صفحه اصلیمجله سلامتاخبار حوزه سلامتدرمانهای خانگی کرونا، شایعه یا واقعیت؟!

درمانهای خانگی کرونا، شایعه یا واقعیت؟!

ارسال نظر

تعداد بازدید: 600

اخبار حوزه سلامت

درمانهای خانگی کرونا، شایعه یا واقعیت؟!

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

09 دی 1399

بدون شک این روزها در مورد دارو، نحوه درمان و پیشگیری از کرونا (در اینجا بیشتر بخوانیم) مطالب زیادی شنیده‌ایم. در این مدت شنیدن شایعات نیز باعث سردرگمی شده و با توجه به اینکه انتشار اطلاعات نادرست ممکن است به قیمت جان انسانها تمام شود، بهتر است از تاثیر واقعی بعضی از شایعات درمانی کرونا (False remedies for Corona) آگاه شویم. اهمیت این موضوع تا حدی است که قبل از اینکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع ویروس کرونا را اعلام کند، در مورد خطر انتشار اطلاعات نادرست در مورد ویروس هشدار داده بود. در واقع چون اخبار جعلی سریعتر و راحت‌تر از خود ویروس منتشر می‌شوند، به همان اندازه خطرناک هستند و ما فقط با یک اپیدمی مبارزه نمی‌کنیم بلکه در حال مبارزه با شایعات بیماری هم هستیم.

بررسی چند باور اشتباه در درمان کرونا

1- ویتامین D از عفونت جلوگیری می‌کند.

در برخی مقالات ادعا شده که اگر فردی از مکملهای ویتامین D استفاده کند، احتمال ابتلا به SARS-CoV-2 در او کمتر می‌شود.

این مقاله به ارتباط بین سطح مصرف ​​پایین ویتامین D در جمعیت برخی کشورها و نرخ بالاتر ابتلا به کوید 19(Covid-19) و مرگ ناشی از آن در همان کشورها اشاره دارد. بر اساس روند مشاهده شده، محققان گمان می‌کنند که مکمل رژیم غذایی با ویتامین D ممکن است به محافظت در برابر کوید 19(Covid-19) کمک می‌کند. با این حال، تاکنون هیچ مدرک بالینی این واقعیت را تایید نکرده است.

اگرچه مصرف کافی ویتامین D برای سلامت کامل افراد لازم است، اما مصرف مکمل‌ها بدون تجویز پزشک می‌تواند مضر باشد.
به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین D به عنوان یک مکمل غذایی ممکن است سلامتی افراد، به ویژه افراد با بیماری‌های مزمن زمینه‌ای، را به خطر بیندازد و در مواردی حتی فرد را با مسمومیت مواجه کند.

2- مصرف روی از ابتلا به ویروس جلوگیری می‌کند.

شایعه دیگر این است که مصرف مکملهای روی به جلوگیری از عفونت با SARS-CoV-2 یا درمان کوید 19(Covid-19) کمک می‌کند. روی یک ماده معدنی ضروری است که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. ابتدا تیمی از محققان از روسیه، آلمان و یونان ادعا کردند که روی می‌تواند به عنوان یک درمان پیشگیرانه و کمکی برای کوید 19(Covid-19) عمل کند. این فرضیه با توجه به نتیجه یک سری آزمایشات در بیرون از بدن انسان بیان شد که بر اساس آنها یون روی در مهار عملکرد آنزیمی خاص (تسهیل کننده فعالیت ویروس SARS-CoV-2) نقش دارد. با این حال، در این مورد نیز شواهد بالینی مبنی بر تأثیر واقعی روی در بدن انسان وجود ندارد.

3- ویتامین C مانع از ابتلا به SARS-CoV-2 می‌شود.

ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی ضروری است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از مردم معتقدند که مصرف آن باعث جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی و یا درمان آن می‌شود. اگرچه مصرف کافی ویتامین C به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، اما تاثیر آن در درمان یا جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا به درستی مشخص نشده است. تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر این ویتامین در درمان کرونا نشان می‌دهد که تزریق دوز بالای ویتامین C در کاهش علائم بیمارانی با حال وخیم موثر بوده ولی مصرف این ویتامین در درمان عفونت ناشی از SARS-CoV-2 تایید نشده است. البته قطعا مصرف ویتامین C خوراکی به اندازه ویتامین C تزریقی موثر نیست و سطح این ویتامین را در بدن به میزان قابل توجهی افزایش نمی‌دهد. علاوه بر این مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است با عوارض جانبی نامطلوبی همراه باشد.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - درمانهای خانگی کرونا، شایعه یا واقعیت؟!
 

4- رژیم کتو می‌تواند کوید 19(Covid-19) را درمان کند.

رژیم‌های کتو، با چربی زیاد و کربوهیدرات کم، در زمینه درمان یا جلوگیری از ابتلا به کوید 19(Covid-19) مورد توجه قرار گرفته‌اند و برخی بررسی‌ها بر روی حیوانات نشان می‌دهد این رژیم‌ها می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. اما در حال حاضر مدرکی که نشان دهد رژیم کتو می‌تواند به پیشگیری یا درمان عفونت با SARS-CoV-2 کمک کند وجود ندارد. در مقابل برخی مشاهدات نشان می دهد که رژیم های کتو ممکن است افراد را در معرض خطراتی مانند افزایش سطح کلسترول قرار دهند و گاهی با عوارضی مانند علائم شبیه آنفولانزا، سردرد، حالت تهوع و تغییر فشار خون همراه باشند.

5- داروهای گیاهی می‌توانند کمک کنند.

مطالعات نشان می‌دهد که برخی داروهای گیاهی می‌توانند به درمان کوید 19(Covid-19) کمک کنند. این بررسی‌ها که در طب سنتی چین انجام شده مصرف داروهای گیاهی (البته به همراه کمی نمک) را در درمان کوید 19(Covid-19) موثر می‌داند. اما شواهد حاصل از آزمایشات انسانی در این زمینه بسیار محدود است. علاوه بر این با توجه به مشخص نبودن مکانیسم عمل اکثر داروهای گیاهی در بدن، مصرف آنها همیشه بی خطر نیست.

علاوه بر 5 مورد بالا،‌ روشهای نامعتبر دیگری نیز به عنوان پیشگیری و درمان کرونا پیشنهاد شده‌اند:

ایستادن در آفتاب: قرار گرفتن در معرض آفتاب و یا گرم کردن خانه از ابتلا به COVID-19 جلوگیری نمی‌کند و دمای هوا تاثیری در سرعت انتشار ویروس ندارد.

خوردن سیر: اگرچه سیر یک غذای سالم با برخی از خواص ضد میکروبی است، اما تاکنون هیچ شواهدی از تاثیر خوردن سیر در برابر ویروس کرونا شناخته نشده است.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - درمانهای خانگی کرونا، شایعه یا واقعیت؟!
 

نوشیدن الکل: نوشیدن الکل نه تنها ویروس کرونا را در بدن شما از بین نمی برد بلکه مصرف بیش از حد الکل می‌تواند خطراتی را برای سلامتی ایجاد کند.

اگرچه ممکن است شیوع بیش از حد کرونا عده‌ای را وسوسه کند تا هر دارو و درمانی را امتحان کنند، اما مهمترین و بهترین روش پیشگیری، رعایت دستورالعمل‌های بهداشت عمومی و فردی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی توصیه و تایید شده است. پس دستان خود را مرتبا و هر بار به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید. در خانه بمانید و اگر بیمار هستید از ماسک استفاده کنید. مرتباً سطوح را ضدعفونی کنید.

منابع:
healthline.com , northjersey.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191