کرونا یا آنفولانزا؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 891

اخبار حوزه سلامت

کرونا یا آنفولانزا؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

01 آذر 1399

SARS-CoV-2 ویروس کرونا است که در اواخر سال 2019 ظهور کرد. این ویروس باعث ایجاد بیماری تنفسی به نام COVID-19 می‌شود. در بسیاری از افرادی که به COVID-19 مبتلا می‌شوند، یک بیماری خفیف و در برخی دیگر بیماری به صورت شدید بروز می‌کند. COVID-19 شباهت‌ها و تفاوت های زیادی با آنفلوانزای فصلی دارد. COVID-19 و آنفولانزا هر دو باعث بیماری تنفسی با علائمی بسیار مشابه می‌شوند اما تفاوت های اساسی نیز بین این دو وجود دارد.

تصویر بلاگ
 

چگونه COVID-19 از آنفولانزا متفاوت است؟

- تفاوت دوره نهفتگی کووید- 19 با آنفولانزا

دوره نهفتگی یا کمون، همان زمانی است که بین عفونت اولیه و شروع علائم وجود دارد که در کووید- 19 دوره کمون بین 2 تا 14 روز اما در مورد آنفولانزا کوتاه تر بوده و به طور متوسط ​​حدود 2 روز (بین 1 تا 4 روز) است.

- تفاوت علائم کووید- 19 با آنفولانزا

علائم مشاهده شده در کووید- 19 معمولا شامل تب، سرفه، خستگی و تنگی نفس است که البته برخی از افراد ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنند، گرچه این علائم کمتر مشاهده می‌شود، ولی شامل درد و دردهای عضلانی، سردرد، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی، گلودرد، حالت تهوع یا اسهال، لرز، تب و لرز، از دست دادن قدرت بویایی و چشایی هستند.

برخی از افراد مبتلا به COVID-19 هیچ علائمی را تجربه نکرده و یا ممکن است فقط علائم بسیار خفیفی را احساس کنند.

در مقابل افراد مبتلا به آنفولانزا ممکن است چند و یا تمام علائم زیر را تجربه کنند:

  • تب
  • لرز
  • سرفه
  • خستگی
  • درد و درد بدن
  • سردرد
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • حالت تهوع یا اسهال
٬٬ تحقیقات نشان می‌دهد که فرد مبتلا به COVID-19 در مقایسه با فرد مبتلا به آنفولانزا، به طور بالقوه می‌تواند عفونت را به تعداد بیشتری از افراد منتقل کند. ،،

تب در همه مبتلایان به آنفولانزا مشاهده نشده و بیشتر در بزرگسالان مسن و یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف دیده می‌شود.

علاوه بر این، علائم گوارشی مانند استفراغ و اسهال نیز در کودکان مبتلا به آنفولانزا شایع تر است.

- تفاوت شروع علائم کووید- 19 با آنفولانزا

بین COVID-19 و آنفولانزا در نحوه بروز علائم نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. در کووید- 19 علائم اولیه معمولاً خفیف‌تر بوده و به تدریج ظاهر می‌شوند. در حالی که بروز علائم آنفولانزا غالباً ناگهانی است.

سیر بیماری و شدت آن

ما هر روز بیشتر و بیشتر در مورد COVID-19 می‌آموزیم اما هنوز جنبه‌هایی از این بیماری وجود دارد که به طور کامل شناخته نشده‌اند. با این حال، ما می دانیم که تفاوت‌های خاصی در روند بیماری و شدت علائم COVID-19 و آنفولانزا وجود دارد. در کووید- 19 حدود 20 درصد موارد تأیید شده، شدید یا بحرانی بوده و برخی از افراد ممکن است در هفته دوم بیماری، به طور متوسط ​​پس از 8 روز، علائم تنفسی شدیدتری را تجربه کنند.

اما آنفولانزای معمولی پس از 3 تا 7 روز برطرف می‌شود اما در برخی افراد ممکن است سرفه و خستگی به مدت 2 هفته یا بیشتر به طول بیانجامد. کمی بیش از 1 درصد مبتلایان به آنفولانزا در بیمارستان بستری می‌شوند.

دوره سرایت

مدت زمانی که فرد مبتلا به COVID-19 می‌تواند ناقل باشد، هنوز به درستی درک نشده است، اما در حال حاضر اعتقاد بر این است که افراد تا زمانی که علائم دارند می‌توانند ناقل باشند و حتی ممکن است قبل از بروز علائم، COVID-19 را انتقال دهند. در حالی که یک فرد مبتلا به آنفلوانزا می‌تواند ویروس را از 1 روز قبل از بروز علائم انتقال دهد. آنها همچنین می‌توانند 5 تا 7 روز پس از شروع بیماری نیز ویروس را گسترش دهند.

