صفحه اصلیمجله سلامتسلامت عمومیدرمان فشار خون بالا با خوراکی های ترش

درمان فشار خون بالا با خوراکی های ترش

ارسال نظر

تعداد بازدید: 10734

سلامت عمومی

درمان فشار خون بالا با خوراکی های ترش

اشتراک‌گذاری

icon
icon
icon
icon

بروزرسانی:

04 بهمن 1401

بیماری فشار خون بالا با گذشت زمان می‌تواند باعث آسیب رگ های خونی شود که نهایتا منجر به بیماری های قلبی، کلیوی، سکته ی مغزی و خیلی بیماری های دیگر خواهد شد، تا حدی که فشار خون بالا را قاتل خاموش می نامند.

علاوه بر داروهایی که برای تنظیم فشارخون تجویز می‌شود، پزشکان همچنین با توصیه به رعایت یک سری از رژیم های غذایی، به افراد مبتلا به این بیماری کمک می کنند که تا حد زیادی با مصرف این مواد خوراکی فشار خون را پایین آورند. که یکی از این گروه از مواد غذایی خوراکی‌های ترش هستند.

خوراکی‌های ترش دارای ویژگی مهار رادیکال‌های آزاد از بدن نیز هستند که به محتوای آنتی اکسیدانی آنها نسبت داده می‌شود. آنتی اکسیدان‌هایی مانند فنل‌ها و فلاونوئیدها، به ویژه در میوه‌ها و سبزیجات، به کاهش بروز التهاب در بدن کمک می‌کنند، که این موضوع به نوبه خود، از عواقب خطرناک آسیب ناشی از التهاب مانند آرتروز، فشار خون بالا و سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

تصویر بلاگ

همانطور که می‌دانیم ترش یکی از پنج طعم اساسی به همراه تلخ، شیرین، شور و ملس است. طعم ترش به خاصیت اسیدی که به طور طبیعی در یک ماده غذایی خاص وجود دارد، نسبت داده می‌شود. مانند اسید سیتریک (مرکبات)، اسید تارتاریک (تمر هندی)، اسید اگزالیک (سبزیجات برگ سبز)، اسید استیک (سرکه)، اسید لاکتیک (محصولات لبنی)
این طعم از ترکیب یون هیدروژن موجود در اسید غذاها و گیرنده‌های جوانه‌های چشایی در منحنی مخروطی و کناره‌های زبان شناسایی می‌شود.

فواید خوراکی‌های ترش

- این خوراکی‌ها به دلیل تحریک ترشحات مختلف از مخاط و آستر‌های مخاطی باعث تازه و مرطوب ماندن کام خشک و همچنین تسریع در فرآیند هضم می‌شوند.
- اسیدهای آلی موجود در غذاهای ترش میزان و کارایی جذب مواد مغذی از مواد غذایی را بهبود می‌بخشند. به عنوان مثال اسید اسکوربیک موجود در مرکبات، جذب آهن و اسید لاکتیک موجود در لبنیات جذب کلسیم را تسهیل می‌کند.
غذاهای ترش، به طور طبیعی و یا با روش تخمیر، دارای ترکیبات فعال زیستی هستند که به حذف سموم و در نتیجه سم زدایی کمک می‌کنند.
همچنین، طعم ترش غذاها با تحریک ترشح کارآمد آنزیم‌های گوارشی و آب صفرا، به طور خاص هضم سالم چربی‌ها را تضمین می‌کند و از بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی جلوگیری می‌نماید.

٬٬ خوراکی‌های ترش دارای ویژگی مهار رادیکال‌های آزاد از بدن نیز هستند که به محتوای آنتی اکسیدانی آنها نسبت داده می‌شود. آنتی اکسیدان‌هایی مانند فنل‌ها و فلاونوئیدها، به ویژه در میوه‌ها و سبزیجات، به کاهش بروز التهاب در بدن کمک می‌کنند، که این موضوع به نوبه خود، از عواقب خطرناک آسیب ناشی از التهاب مانند آرتروز، فشار خون بالا و سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند. ،،

با چند نمونه از خوراکی‌های ترش بیشتر آشنا شویم:

- مرکبات حاوی غلظت بالایی از اسید سیتریک هستند که به آنها طعم ترش می بخشد. این میوه ها علاوه بر اینکه بهترین منابع طبیعی اسید سیتریک هستند، به دلیل داشتن ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست مفید می‌باشند. آنها همچنین منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی دیگر از جمله فیبر، ویتامین های گروه B، پتاسیم، فسفر، منیزیم، مس و همچنین ترکیبات گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

- طعم ترش تمر هندی به وجود اسید تارتاریک در آن نسبت داده می‌شود که یک ترکیب طبیعی و دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

- ریواس یک سبزی منحصر به فرد است، زیرا دارای طعم ترش قوی است که به دلیل غلظت بالای اسیدهای مالیک و اگزالیک است.
ریواس حاوی ویتامین K و منبعی غنی از ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی، از جمله آنتوسیانین است.
نشان داده شده است که ریواس از چندین بیماری مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، سرطان، چاقی و دیابت نوع دو محافظت می‌کند.

