صفحه اصلیمجله سلامتاخبار حوزه سلامتوینستون چرچیل هم اختلال دوقطبی داشت

وینستون چرچیل هم اختلال دوقطبی داشت

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1339

اخبار حوزه سلامت

وینستون چرچیل هم اختلال دوقطبی داشت

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

31 شهریور 1399

اختلال دو قطبی چیست؟

اختلال دو قطبی نوعی بیماری روانی است که با تغییرات شدید خلقی همراه است و علائم آن شامل خلق و خوی بسیار بالا رفته به نام شیدایی و همچنین دوره های افسردگی می‌باشد. اختلال دو قطبی به عنوان بیماری دو قطبی یا افسردگی شیدایی نیز شناخته می شود.

تصویر بلاگ

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است در مدیریت کارهای روزمره، محل کار و همچنین حفظ روابط با مشکل روبرو شوند. هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما گزینه های درمانی زیادی مطرح شده‌اند که می توانند به مدیریت علائم کمک کنند.

علائم اختلال دو قطبی

اگرچه این یک بیماری نادر نیست، اما تشخیص اختلال دو قطبی به دلیل علائم مختلف آن دشوار به نظر می‌رسد.
سه علامت اصلی وجود دارد که می تواند با اختلال دو قطبی رخ دهد:

  • - شیدایی
  • - هیپومانیا
  • - افسردگی

در هنگام تجربه شیدایی، یک فرد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است احساس عاطفی بالایی داشته باشد و احساساتی مانند هیجان، تکانشگری، سرخوشی و داشتن انرژی بالا را تجربه کند. در طول دوره های شیدایی ممکن است رفتارهایی مانند ولخرجی کردن، رابطه جنسی محافظت نشده و سوء استفاده از مواد مخدر بروز نماید.

هیپومانیا برخلاف شیدایی، ممکن است در کار، مدرسه و یا روابط اجتماعی مشکلی ایجاد نکند. با این حال، افراد مبتلا به هیپومانیا هنوز هم تغییراتی در خلق و خوی خود مشاهده می کنند.
در یک دوره افسردگی که ممکن است مبتلایان به اختلال دوقطبی تجربه کنند، علائمی چون ناراحتی عمیق، ناامیدی، اتلاف انرژی، عدم علاقه به فعالیتهایی که روزگاری از آنها لذت می بردند، دوره های خواب کم یا زیاد و افکار خودکشی مشاهده می‌شود.

٬٬افرادی که یک دوره افسردگی را تجربه می کنند ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. همیشه باید هر صحبت در مورد خودکشی را جدی بگیرید.،،

چه عواملی در ایجاد اختلال دو قطبی مؤثرند؟

اختلال دو قطبی اگرچه یک اختلال شایع بهداشت روان می باشد، اما برای پزشکان و محققان کمی ناشناخته است. هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد این بیماری می شوند. دلایل احتمالی اختلال دو قطبی عبارتند از:

-ژنتیک

تحقیقات نشان داده است که ارتباط ژنتیکی قوی در افراد مبتلا به این اختلال وجود دارد. اگر والدین، خواهر و یا برادر شما دارای اختلال دوقطبی هستند، احتمال ابتلای شما به این بیماری چهار تا شش برابر بیشتر از افرادی است که سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.
با این حال، این بدان معنا نیست که تمام خویشاوندان افراد مبتلا، به آن مبتلا می شوند. علاوه بر این، همه افراد مبتلا به اختلال دو قطبی سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.
پزشک‌بوک توصیه می‌کند اگر عضوی از خانواده با اختلال دوقطبی دارید، غربالگری می تواند ایده خوبی برای شما باشد.

-ساختار مغز

ساختار مغز شما ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار دهد. ناهنجاری در ساختار یا عملکردهای مغز می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

-فاکتورهای محیطی

فقط آنچه در بدن شماست باعث نمی شود که احتمال ابتلا به اختلال دو قطبی بیشتر شود، عوامل بیرونی مانند استرس شدید، تجارب آسیب زا و بیماری جسمی نیز ممکن است مؤثر باشند.
هر یک از این عوامل ممکن است در ابتلا به اختلال دو قطبی تاثیر گذار باشد، با این وجود، بیشتر احتمال دارد که ترکیبی از عوامل در پیشرفت بیماری نقش داشته باشند.

چگونه اختلال دو قطبی را درمان کنیم؟

چندین روش درمانی در دسترس وجود دارد که می تواند به مدیریت اختلال دو قطبی کمک کند. داروها، مشاوره و تغییر سبک زندگی.
با انجام برخی کارهای ساده نیز می‌توان به مدیریت اختلال دو قطبی کمک کرد:

  • برای غذا خوردن و خوابیدن یک برنامه روزمره داشته باشید.
  • یاد بگیرید که نوسانات خلقی را تشخیص دهید.
  • از یکی از دوستان یا اقوام خود بخواهید که از برنامه های درمانی شما پشتیبانی کنند.
  • با یک پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مجاز صحبت کنید.

با این حال، اگر فکر می کنید یک دوست یا خویشاوند شما ممکن است دارای اختلال دو قطبی باشد، پزشک‌بوک پیشنهاد می‌کند تا در مورد چگونگی کمک به فردی که با این اختلال زندگی می کند مطالعه نموده و آنها را تشویق نمایید در مورد علائم خود با یک پزشک صحبت کنند.

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191