صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیهر آنچه در مورد سندروم یا اختلال وسواس باید بدانید

هر آنچه در مورد سندروم یا اختلال وسواس باید بدانید

ارسال نظر

تعداد بازدید: 881

سلامت عمومی

هر آنچه در مورد سندروم یا اختلال وسواس باید بدانید

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

16 مهر 1399

هر آنچه می‌خواهید در مورد اختلال وسواس اجباری بدانید

وسواس اجباری یک بیماری مزمن روانی است که با وسواس شناخته شده و منجر به رفتارهای اجباری می‌شود. افراد معمولاً برای اطمینان از اینکه درب ورودی را قفل کرده‌اند یا نه، مجددا آن را چک می‌کنند و یا همیشه جورابهای شانس خود را در روزهای بازی می پوشند. در واقع انجام آداب و رسوم ساده و یا عاداتی که باعث می‌شود احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

تصویر بلاگ
 

وسواس اجباری فراتر از بررسی مجدد یک موضوع و یا پوشیدن جوراب شانس در روز بازی است. شخصی که مبتلا به وسواس (OCD) تشخیص داده شده احساس می‌کند مجبور است بعضی از مناسک را به طور مکرر انجام دهد، حتی اگر تمایلی به انجام آنها نداشته باشد و یا زندگی او را بی‌دلیل پیچیده کند.

OCD یا وسواس اجباری چیست؟

یک اختلال وسواس فکری عملی (OCD) با افکار تکراری و ناخواسته و اصرارهای غیر‌منطقی و بیش از حد برای انجام برخی اقدامات (اجبارها) است. اگرچه افراد مبتلا به OCD ممکن است بدانند که افکار و رفتارهای آنها غیرمنطقی است، اما اغلب قادر به جلوگیری از آنها نیستند.

علائم OCD یا وسواس اجباری چیست؟

افکار وسواسی یا رفتارهای اجباری مرتبط با وسواس (OCD) به طور کلی هر روز بیش از یک ساعت طول می‌کشد و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند.

وسواس

شامل افکار یا انگیزه‌های ناراحت کننده‌ای است که به کرات اتفاق می‌افتند. افراد مبتلا به وسواس (OCD) ممکن است سعی کنند آنها را نادیده گرفته و یا سرکوب کنند، و از طرفی ترس از درست بودن این افکار را نیز داشته باشند. اضطراب ناشی از سرکوب نیز می‌تواند باعث شود آنها برای کاهش اضطراب خود رفتارهای اجباری انجام دهند. رفتارهای اجباری اقداماتی تکراری هستند که به طور موقت استرس و اضطراب ناشی از وسواس را از بین می‌برند و غالباً افرادی که تحت چنین اجبارهایی قرار دارند معتقدند که این انجام این امور و آیین‌ها از بروز اتفاقات بد جلوگیری می‌کنند.

چه عواملی باعث وسواس (OCD) می شود؟

علت دقیق وسواس (OCD) ناشناخته است، اما محققان بر این باورند که برخی مناطق خاص مغز ممکن است به سروتونین، ماده شیمیایی که برخی سلولهای عصبی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند، واکنش طبیعی نشان ندهند. تصور می‌شود که ژنتیک نیز در وسواس (OCD) موثر است و اگر شما، والدین، خواهر و یا برادرتان به وسواس (OCD) مبتلا باشید، حدود 25 درصد احتمال دارد که یکی دیگر از اعضای خانواده به آن مبتلا شود.

انواع وسواس (OCD)

چندین نوع مختلف وسواس وجود دارد که شناخته شده‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

  • وسواسی که شامل ترس از آلودگی (میکروب) با اجبارهای مربوط به نظافت و شستشو باشد.
  • وسواس مربوط به تقارن یا کمال‌گرایی با اجبارهای مربوط به نظم و یا انجام مجدد یک کار

و به گفته دکتر جیل استوارد،‌ انواع دیگری از وسواس نیز وجود دارد:

  • افکار جنسی سرزده و ناخواسته
  • ترس از آسیب رساندن به خود یا شخص دیگر
  • ترس از اقدام تکانشی (مانند گفتن کلمه‌ای خاص در لحظه‌ای سکوت). این موارد شامل اجبار‌هایی مانند چک کردن چندباره آداب در مناسک مذهبی و همچنین شامل اجتناب (متفاوت از اجبار) مانند اجتناب از اجسام تیز باشد.
تصویر بلاگ
 

ابتلا به وسواس اجباری در سنین مختلف

وسواس (OCD) معمولاً در کودکان در دو رده سنی ایجاد می‌شود: دوران کودکی (12-8 سال) و بین اواخر بلوغ و بزرگسالی (25-18 سال). در سنین پیری، احتمال ابتلا به وسواس (OCD) در زنان نسبت به مردان بیشتر است و این در حالی است که این روند در دوران کودکی عکس این موضوع بوده و در دوران بلوغ نیز میزان ابتلا در هر دو جنس با هم برابر است.

تفاوت های (OCPD) اختلال شخصیت وسواسی-اجباری و OCD وسواس اجباری

با اینکه نام‌ها مشابه هستند، (OCPD) اختلال شخصیت وسواسی-اجباری و OCD وسواس اجباری هستند.

وسواس (OCD) به طور معمول شامل وسواسی است که با رفتارهای اجباری همراه است. در حالی که اختلال شخصیت وسواسی (OCPD) مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی را توصیف می‌کند که اغلب می‌توانند در روابط فرد اختلال ایجاد کنند. OCPD با نیاز شدید به نظم، کمال و کنترل از جمله در روابط بین فردی، مشخص می‌شود. در حالی که وسواس (OCD) معمولاً محدود به مجموعه افکار وسواسی است

درمان وسواس (OCD)

یک برنامه درمانی معمول برای وسواس (OCD) شامل روان‌درمانی و استفاده از داروهاست. بدون شک ترکیب هر دو نوع درمان موثرترین روش محسوب می‌شود. گفتگوی درمانی با یک متخصص بهداشت روان می‌تواند به شما کمک کند تا امکان تغییر در الگوهای فکری و رفتاری خود را فراهم نمایید. رفتار درمانی شناختی (CBT) یعنی مواجهه و پاسخ درمانی از انواع گفتاردرمانی است که برای بسیاری از افراد موثر است. همچنین قرار گرفتن در معرض اجبار و پیشگیری از پاسخ (ERP) به منظور اجازه دادن به فرد مبتلا به وسواس (OCD) برای مقابله با اضطراب مرتبط با افکار وسواسی، از روشهای درمانی محسوب می‌شود. علاوه بر این، مصرف داروهای ضد‌افسردگی نیز برای کاهش علائم وسواس (OCD) تجویز می‌شوند.

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191