صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیتشخیص علائم و روشهای درمان خار پاشنه

تشخیص علائم و روشهای درمان خار پاشنه

ارسال نظر

تعداد بازدید: 1170

سلامت عمومی

تشخیص علائم و روشهای درمان خار پاشنه

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

14 مهر 1399

خار پاشنه یک وضعیت پا است که در اثر فرآیندی مشابه رشد استخوان و در واقع رسوب کلسیم ایجاد می‌شود که بین استخوان پاشنه و قوس پا گسترش می‌یابد. خار پاشنه اغلب از جلو و زیر پاشنه شروع می‌شود و در نهایت قسمتهای دیگر پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. طول آن می‌تواند تا نیم اینچ باشد و لزوماً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

با توجه به اینکه خار پاشنه همیشه درد ایجاد نمی‌کند و همه دردهای پاشنه پا مربوط به خار نیست، تشخیص خار پاشنه می‌تواند چالش برانگیز باشد.

تصویر بلاگ

علائم خار پاشنه

علائم خار پاشنه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • - درد
  • - التهاب
  • - تورم در جلوی پاشنه پا

ناحیه آسیب دیده ممکن است در اثر لمس احساس گرما کند. این علائم ممکن است به قوس پای شما گسترش یابد و در نهایت یک برآمدگی کوچک استخوانی ایجاد نماید. برخی خارهای پاشنه پا ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. همچنین ممکن است تغییری در بافت نرم یا استخوان‌های اطراف پاشنه مشاهده نکنید. خار پاشنه فقط از طریق اشعه ایکس و آزمایشاتی که برای پا انجام می شود تشخیص داده می شود.

چه عواملی باعث ایجاد خار پاشنه می شوند؟

خار پاشنه در اثر کشیدگی طولانی مدت عضلات و رباط‌ها ایجاد می‌شود. در کف پا یک نوار ضخیم از بافت نرم به نام فاسیت‌پلانتار وجود دارد که به استخوان پاشنه‌ پا متصل است. این نوار ضخیم و محکم موجب تشکیل قوس کف پا شده و به حفظ ثبات پا کمک می‌کند. در صورتی که با گذشت زمان به دفعات زیاد به نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا فشار وارد شود، این فشار به نقطه‌ی اتصال فاسیت به استخوان پاشنه منتقل شده و فشار‌های مکرر موجب تشکیل خار استخوانی در استخوان پاشنه می‌شود. خار پاشنه با گذشت زمان رشد می‌کند و هیچگاه ناگهان و بعد از یک تمرین ورزشی ظاهر نمی‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که علائم اولیه مانند درد پاشنه پا را نادیده بگیرید.

فشار‌های مکرر ناشی از راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت دلیل اصلی خار پاشنه است. علاوه بر این ممکن است به دلیل پوشیدن کفشی که از پای شما به درستی مراقبت نمی کند ایجاد شود.

خار پاشنه ممکن است به دلیل موارد زیر نیز ایجاد شود:

  • - آرتروز
  • - کبودی پاشنه پا
  • - اضافه وزن بدن
  • - کفش نامناسب
  • - نحوه اشتباه راه رفتن
  • - پوشیدن بیش از حد دمپایی
  • - کفش کهنه و فرسوده

بسیاری از افرادی که خار پاشنه دارند دچار ورم کف پا نیز می‌شوند. این وضعیت دردناک با بافت سفت و رشته ای که بین پاشنه و انگشتان شما قرار دارد همرا می‌شود. ابتلا به ورم مفصل کف پا احتمال ابتلا به خار پاشنه را افزایش می‌دهد.

چه تفاوتی بین خار پاشنه و ورم کف پا وجود دارد؟

این دو رابطه تنگاتنگی با هم دارند، اما یک تفاوت مشخص بین خار پاشنه و ورم کف پا وجود دارد. خار پاشنه یک برآمدگی استخوانی است که از پایین پاشنه در امتداد نوار پیوندی کف پا رخ می‌دهد. اندازه آن متفاوت بوده اما معمولاً از نیم اینچ بزرگتر نیست. خار پاشنه ممکن است هیچ علائم مشخصی نداشته باشد و اغلب با اشعه ایکس تشخیص داده می‌شود.

ورم کف پا یک وضعیت دردناک است که در آن یک فرآیند التهابی در جایی اتفاق می‌افتد که ورم کف پا به پاشنه بچسبد. این مشکل به دلیل وارد شدن نیروی غیرطبیعی به پاشنه ایجاد می شود. اضافه وزن، استفاده بیش از حد از کفش و یا پوشیدن کفش بدون قوس نگهدارنده می‌تواند باعث ایجاد چنین نیروی غیرعادی شود.

