صفحه اصلیمجله سلامتداروآموکسی سیلین (Amoxicillin)

آموکسی سیلین (Amoxicillin)

ارسال نظر

تعداد بازدید: 4598

دارو

آموکسی سیلین (Amoxicillin)

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

06 بهمن 1399

آموکسی سیلین (Amoxicillin) یکی از انواع آنتی بیوتیک ها و از خانواده پنی سیلین ها می باشد و با نام های تجاری Trimox ،Moxatag و Amoxil برای درمان عفونتهای باکتریایی مانند ذات الریه، برونشیت (عفونت مجاری تنفسی)، عفونت گوش، بینی، گلو، مجاری ادرار و پوست استفاده می‌شود. این دارو با آنتی بیوتیک دیگری به نام کلاریترومایسین (بیوکسین) و در ترکیب با کاهنده اسید معده به نام لانسوپرازول (Prevacid) برای درمان زخم معده ناشی از عفونت هلیکوباکتر پیلوری نیز استفاده می‌شود آموکسی سیلین به صورت قرص جویدنی و بلعیدنی، کپسول و سوسپانسیون وجود دارد.

آموکسی سیلین، آنتی بیوتیکی از نوع پنی سیلین است که رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونتهای باکتریایی را درمان می‌کند و برای عفونتهای ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا موثر نیست. این دارو باید برای مدت زمان تجویز شده و به طور کامل استفاده شود،‌ هرچند علائم ممکن است قبل از بهبود کامل عفونت برطرف شوند.

داروهای آنتی بیوتیک هنگام مصرف و یا چند ماه پس از استفاده ممکن است باعث اسهال شوند، در صورت مشاهده اسهال آبکی یا خونی، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید.

قبل از مصرف این دارو باید به چه مواردی دقت کنیم؟

اگر به آنتی بیوتیکهای خانواده پنی سیلین مانند آمپی سیلین (Omnipen و Principen)، دیکلوکساسیلین (Dycill و Dynapen)، اگزاسیلین (Bactocill)، پنی سیلین (Beepen-VK ،Ledercillin VK ،Pen V ،Pen-Vee K ،Pfizerpen و V-Cillin) حساسیت دارید، از این دارو استفاده نکنید. برای اطمینان از بی خطر بودن دارو، بهتر است موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

آسیب احتمالی این دارو به جنین تاکنون مشخص نشده است، اما بهتر است در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما به پزشک اطلاع دهید. استفاده از آموکسی سیلین ممکن است در زمان شیردهی نیز مناسب نباشد و باید در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این،‌ آموکسی سیلین باعث کاهش اثر قرصهای جلوگیری از بارداری می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از بارداری هنگام مصرف این دارو بهتر است از روشهای غیر هورمونی استفاده شود.

چگونه باید آموکسی سیلین را مصرف کنیم؟

  • آموکسی سیلین دقیقاً باید طبق تجویز پزشک مصرف شود. تمام دستورالعمل های روی برچسب دارو را مطالعه کرده و آموکسی سیلین را هر روز و در زمان مشخص مصرف کنید. مصرف برخی از اشکال آموکسی سیلین ممکن است همراه یا بدون غذا و جویدنی یا بلعیدنی باشد،‌ پس به نوع دارو دقت کنید. قبل از مصرف سوسپانسیون خوراکی حتما آن را تکان دهید و پس از اندازه گیری با سرنگ،‌ قطره چکان یا قاشق اندازه‌گیری مصرف کنید. آموکسی سیلین مایع را می‌توان با آب، شیر و یا آبمیوه مخلوط و استفاده کرد.
    pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - آموکسی سیلین


  • اگر برای درمان زخم معده از آموکسی سیلین همراه با کلاریترومایسین و یا لانزوپرازول استفاده می‌کنید، حتما دارو را طبق دستور پزشک استفاده کرده و بدون نظر پزشک آن را تغییر ندهید.
  • آموکسی سیلین باید تا پایان دوره تجویز شده و به طور کامل استفاده شود، پس حتی اگر علائم بیماری از بین رفت نباید مصرف آن را قطع کنید، زیرا در این حالت خطر ابتلا به عفونت مقاوم در برابر دارو در بدن افزایش می‌یابد.
  • با توجه به اینکه مصرف این دارو ممکن است بر برخی نتایج آزمایشات پزشکی تأثیر بگذارد،‌ بهتر است پزشک معالج را در جریان داروی مصرفی خود قرار دهید.
  • دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید. آموکسی سیلین مایع را می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در این حالت دوز فراموش شده را مصرف نکرده و دوز بعدی را در زمان معین استفاده کنید و هیچگاه همزمان از دو دوز استفاده نکنید.

اگر بیش از حد آموکسی سیلین مصرف کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت مصرف بیش از حد آموکسی سیلین حتما در سریعترین زمان ممکن باید با فوریتهای پزشکی و یا اورژانس تماس بگیرید.

هنگام مصرف آموکسی سیلین از چه چیزهایی باید خودداری کنیم؟

داروهای آنتی بیوتیک می‌توانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه‌ای از یک عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، قبل از استفاده از داروی ضد اسهال با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی آموکسی سیلین چیست؟

آموکسی سیلین میتواند باعث بروز برخی عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا راش پوستی گردد. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک به آموکسی سیلین مانند کهیر، تنفس دشوار و تورم صورت یا گلو و یا واکنش شدید پوستی مانند بثورات پوستی قرمز یا بنفش، تاول و پوست پوست شدن به همراه تب، گلودرد و سوزش چشم حتما به اورژانس مراجعه کنید.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - آموکسی سیلین


در صورت بروز درد شدید معده و اسهال آبکی یا خونی (حتی اگر ماهها بعد از آخرین دوز مصرفی اتفاق بیفتد.) بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف آموکسی سیلین با چه داروهایی تداخل دارد؟

این دارو ممکن است با آنتی بیوتیکهای دیگر و همچنین داروی آلوپورینول ( برای پیشگیری از نقرس و سنگهای کلیوی با منشا اسید اوریک)، پروبنسید (دارویی برای درمان نقرس مزمن) و رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین، کومادین و ​​ژانتوون تداخل داشته باشد.

منابع:
drugs.com, healthline.com, webmd.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191