صفحه اصلیمجله سلامتدارومُسکن های خانگی کدامند؟

مُسکن های خانگی کدامند؟

ارسال نظر

تعداد بازدید: 991

دارو

مُسکن های خانگی کدامند؟

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

30 آذر 1399

درد چیزی فراتر از یک احساس ناراحتی و گاهی بسیار آزاردهنده است. درد حاد به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و معمولاً از چند روز تا چند هفته ادامه دارد، اما درد مزمن ممکن است بیش از سه ماه و حتی در برخی موارد تا شش ماه طول بکشد. میزان دردی که تجربه می‌کنید اطلاعات زیادی در اختیار پزشک قرار می‌دهد و روشهای تسکین درد با توجه به نوع و میزان درد متفاوت است. استفاده از مُسکن‌های مختلف و در برخی موارد انجام عمل جراحی از جمله این روشها هستند. اگر جزو افرادی هستید که بلافاصله پس از احساس درد به سراغ مُسکن می‌روید بهتر است به عوارض جانبی آنها بیشتر دقت کرده و یا از مُسکن‌های خانگی استفاده نمایید. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره شده است.

پوست بید

پوست بید مدتهاست که برای تسکین التهاب، به عنوان علت شایع بسیاری از دردها، استفاده می‌شود. پوست بید سفید حاوی ماده شیمیایی سالیسین و مشابه ماده اصلی موجود در آسپرین است.

در گذشته مردم پوست درخت بید را می‌جویدند تا درد و تب را کاهش دهند، امروزه پوست بید به عنوان یک گیاه خشک قابل دم کردن، مکمل مایع و به صورت کپسول در بازار وجود دارد. پوست درخت بید در تسکین ناراحتی‌هایی مانند سردرد، کمردرد، آرتروز و بسیاری از بیماری‌ها قابل استفاده است.

از آنجایی که پوست درخت بید ممکن است باعث ناراحتی معده و در مواردی خونریزی کلیه شود، مصرف آن تنها برای بزرگسالان توصیه شده و ممکن است برای کودکان سمی باشد.

اگر به داروی آسپرین حساسیت دارید و یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف می‌کنید، از مصرف پوست بید خودداری کنید. مصرف همزمان این ماده با داروهای ضد انعقادی مانند وارفارین نیز توصیه نمی‌شود، زیرا سالیسین موجود‌ در پوست بید باعث افزایش خطر خونریزی می‌شود.

زردچوبه برای تسکین درد

زردچوبه ادویه‌ای زرد رنگ، معطر و حاوی کورکومین است. این ترکیب با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی به محافظت از بدن در برابر رادیکالهای آزاد کمک کرده و مانع از آسیب به سلول‌ها و بافتهای بدن می‌شود.
زردچوبه علاوه بر تسکین دردهایی مانند آرتروز، در درمان ناراحتی‌های سوء هاضمه، زخم معده، پسوریازیس ( در اینجا بیشتر بخوانیم) و سرطان نیز موثر است.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - مُسکن های خانگی
 

میخک

میخک که به عنوان ادویه در برخی غذاها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود، به شکلهای دارویی کپسول، پودر و همچنین روغن نیز در بازار موجود است.

این گیاه به تسکین دردهایی مانند سردرد، التهاب آرتروز و دندان درد کمک می‌کند. علاوه بر این میخک باعث کاهش حالت تهوع، درمان سرماخوردگی و عفونت‌های قارچی ( در اینجا بیشتر بخوانیم) نیز می‌شود. ماده فعال موجود در میخک اوژنول است که ماده اصلی در ترکیبات برخی مُسکن هاست.

استفاده از مقدار کمی روغن میخک بر روی لثه می‌تواند باعث تسکین موقت درد دندان شود. اما مصرف بیش از حد روغن میخک و به صورت رقیق نشده ممکن است به لثه آسیب برساند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن با دندانپزشک مشورت کنید.

با توجه به اینکه میخک خطر خونریزی غیرطبیعی را افزایش می‌دهد، استفاده از آن در افرادی با اختلالات خونریزی و یا افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، توصیه نمی‌شود.

طب سوزنی

این روش که به چین باستان برمی‌گردد، با ایجاد تعادل در مسیرهای طبیعی انرژی بدن به تسکین درد کمک می‌کند. متخصصان طب سوزنی سوزنهای ریز و نازکی را در پوست قرار می‌دهند که محل قرارگیری آنها به منبع درد بستگی دارد. طب سوزنی با آزاد کردن سروتونین در بدن به درمان دردهای مزمن مانند میگرن و آرتروز کمک می‌کند.

گرما و یخ

از متداول ترین درمانهای خانگی که در تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از گرما و یخ در محل درد است. از کیسه یخ معمولا برای کاهش تورم و التهاب در دردهای ناشی از کشیدگی عضله، تاندون یا رباط استفاده می‌شود، در حالی که کیسه آب گرم معمولا پس از بهبود التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیسه یخ در درمان برخی سردرد‌ها نیز کاربرد دارد، اما در مورد برخی ناراحتی‌ها مانند آرتروز که درد در عضلات، تاندونها و استخوانها احساس می‌شود، گرما نسبت به یخ موثرتر است. گرما با کمک به جریان خون در عضو دردناک، به کاهش درد کمک می‌کند، بنابراین تنها استفاده از یک کیسه آب گرم ( با دمای بین 92 تا 100 درجه سانتیگراد) در محل درد کافی بوده و نیازی به دراز کشیدن در یک وان آب گرم نیست.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - مُسکن های خانگی
 

ماساژ

استفاده از این روش، البته در صورتی که توسط یک متخصص و یا پزشک انجام گیرد، در درمان برخی دردها مانند سردرد یا کمردرد موثر است.

مراقبه

اگر میزان درد کم باشد، انجام مراقبه می‌تواند به تسکین آن کمک کند. در این حالت فرد با تمرکز بر یک چیز ساده مانند نفس کشیدن، ذهن خود را از توجه به درد منحرف کرده و احساس بهتری خواهد داشت. این روش به تنهایی و گاهی همزمان با مصرف دارو کمک کننده است.

فیزیوتراپی

این روش اغلب برای تسکین دردهای مزمن و یا دردهای ناشی از جراحی موثر است. علاوه بر این معمولا در درمان دردهای ناشی از پیچ خوردگی مچ پا و یا کشیدگی عضلات نیز توصیه می‌شود.
دستگاه هایی برای فیزیوتراپی در منزل وجود دارد اما اغلب برای کاهش درد عضلانی و افزایش تحرک در مفصل های قسمت های آسیب دیده بدن، فیزیوتراپی در منزل به صورت تمرینات و حرکات ورزشی توسط فیزیوتراپ به فرد آموزش داده می‌شود.

کنترل درد

از آنجا که مُسکن‌های طبیعی ممکن است تنها در درمان برخی دردها موثر باشند، ممکن است هیچ کدام از موارد گفته شده، در درمان دردی که تجربه می‌کنید کاربرد نداشته باشند. علاوه براین، درد همواره نشانه‌ای از وجود یک مشکل در بدن است که ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد. پس برای یافتن منبع درد و درمان آن حتما با یک متخصص صحبت کنید.

منابع:
healthline.com , webmd.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191