صفحه اصلیمجله سلامتدارواکسپکتورانت (Expectorant)

اکسپکتورانت (Expectorant)

ارسال نظر

تعداد بازدید: 4309

دارو

اکسپکتورانت (Expectorant)

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

22 بهمن 1399

اکسپکتورانت (Expectorant) برای درمان سرفه و احتقان ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و سایر بیماری های تنفسی استفاده می‌شود. این دارو در بهبود سرفه های مداوم ناشی از سیگار کشیدن و یا مشکلات تنفسی مزمن مانند برونشیت مزمن و آمفیزم (از بین رفتن دیوارهٔ کیسه‌های هوایی ریه) کاربرد ندارد، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد. اکسپکتورانت خلط آور است و با شل کردن مخاط در مجاری تنفسی به رفع گرفتگی و تنفس راحت تر کمک می‌کند. بهتر است از این دارو برای درمان علائم سرماخوردگی در کودکان زیر 6 سال استفاده نشود مگر در صورتی که به طور خاص و توسط پزشک تجویز شده باشد.

دوز و موارد مصرف اکسپکتورانت

این دارو به صورت قرص‌های معمولی 200 و 400 میلی گرمی، قرص با تاثیر کند (که باید بدون خرد شدن و جویدن بلعیده شود) و با دوزهای 600 و 1200 میلی گرمی،‌ شربت خوراکی در دوز 100 میلی گرم در 5 میلی لیتر، مایع با دوزهای 100 و 200 میلی گرم در 5 میلی لیتر و بسته های 50 و 100 میلی گرمی وجود دارد و معمولا در درمان سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض جانبی اکسپکتورانت

سرگیجه،‌ خواب آلودگی،‌ کاهش سطح اسید اوریک در بدن،‌ دل درد،‌ حالت تهوع،‌ استفراغ، سردرد،‌ راش و ایجاد سنگ کلیه از عوارض جانبی اکسپکتورانت هستند.

موارد منع مصرف

در صورت حساسیت بیش از حد نباید مصرف شود.

هشدارها

در صورتی که دارو بدون نسخه پزشک و در درمان سرفه های مزمن و مداوم مورد استفاده قرار گیرد و بیمار پس از گذشت 7 روز بهبود نیابد، پزشک حتما باید در جریان قرار گیرد.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

بر اساس مطالعات انجام شده مصرف اکسپکتورانت در دوران بارداری هیچ خطری برای جنین ایجاد نمی‌کند. اما با توجه به اینکه دفع این دارو در شیر مادر هنوز مشخص نشده، بهتر است در دوران شیردهی با احتیاط مصرف شود.

منابع:
reference.medscape.com, webmd.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191