تصویر بلاگ
 

چرا این ویروس متفاوت با آنفولانزا درمان می‌شود؟

عدم مصونیت

COVID-19 توسط نوع جدید ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود. قبل از شناسایی در اواخر سال 2019، ویروس و بیماری ناشی از آن ناشناخته بودند. منبع دقیق ویروس کرونا همچنان ناشناخته است، گرچه اعتقاد بر این است که منشأ حیوانی دارد. بر خلاف آنفولانزای فصلی، مصونیت قبلی زیادی نسبت به SARS-CoV-2 وجود ندارد و این بدان معنی است که این ویروس در سیستم ایمنی بدن کاملاً جدید بوده و بدن برای تولید پاسخی برای مبارزه با ویروس به تلاش بیشتری نیاز دارد.

شدت و مرگ و میر

COVID-19 به طور کلی شدیدتر از آنفولانزا است و داده ها بیانگر آن است که حدود 20 درصد افراد مبتلا به COVID-19 بیماری شدید یا بحرانی را تجربه می‌کنند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان و تجویز اکسیژن دارند. درمقابل درصد کمتری از مبتلایان به آنفولانزا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. البته نتایج مطالعات در مورد میزان دقیق مرگ و میر برای COVID-19 تاکنون متفاوت بوده و به عواملی مانند مکان و سن جمعیت بستگی دارد. با این وجود، این میزان مرگ و میر تخمین زده شده، از آنفلوانزای فصلی که حدود 0/1 درصد تخمین زده می شود، بیشتر است.

تصویر بلاگ
 

میزان انتقال

اگرچه مطالعات در حال حاضر ادامه دارد، ولی تحقیقات نشان می‌دهد که فرد مبتلا به COVID-19 در مقایسه با فرد مبتلا به آنفولانزا، به طور بالقوه می‌تواند عفونت را به تعداد بیشتری از افراد منتقل کند.

آیا COVID-19 مانند آنفولانزا فصلی خواهد بود؟

آنفلوانزا یک بیماری فصلی بوده و بیشتر در ماه های خشک‌تر و سردتر سال دیده می‌شود. در حال حاضر مشخص نیست که آیا COVID-19 از الگوی مشابهی پیروی می کند یا خیر.

آیا ویروس کرونا ویروس جدید همان شیوع آنفلوانزا را دارد؟

سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها توصیه می‌کند که همه افراد در مکان‌های عمومی که حفظ فاصله 2 متر از دیگران دشوار است، از ماسک صورت پارچه‌ای استفاده کنند که این موضوع سرعت انتقال ویروس از افراد فاقد علامت و یا افرادی که نمی‌دانند به ویروس مبتلا شده اند را کاهش می‌دهد. COVID-19 و آنفولانزا هر دو از طریق قطره‌های تنفسی منتقل می‌شوند که فرد مبتلا به ویروس هنگام بازدم، سرفه یا عطسه تولید می‌کند که در صورت استنشاق یا تماس با این قطرات، ویروس به بدن منتقل می‌شود. علاوه بر این، قطرات تنفسی حاوی آنفولانزا یا ویروس کرونا می‌توانند روی اشیا یا سطوح نیز بنشینند، پس لمس یک شی یا سطح آلوده و سپس لمس صورت، دهان، بینی یا چشم‌ها ممکن است منجر به عفونت شود.

چه کسی بیشتر در معرض خطر بیماری جدی است؟

همپوشانی قابل توجهی بین گروه‌های در معرض خطر برای هر دو بیماری وجود دارد. عواملی که خطر ابتلا به بیماری جدی را برای COVID-19 و آنفولانزا افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • سن 65 سال به بالا
  • زندگی در یک مرکز مراقبت طولانی مدت، مانند خانه سالمندان
  • داشتن شرایط سلامتی زمینه‌ای، مانند آسم، بیماری‌های مزمن ریوی، سیستم ایمنی ضعیف (به دلیل پیوند، اچ آی وی، درمان‌های سرطان و یا بیماری‌های خودایمنی)، دیابت، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد و چاقی.

علاوه بر این، زنان باردار و کودکان زیر 2 سال نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری جدی ناشی از آنفولانزا هستند.

در صورت مشاهده علائم COVID-19 چه باید کرد؟

در خانه بمانید و ارتباط خود را با دیگران محدد کرده و علائم خود را بررسی کنید. افراد مبتلا به بیماری خفیف اغلب در خانه بهبود می‌یابند. با این حال، علائم خود را تحت نظر داشته باشید زیرا ممکن است در اثر عفونت بدتر شوند. با پزشک خود تماس بگیرید تا از علائمی که تجربه می‌کنید مطلع شود. از ماسک صورت استفاده کنید و اگر با دیگران زندگی می‌کنید یا برای انجام مراقبت‌های پزشکی بیرون می‌روید، از ماسک جراحی استفاده کنید.

COVID-19 و آنفولانزا هر دو بیماری تنفسی هستند. در حالی که تداخل زیادی بین آنها وجود دارد، اما تفاوتهای اساسی نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191