- ماست یک محصول لبنی تخمیرشده محبوب است که با افزودن باکتری‌های زنده به شیر تهیه می‌شود. از آنجا که باکتری‌ها قندهای طبیعی شیر را تجزیه می‌کنند، اسید لاکتیک ایجاد می‌شود و به ماست طعم و بوی ترشی می‌بخشد.
ماست علاوه بر اینکه منبع خوبی از پروبیوتیک است، سرشار از پروتئین، کلسیم و فسفر است که همه آنها برای سلامت استخوان مهم هستند. مصرف منظم ماست برای کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی پیشنهاد شده است.

- کفیر که اغلب به عنوان ماست قابل نوشیدن (دوغ) توصیف می‌شود، نوشیدنی تخمیری است که با افزودن دانه های کفیر به شیر گاو یا بز تهیه می‌شود. مانند سایر غذاهای تخمیر شده، کفیر دارای طعمی ترش است که بیشتر به دلیل تولید اسید لاکتیک در هنگام تخمیر ایجاد می‌شود. جالب اینجاست که کفیر ممکن است توسط افرادی که توانایی هضم لاکتوز را ندارند به خوبی تحمل شود، زیرا بیشتر لاکتوز در طی تخمیر به اسید لاکتیک تبدیل می شود.

- سرکه مایعی است که با تخمیر منبع کربوهیدرات مانند یک دانه یا میوه برای تبدیل قندها به الکل ساخته می‌شود. برای کمک به این روند، باکتری‌ها اغلب برای تجزیه بیشتر قندها اضافه می‌شوند. یکی از محصولات جانبی این فرآیند تخمیر، اسید استیک (اصلی ترین ماده فعال در سرکه و دلیل اصلی ترشی مزه سرکه) است.

در مطالعات حیوانی و چند آزمایش کوچک انسانی، نشان داده شده است که اسید استیک به کاهش وزن، کاهش چربی و کنترل اشتها و همچنین به کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند.

٬٬ با توجه به فواید بیشمار خوراکی‌های ترش در سلامتی انسان، توصیه پزشک‌بوک مصرف روزانه و مقدار مشخصی از این مواد در رژیم غذایی افراد می‌باشد. ،،

سایر مواد خوراکی که کمک به کاهش فشار خون می کنند:

  • - سبزیجاتی با پتاسیم بالا: مثل کاهو- کلم پیچ- شلغم- اسفناج- چغندر
  • - خانواده ی توت ها خصوصا توت فرنگی- بلوبری و رازبری
  • - شیر و ماست بدون چربی
  • - موز
  • - ماهی هایی با امگا 3 بالا مثل قزل آلا و سالمون
  • - دانه های بدون نمک با پتاسیم و میزیم بالا مثل دانه ی آفتاب گردان و تخم کدو تنبل
  • - سیر
  • - شکلات تلخ بالای 70% با مصرف روزانه ی 50 الی 100 گرم
  • - پسته (بدون نمک)
  • - انار
یکی از اهداف مجله سلامت  پزشک‌بوک بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه از طریق اطلاع رسانی و آموزش های عمومی به مردم و همچنین افرادی که از لحاظ ایمنی سلامتی ضعیف و آسیب پذیر هستند می باشد.
" این بار با دست در دست هم ندادن کرونا را شکست خواهیم داد. "

دریافت مشاوره و نوبت حضوری از پزشکان مرتبط

نظرات مشتریان ما

نظری ثبت نشده است

logo
logo

پزشک بوک اولین و بزرگترین سامانه جامع سلامت و درمان کشور ارائه دهنده خدمات پزشکی در قالب پلتفرم آنلاین مخصوص پزشکان و بیماران می باشد. پزشک بوک با هدف رفع تمامی نیازمندی‌های پزشکی و درمانی از جمله نوبت دهی آنلاین از پزشک متخصص، مشاوره آنلاین شما را تا درمان کامل همراهی می کند.

سامانه ثبت نام پزشکان و مراکز

logo etehadie
enamad
logo samandehi

دفتر مرکزی: تهران، ونک، خیابان شیراز جنوبی، خیابان سامان، پلاک 67، واحد 8

پشتیبانی پزشک بوک (از ساعت ۹ الی ۲۲):

021-91004191