به عنوان یک قاعده کلی، ورم کف پا بدون توجه به درمان در طی یک دوره زمانی خود به خود فروکش می‌کند. در صورتی که خار پاشنه برای همیشه در آنجا خواهد بود، مگر اینکه جراحی لازم باشد که خوشبختانه به ندرت به جراحی نیاز است.

تشخیص خار پاشنه

با توجه به مشابه بودن علائم این مشکل به اشکال دیگر درد در پاشنه پا و مشکلات پا، تشخیص خار پاشنه بدون کمک پزشک دشوار است. برای تشخیص صحیح باید به یک پزشک متخصص، مانند جراح ارتوپدی یا متخصص غدد مراجعه کنید.

برجستگی‌های استخوانی معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، به همین دلیل است که در صورت بروز علل ناشناخته درد و التهاب پا، ابزار تصویربرداری تشخیصی ضروری است.

تصویر بلاگ

درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه در درجه اول شامل استراحت و تغییر سبک زندگی است. با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی زیر برای خار پاشنه صحبت کنید.

درمان خار پاشنه با کمپرس سرد

استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس سرد تا 15 دقیقه در یک بار استفاده می‌تواند با بی حس کردن موقت ناحیه، باعث تسکین درد خار پاشنه شود. این روش همچنین به کاهش تورم نیز کمک می‌کند. در درمان خار پاشنه، کمپرس سرد نسبت به کمپرس گرم ترجیح داده می‌شود.

درمان خار پاشنه با تزریق داروهای ضد التهاب

برای درد شدید، پزشک متخصص غدد می‌تواند تزریق های ضد‌التهابی را توصیه نماید که به کاهش درد و التهاب در سراسر پاشنه و قوس پا کمک می کند.

داروهای مسکن برای درمان خار پاشنه

درد حاد یا کوتاه مدت ممکن است با کمک داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن کاهش یابد.

درمان خار پاشنه با تمرینات فیزیوتراپی و تمرینات کششی

پزشک متخصص غدد می‌تواند فیزیوتراپی را به عنوان روشی برای یادگیری تمرینات برای جلوگیری از درد طولانی مدت توصیه کند، خصوصاً که داروهای ضد التهاب را تنها می توان برای مدتی کوتاه مصرف کرد.

درمان خار پاشنه با استراحت

استراحت یکی از اقدامات درمانی است که هم برای ورم کف پا و هم خار پاشنه توصیه می‌شود. قرار دادن وزن روی پاشنه در حالی که درد دارد، احتمالاً وضعیت را بدتر می کند.

درمان خار پاشنه با جراحی

وقتی درد خار پاشنه پا شدید و مداوم شود، پزشک جراحی را توصیه می‌کند. جراحی شامل برداشتن خار پاشنه است. جراحی خار پاشنه پا نه تنها درد را کاهش می‌دهد، بلکه هدف آن افزایش تحرک در کل پا است. قبل از توصیه به جراحی خار پاشنه، با انجام آزمایشات تصویربرداری اشعه ایکس و EKG و همچنین آزمایش جریان خون در پا، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا شما مورد مناسبی هستید یا خیر. برای بهبود کامل جراحی خار پاشنه، گذشت زمان لازم است تا بتوانید دوباره روی پای خود بایستید.

٬٬ فشار‌های مکرر ناشی از راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت دلیل اصلی خار پاشنه است. علاوه بر این ممکن است به دلیل پوشیدن کفشی که از پای شما به درستی مراقبت نمی کند ایجاد شود. ،،

چگونه می توان از خار پاشنه جلوگیری کرد؟

جلوگیری از خار پاشنه نیاز به توجه بیشتر به سلامت کلی پا دارد. مراقب استرس‌های روزمره‌ای که روی پاهایتان می‌گذارید باشید و در پایان روز حتما به آنها استراحت دهید.

پزشک‌بوک توصیه می‌کند که هرگز درد پاشنه پا را ایجاد نکنید. راه رفتن، ورزش کردن و یا پوشیدن کفشی که باعث درد پاشنه می‌شود می‌تواند منجر به موارد مزمنی مانند خار پاشنه شود. اگر بعد از هر فعالیتی درد در پاشنه پا احساس کردید، در آن قسمت یخ قرار داده و به پای خود استراحت دهید تا بهتر شود.

یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191