قهوه بخوریم یا نه ؟!!

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1137

سلامت عمومی

قهوه بخوریم یا نه ؟!!

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

28 آذر 1399

با وجود اینکه قهوه (Coffee) با محتوای بالای کافئین ممکن است در خواب افراد اختلال ایجاد کند، اما برخلاف انتظار دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان است و مصرف آن با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها همراه است. قهوه سرشار از مواد مغذی است که به طور طبیعی در دانه‌های آن وجود دارند. یک فنجان قهوه شامل مواد زیر است:

  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 11 درصد
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): 6 درصد
  • ویتامین B1 (تیامین): 2 درصد
  • ویتامین B3 (نیاسین): 2 درصد
  • فولات: 1درصد
  • منگنز: 3 درصد
  • پتاسیم: 3 درصد
  • منیزیم: 2 درصد
  • فسفر: 1 درصد

این مقادیر ممکن است در ظاهر کوچک باشند، اما با توجه به میزان مصرف روزانه می‌توانند قابل توجه به نظر برسند. قهوه حاوی مقدار کمی ویتامین و مواد معدنی نیز است.

علاوه بر این کافئین قهوه محرکی است که عملکرد مغز را افزایش داده و متابولیسم را تقویت می‌کند. میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه به طور متوسط از 100-10 میلی گرم متغیر است. در واقع کافئین عملکرد یک انتقال دهنده عصبی مهاری مغز به نام آدنوزین را مسدود کرده، فعالیت مغز را افزایش داده و انتقال دهنده‌های عصبی دیگر مانند نوراپی نفرین و دوپامین را آزاد می‌کند. این فرآیند در نهایت باعث کاهش خستگی و افزایش هوشیاری فرد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که کافئین منجر به تقویت کوتاه مدت عملکرد مغز، بهبود خلق و خو و افزایش هوشیاری می‌گردد.

البته این اثرات کوتاه مدت هستند و با مصرف روزانه قهوه، به دلیل مقاومتی که در بدن ایجاد می‌کنند، تاثیرگذاری کمتری بر بدن خواهند داشت.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - قهوه بخوریم یا نه؟
 

تاثیر قهوه بر آلزایمر و پارکینسون

آلزایمر شایع ترین بیماری عصبی و علت اصلی زوال عقل است. تحقیقات نشان داده که نوشیدن قهوه میزان ابتلا به بیماری آلزایمر تا 65 درصد کاهش می‌دهد.
پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است که به دلیل مرگ نورون‌های مولد دوپامین در مغز ایجاد می‌شود. نوشیدن قهوه در کاهش ابتلا به این بیماری نیز نقش داشته و میزان آن را 60-32 درصد کاهش می‌دهد.

تاثیر قهوه بر دیابت نوع دو

دیابت نوع دوم با افزایش سطح قند خون و به دلیل مقاومت در برابر اثرات انسولین ایجاد می‌شود. این بیماری در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته و شیوع آن در چند دهه گذشته ده برابر شده است. جالب است بدانید که با مصرف قهوه میزان ابتلا به این بیماری 23 تا 67 درصد کاهش می‌یابد.

آیا نوشیدن قهوه در عدم ابتلا به افسردگی موثر است؟

افسردگی شایع ترین اختلال روانی در جهان است که منجر به کاهش کیفیت زندگی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه با 20 درصد کاهش ابتلا به افسردگی همراه بوده و احتمال خودکشی در افرادی که روزانه چهار فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند تا 53 درصد کمتر گزارش شده است.

آیا مصرف قهوه با افزایش طول عمر همراه است؟

در تحقیقی که بر روی افراد با میانگین سنی 71-50 ساله انجام گرفت مشخص شد که افرادی با سابقه 13-12 سال مصرف قهوه نسبت به سایرین طول عمر بیشتری دارند. علاوه بر این نوشیدن 4 تا 5 فنجان قهوه در روز، میزان مرگ و میر در مردان و زنان را به ترتیب 12 و 16 درصد کاهش می‌دهد.

آیا قهوه باعث اختلال در خواب می‌شود؟

مصرف بیش از حد قهوه به دلیل کافئین موجود در آن منجر به اضطراب، تپش قلب و حتی در مواردی حملات شدید پانیک می‌شود. اختلال در خواب عارضه جانبی دیگری است که البته با ترک مصرف قهوه در ساعات پایانی روز برطرف می‌شود. کافئین ادرار آور و افزایش دهنده فشار خون است اما مصرف منظم قهوه تا حدودی از بروز این عوارض جلوگیری می‌کند.

آیا مصرف قهوه اعتیادآور است؟

مصرف دائمی کافئین باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به آن می‌شود تا حدی که ممکن است برای مشاهده اثرات مصرف، به دوز بالاتری نیاز باشد. در این موارد با ترک مصرف کافئین، علائمی مانند سردرد و خستگی ظاهر می‌شود که ممکن است تا چند روز ادامه یابد.

چطور قهوه بنوشیم؟

با توجه به اینکه قهوه فیلتر نشده سطح کلسترول خون را افزایش می‌دهد، ممکن است تصور شود مصرف قهوه فیلتر شده مفیدتر است، اما نوع سرو قهوه، نوشیدن آن به همراه شکر و یا خامه، نکته مهم تری است که می‌بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد. قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است و مصرف روزانه یک فنجان قهوه باعث افزایش انرژی، چربی سوزی و بهبود عملکرد بدن شده و خطر ابتلا به برخی بیماریها مانند دیابت نوع دو، سرطان، آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد. پس اگر از طعم آن لذت می‌برید، قهوه بنوشید.

pezeshkbook.com - پزشک‌بوک - قهوه بخوریم یا نه؟
 

منابع:
healthline.com , webmd.com

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191