صفحه اصلیمجله سلامتدارواستامینوفن کدئین

استامینوفن کدئین

ارسال نظر

تعداد بازدید: 5951

دارو

استامینوفن کدئین

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

09 بهمن 1399

استامینوفن و کدئین با عنوان استامینوفن کدئین (Acetaminophen codeine) برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط ​​استفاده می‌شود. استامینوفن جزو داروهای مسکن (تسکین دهنده درد) و تب بر (کاهش دهنده تب) است که با تغییر در احساس درد و خنک کردن بدن عمل می‌کند. کدئین در دسته مسکن‌های افیونی (مخدر) و داروهای ضد سرطان قرار دارد و با تغییر نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی به درد آن را درمان می‌کند. به عنوان مثال در درمان سرفه با کاهش فعالیت بخشی از مغز که باعث سرفه می‌شود، سرفه را کاهش می‌دهد. این دارو به صورت مایع خوراکی (120 میلی گرم - 12 میلی گرم / 5 میلی لیتر)، قرص خوراکی (300 میلی گرم - 15 میلی گرم، 300 میلی گرم - 30 میلی گرم و 300 میلی گرم - 60 میلی گرم) وجود دارد. استفاده از این دارو برای کودکان زیر 12 سال و کودکان بین 12 تا 18 سال با اضافه وزن بالا و یا مشکلاتی مانند آپنه خواب (نوعی اختلال که باعث توقف ناگهانی تنفس در زمان خواب می شود.) و یا سایر مشکلات ریوی یا تنفسی توصیه نمی‌شود. استفاده از داروهای افیونی می‌تواند باعث اعتیاد و در صورت مصرف بیش از حد باعث مرگ شود.

مصرف همزمان داروهای افیونی همراه با الکل یا داروهای دیگر باعث خواب آلودگی و کند شدن تنفس شده و ممکن است عوارض جانبی کشنده‌ای داشته باشد. مصرف این داروها در دوران بارداری نیز برای جنین خطرناک است.

موارد منع مصرف استامینوفن کدئین

اگر به استامینوفن یا کدئین حساسیت دارید و یا مشکلات و بیماریهای زیر را دارید، حتما قبل از مصرف دارو پزشک را مطلع کنید:

  • آسم شدید ( در اینجا بیشتر بخوانیم) یا مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب، انسداد معده یا روده
  • بیماری کبد
  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
  • مشکلات ادراری
  • بیماری کلیوی
  • مشکلات پانکراس، تیروئید یا کیسه صفرا

- در بعضی از افراد کدئین به سرعت در کبد تجزیه شده و به بالاتر از حد طبیعی در بدن می‌رسد که ممکن است تنفس را کند کرده و باعث مرگ شود.

- علاوه بر این، این دارو به افراد زیر 18 سال که اخیراً عمل جراحی لوزه انجام داده‌اند توصیه نمی‌شود.

مصرف استامینوفن کدئین در دوران شیردهی

- اگر در دوران شیردهی هستید، بهتر است از استامینوفن کدئین استفاده نکنید زیرا کدئین می‌تواند به شیر مادر منتقل شده و باعث خواب آلودگی، مشکلات تنفسی یا مرگ نوزاد شود.

چگونه باید استامینوفن کدئین را مصرف کنیم؟

  • دستورالعمل‌های روی برچسب دارو را مطالعه کنید و هرگز بیشتر از حد مجاز و یا تجویز شده توسط پزشک استفاده نکنید. مصرف بیش از حد دارو می‌تواند به کبد آسیب برساند و یا باعث مرگ شود.
  • در صورت نیاز به عمل جراحی و یا آزمایشات پزشکی حتما مصرف دارو را به جراح یا پزشک معالج اطلاع دهید.
  • مصرف استامینوفن کدئین را به طور ناگهانی و پس از استفاده طولانی مدت قطع نکنید، زیرا ممکن است علائم ناخوشایندی به همراه داشته باشد.
  • دارو را در دمای اتاق، دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

اگر دوز مصرفی را فراموش کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

با توجه به اینکه این دارو برای درمان درد استفاده می‌شود، احتمالا دوزی از آن فراموش نمی‌شود. اما در صورت فراموشی، اگر نزدیک به دوز بعدی باشد، از آن صرف نظر کرده و از مصرف همزمان دو دوز خودداری کنید.

اگر استامینوفن کدئین را بیش از حد مصرف کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

مصرف بیش از حد استامینوفن کدئین، به خصوص در کودکان و یا اشخاصی که بدون نسخه پزشک از این دارو استفاده می‌کنند، می‌تواند کشنده باشد. مصرف بیش از حد آن باعث ضعف شدید عضلانی، کوچک شدن اندازه مردمک چشم، تنفس بسیار کند، خواب آلودگی شدید و کما می‌شود.

هنگام مصرف استامینوفن کدئین از چه چیزهایی باید خودداری کنیم؟

  • این دارو‌ ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود، بنابراین مصرف آن در هنگام رانندگی خطرناک بوده و می‌تواند باعث تصادف و صدمات شدید شود.
  • استفاده همزمان با الکل ممکن است عوارض جانبی خطرناک یا مرگ را به دنبال داشته باشد.
  • با توجه به اینکه استامینوفن ممکن است در داروهای دیگر نیز وجود داشته باشد، از پزشک یا داروساز سوال کنید، زیرا مصرف بیش از حد برخی از داروها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

عوارض جانبی استامینوفن کدئین چیست؟

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک کهیر، مشکل تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو حتما به اورژانس مراجعه کنید. داروهای افیونی می‌توانند تنفس را کند یا متوقف کنند، پس اگر تنفس شما کند و لبهایتان آبی رنگ شده است و یا بیدار شدن از خواب برایتان دشوار است حتما به پزشک اطلاع دهید.

در موارد نادر، استامینوفن ممکن است یک واکنش پوستی شدید ایجاد کند که می‌تواند کشنده باشد. این موضوع می‌تواند به صورت ناگهانی و در صورت عدم حساسیت به استامینوفن در گذشته هم اتفاق بیفتد. در این حالت مصرف قرص استامینوفن کدئین را متوقف کنید و در صورتی که قرمزی پوست یا بثورات پوستی در حال افزایش است و باعث تاول و پوست پوست شدن شده است، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

منابع:
medlineplus.gov, drugs.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191