری دید و افزایش فشار خون شود.
  • با مصرف ناپروکسن ممکن است تجمع و چسبندگی پلاکت کاهش یافته و زمان خونریزی طولانی شود، بنابراین بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی باید تحت نظر پزشک این دارو را مصرف کنند.
  • مصرف این دارو ممکن است باعث ناراحتی‌های جدی پوستی شود، بنابراین بهتر است در صورت مشاهده اولین علائم بثورات پوستی، مصرف آن متوقف شود.
  • مصرف بدون تجویز پزشک برای کودکان کمتر از 12 سال ممنوع است.

مصرف در دوران بارداری

شواهدی مبنی بر آسیب به جنین در صورت استفاده از این دسته از داروها در سه ماهه اول یا دوم بارداری وجود ندارد. اما NSAID ها سنتز پروستاگلاندین ( گروهی از لیپیدها هستند که در مقابله با آسیب به بافت یا عفونت تولید می‌شوند و مواردی مانند التهاب، جریان خون، تشکیل لخته های خون و عدم تولد جنین مرده را کنترل می‌کنند.) را مهار کرده و با تاخیر در زایمان احتمال مرگ نوزاد را افزایش می‌دهند.

مصرف در دوران شیردهی

وجود یون ناپروکسن با غلظتی معادل تقریباً یک درصد در پلاسمای مادران شیرده مشخص شده است. مصرف یا عدم مصرف این دارو باید با توجه به میزان ضرورت استفاده از این دارو برای مادر و رشد و سلامتی نوزاد در نظر گرفته شود.

منابع:
reference.medscape.com/, healthline.com, drugs.com, webmd.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191