صفحه اصلیمجله سلامتداروکلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)

کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)

ارسال نظر

تعداد بازدید: 2738

دارو

کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide)

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

14 بهمن 1399

کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide) یک بنزودیازپین است و برای درمان اضطراب،‌ ترک الکل و کاهش اضطراب قبل از عمل جراحی استفاده می‌شود. استفاده از داروهای بنزودیازپین به همراه داروهای افیونی ( مانند کدئین، اکسی کدون و مرفین) منجر به عوارض جانبی بسیار خطرناکی مانند تنفس کند، مشکل در تنفس و حتی مرگ می‌شود.

دوز و موارد مصرف کلردیازپوکساید

- این دارو به صورت کپسولهای 5، 10 و 25 میلی گرمی است که معمولا از دوز 5 و 10 میلی گرمی آن در درمان اضطراب های خفیف و متوسط مانند اضطراب و دلهره قبل از عمل جراحی و از دوز 25 میلی گرمی آن در اضطرابهای شدید استفاده می‌شود.
- این دارو در درمان اختلالات کلیوی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
- استفاده از این دارو در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود و برای کودکان بالای 6 سال هم ممکن است از دوز 5 و گاهی 10 میلی گرم استفاده شود.

تداخلات دارویی کلردیازپوکساید

مصرف این دارو ممکن است با داروهای زیادی مانند آبامتاپیر،‌ اپالوتامید،‌ بنزهیدروکودون،‌ هیدروکودون، کونیواپتان و … تداخل شدیدی داشته باشد و بهتر است پس از مشورت با پزشک از داروهای جایگزین استفاده شود.

عوارض جانبی کلردیازپوکساید

از عوارض جانبی معمول این دارو عدم تعادل در حرکت، خواب آلودگی، اختلال حافظه، ضعف عضلانی، راش، کاهش میل جنسی، اختلالات قاعدگی، کاهش ترشح بزاق و افزایش یا کاهش وزن و اشتها و در موارد کمتر گیجی، سرگیجه، افت فشار خون،‌ ترشح زیاد بزاق، اختلالات جنسی، گرفتگی عضلات، لرزش، وزوز گوش و گرفتگی بینی است.

احتیاط در مصرف دارو

مصرف همزمان بنزودیازپین‌ها و مواد افیونی ممکن است منجر به مشکلات عمیق تنفسی، کما و حتی مرگ شود. پس اگر مجبور به استفاده از کلردیازپوکساید هستید، با نظر پزشک دوز و مدت زمان مصرف را محدود کنید. سوء مصرف و اعتیاد به این دسته از داروها می‌تواند منجر به مرگ شود.
علاوه بر این، با توجه به اینکه وابستگی جسمی به دارو ممکن است تا چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشد، قطع ناگهانی یا کاهش سریع دوز مصرفی ممکن است به عوارض خطرناکی از جمله تشنج منجر شود.

موارد منع مصرف

در صورت حساسیت به دارو،‌ نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

هشدارها

  • بهتر است تا 3 ساعت پس از مصرف آن تحت نظر باشید.
  • در صورت ابتلا به اختلالات کلیوی و کبدی در مصرف آن احتیاط کنید.
  • در صورت ابتلا به بیماری های تنفسی، آپنه خواب (قطع ناگهانی تنفس در خواب)، پورفیری ( اختلالی که عمدتا بر سیستم عصبی و یا پوست تاثیر می گذارد.)، افسردگی، اختلال در رفلکس گگ (یک فرآیند طبیعی برای محافظت از گلو و مسیر تنفس در مقابل ورود اشیاء خارجی و جلوگیری از خفگی است.) و داشتن افکار خودکشی، در مصرف این دارو احتیاط کنید.
  • ممکن است توانایی انجام کارهای خطرناک را مختل کند.
  • می‌تواند باعث بروز رفتارهای متناقض، از جمله بیش فعالی یا رفتار پرخاشگرانه شود.
  • استفاده طولانی مدت در بیمارانی با سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد به الکل، ممکن است باعث وابستگی روانی و جسمی شود.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

با توجه به تاثیر منفی این دارو بر روی جنین، تنها در صورتی باید در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد که عدم مصرف دارو برای مادر خطرناک بوده و داروی ایمن تری وجود نداشته باشد. مصرف این دارو در دوران شیردهی نیز توصیه نمی‌شود.

منابع:
reference.medscape.com, drugs.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191