صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیغبغب؛ غبغب چیست و راه های رفع و از بین بردن غبغب کدامند

غبغب؛ غبغب چیست و راه های رفع و از بین بردن غبغب کدامند

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1110

سلامت عمومی

غبغب؛ غبغب چیست و راه های رفع و از بین بردن غبغب کدامند

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

05 آبان 1399

چه چیزی باعث داشتن چانه دو برابر یا همان غبغب می‌شود؟

چانه دوتایی (غبغب)، که به آن چربی فرعی نیز گفته می‌شود ، یک بیماری شایع است که با تشکیل لایه چربی در زیر چانه ایجاد می‌شود. غبغب اغلب با افزایش وزن همراه است، اما برای داشتن آن نیازی به اضافه وزن نیست. ژنتیک یا شل شدن پوست ناشی از پیری نیز ممکن است باعث ایجاد غبغب شود. برای خلاص شدن از غبغب، راهکارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

تصویر بلاگ
 

تمریناتی که غبغب را هدف قرار می‌دهد

گرچه هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه تمرینات چانه برای خلاص شدن از شر غبغب مفید هستند وجود ندارد، اما شواهدی تجربی در این راستا وجود دارند. در اینجا شش تمرین آورده شده است که ممکن است به تقویت عضلات و پوست در ناحیه غبغب کمک کنند. (هر تمرین را روزانه 10 تا 15 بار تکرار کنید.)

1- جوت فک مستقیم

سر خود را به عقب خم کرده و به سمت سقف نگاه کنید. فک پایین خود را به جلو فشار دهید تا در زیر چانه احساس کشیدگی کنید. فک را برای 10 شماره نگه دارید. فک خود را شل کنید و سر خود را به حالت خنثی برگردانید.

2- ورزش توپی

یک توپ 23 تا 25 سانتی‌متری زیر چانه قرار دهید. چانه را به سمت پایین توپ فشار دهید. روزانه 25 بار این عمل را تکرار کنید.

3- بلند کردن

در حالی که سرتان به سمت عقب متمایل است، به سقف نگاه کنید. لبهای خود را مانند عمل بوسیدن سقف نگه داشته و سقف را تا زیر چانه را لمس کنید. سپس سر خود را به حالت عادی برگردانید.

4- کشش زبان

مستقیم به جلو نگاه کنید، زبان خود را تا جایی که می‌توانید بیرون بیاورید. زبان خود را به سمت بالا و به سمت بینی بلند کنید. 10 ثانیه نگه داشته و رها کنید.

5- کشش گردن

سر خود را به عقب خم کرده و به سقف نگاه کنید. زبان خود را به سقف دهان فشار دهید. 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید و آن را رها کنید.

6- جوت فک پایین

سر خود را به عقب خم کرده و به سقف نگاه کنید. سر خود را به سمت راست بچرخانید. فک پایین خود را به جلو بکشید. 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید و آن را رها کنید. این کار را با سر به سمت چپ نیز تکرار کنید.

تصویر بلاگ
 

کاهش غبغب با رژیم و ورزش

اگر غبغب شما به دلیل افزایش وزن است، کاهش وزن ممکن است آن را کوچکتر کرده و یا حتی از بین ببرد . بهترین راه برای کاهش وزن، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است. برخی از دستورالعمل‌های تغذیه سالم عبارتند از:

  • روزانه چهار وعده سبزیجات بخورید.
  • روزانه سه وعده میوه بخورید.
  • غلات تصفیه شده را با غلات کامل جایگزین کنید.
  • از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.
  • پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی بخورید.
  • چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل بخورید.
  • از غذاهای سرخ شده خودداری کنید.
  • محصولات لبنی کم چرب بخورید.
  • مصرف قند را کاهش دهید.
  • مقدار وعده هایتان را کنترل کنید

کاهش وزن می‌تواند به لاغر شدن صورتتان کمک کند.

درمان‌های غبغب

اگر غبغب شما ناشی از ژنتیک باشد، سفت شدن ناحیه با ورزش ممکن است کمک‌کننده باشد اما مشخص نیست که آیا کاهش وزن کمک می‌کند یا خیر و پزشک ممکن است روشهایی تهاجمی مانند موارد زیر را توصیه کند:

درمان و کاهش غبغب با لیپولیز

لیپولیز که با عنوان لیپوسکالپتورز نیز شناخته می‌شود، از لیپوساکشن یا گرمای لیزر برای ذوب چربی و کانتور پوست استفاده می‌کند. این روش فقط با انجام بی حسی موضعی قابل انجام است. لیپولیز چربی را درمان کرده، اما پوست اضافی را از بین نبرده و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش نمی‌دهد. عوارض جانبی لیپولیز ممکن است شامل موارد تورم، کبودی و یا درد باشد.

 
تصویر بلاگ

درمان و کاهش غبغب با مزوتراپی

مزوتراپی یک روش کمتر تهاجمی است که مقادیر کمی از ترکیبات حل‌کننده چربی از طریق یک سری تزریق وارد می‌شود. در سال 2015، سازمان غذا و دارو اسید دئوکسی کولیک (Kybella)، داروی تزریقی مورد استفاده در مزوتراپی را تأیید کرد. اسید دئوکسی کولیک به بدن کمک می‌کند تا چربی ها را جذب کند. برای درمان غبغب ممکن است در هر بار درمان 20مرتبه و یا بیشتر اسید دئوکسی کولیک تزریق شود. معمولا درمان شش مرحله‌ای بوده و ما بین درمان‌ها می‌بایست حداقل یک ماه فاصله زمانی وجود داشته باشد. تزریق نادرست اسید دئوکسی کولیک ممکن است باعث آسیب جدی به عصب شود. فقط یک متخصص پوست یا پزشکی با تجربه جراحی پلاستیک که از دارو آگاهی دارد باید این تزریقات را انجام دهد. عوارض جانبی احتمالی این دارو و سایر موارد تزریقی مزوتراپی عبارتند از: تورم، کبودی، درد، بی حسی و قرمزی

هنگام تلاش برای خلاص شدن از غبغب، صبور باشید. کاهش اندازه غبغب (در صورت عدم استفاده از لیپوساکشن یا لیزر لیپولیز) بسته به بزرگی آن ممکن است چند ماه طول بکشد. حفظ وزن متعادل کمک می‌کند تا غبغبی مناسب داشته باشید. علاوه بر این، تعادل وزن کاهش موارد زیر را نیز به دنبال دارد:

  • دیابت
  • فشار خون بال
  • خروپف
  • بیماری قلبی
  • سرطان‌های خاص
  • سکته

در صورت اطمینان از ژنتیکی بودن این مشکل، قبل از انجام یک روش تهاجمی، حتما از گزینه‌های کاهش وزن و انجام ورزش‌های چانه استفاده کنید. قبل از شروع رژیم و برنامه ورزشی، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک هرگونه نگرانی در مورد سلامتی را برطرف کرده و به شما کمک می‌کند اهدافی درست برای کاهش وزن تعیین کنید. همچنین پزشک می تواند برنامه‌های غذایی متناسب با سبک زندگیتان جهت کاهش وزن و رسیدن به وزن مناسب را به شما پیشنهاد کند.

اگر رژیم و ورزش به چانه شما کمک نمی‌کند، از دکتر خود بپرسید که آیا یک روش تهاجمی گزینه‌ای مناسب برای شما است یا خیر!

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191